SEA

Je wilt als bedrijf graag meer verkeer naar je website halen. Eén van de manieren om dit te bereiken is door SEA in te zetten. SEA is een manier om te adverteren in zoekmachines zoals Google en Bing. Naast SEA bestaat ook SEO, waarbij de nadruk juist ligt op het scoren in Google door het gebruiken van de juiste zoekwoorden. SEA en SEO zijn beide onderdeel van Search Engine Marketing (SEM).

In dit artikel richten we ons op de eerste mogelijkheid: SEA. Wat is het, en sterker nog, wat zijn de belangrijkste advertentiemogelijkheden?

Wat is SEA?

SEA staat voor Search Engine Advertising. Oftewel, het adverteren in zoekmachines. Door middel van SEA genereer je meer verkeer naar je website in korte tijd. Met SEA zet je onder andere advertenties op met zoekwoorden die voor jou relevant zijn en stelt hiervoor budget beschikbaar. Je kunt deze advertenties inkopen in advertentieprogramma’s zoals Google Ads (voorheen Google Adwords). Het doel is om zoveel mogelijk relevant verkeer naar je website te halen, met zo min mogelijk budget.

SEA

Zoals te zien in bovenstaande afbeelding vallen de omlijnde zoekresultaten onder de Search Engine Advertising (SEA) resultaten. De resultaten die onder de SEA resultaten verschijnen vallen onder de organische zoekresultaten (SEO).

SEA: Adverteren in zoekmachines

Bij het aanmaken van een SEA campagne in Google Ads stel je zoekwoorden en advertenties in. De advertenties worden vervolgens getoond in een zoekmachine wanneer iemand naar deze termen zoekt. Pas als iemand daadwerkelijk op jouw advertentie klikt ga je als adverteerder betalen.

Het starten met een SEA campagne is laagdrempelig, maar wie zich niet verdiept in de beste aanpak heeft een kleine slagingskans. Je moet je dus eerst goed verdiepen in de mogelijkheden die er zijn, voordat je begint. Anders is de kans groot dat je je waardevolle marketingbudget niet goed besteed. Een SEA specialist kan je helpen om een succesvolle campagne op te zetten.
Wil je dus graag een SEA campagne opzetten, maar weet je nog niet goed hoe? Laat het adverteren in zoekmachines dan uitbesteden.

Bij ad your service zijn we ervaren in het gebruik van SEA en kennen we de advertentiemogelijkheden goed.

Wat zijn de belangrijkste advertentie mogelijkheden met SEA?

Een SEA specialist of online marketeer die zich bezighoudt met SEA is onder andere bezig met het opzetten, monitoren én bijsturen van advertentie campagnes binnen diverse zoekmachines. Dit wordt gedaan ten behoeve van het gewenste doel van de klant. Tekstadvertenties in Google zijn de belangrijkste en meest gangbare SEA advertenties. SEA advertenties kunnen dus de advertenties zijn boven de organische zoekresultaten, maar ook shopping advertenties, display advertenties, YouTube advertenties, responsieve advertenties en nog veel meer. We leggen het hieronder aan je uit.

Shopping advertenties: Google Shopping wordt gebruikt voor het promoten en verkopen van producten.

Display advertenties: worden weergegeven over het gehele internet. Het zijn visuele advertenties die vaak bovenaan, onderaan of aan de zijkant van allerlei soorten websites worden weergegeven.

YouTube advertenties: worden weergegeven voordat een YouTube-video wordt afgespeeld. Deze video’s zijn vaak kort, of kunnen na een aantal seconden worden overgeslagen. 

Responsieve advertenties: met deze vorm van advertenties worden advertenties aangepast om de klant meer tekst en een relevantere boodschap te tonen.

Benieuwd hoe je deze verschillende SEA advertentiemogelijkheden kunt gebruiken? We vertellen je er hieronder graag meer over.

Een SEA campagne opzetten met Google Shopping

Als je ervoor kiest een SEA campagne op te zetten in de vorm van Google Shopping is het allereerst belangrijk te weten dat het wordt gerealiseerd door twee platformen: Google Ads en het Google Merchant Center.

De reclames in Google Shopping bestaan niet slechts uit tekst. Je voegt namelijk foto’s, beschrijvingen en prijzen toe aan je advertentie. Google Shopping werkt dus niet zoals Google Ads op basis van zoekwoorden, maar op basis van een product feed.

De informatie van een product feed geef je door aan Google via het Merchant Center. Vervolgens kan je het Merchant Center koppelen aan je Google Ads-account. Via Ads kan je een campagne opzetten voor jouw product.

Google bepaalt aan de hand van jouw product feed, jouw website en je aanbiedingen of jouw producten ook daadwerkelijk worden getoond. Google Shopping bestaat dus niet alleen uit SEA, maar heeft ook wat weg van SEO.

Zodra iemand een bepaald product zoekt en een zoekterm invoert in Google, wordt een overzicht met verschillende aanbieders getoond. Indien jouw advertentie hier tussenstaat, kan men jouw prijzen gemakkelijk vergelijken met andere webwinkels. Google Shopping is dan misschien ook wel het beste te omschrijven als een vergelijkingssite.

SEA

Bereik jouw doelgroep met Display advertenties

Als je besluit jouw doelgroep te willen bereiken door middel van een SEA campagne met Display advertenties, moet je eerst een besluit nemen over waar de advertenties getoond moeten worden. Dit kan door één van de volgende (of een combinatie van) de volgende categorieën te kiezen:

– Inmarket adverteren: in-market doelgroepen overwegen vaak actief om een product of service te kopen. Jouw advertenties worden met behulp van inmarket adverteren getoond op andere websites. Deze groep zoekt misschien niet in Google Search, maar zien op andere websites het product dat jij aanbiedt.

– Remarketing: met behulp van deze vorm van SEA krijgt een potentiële klant die jouw website al eens heeft bezocht een Display advertentie te zien op een andere website.

– Affiniteit: affiniteitsdoelgroepen zijn groepen mensen die affiniteit hebben met een bepaald onderwerp. Affiniteit advertenties worden getoond bij mensen die een bepaalde interesse hebben. Dit bepaalt Google aan de hand van demografie, zoekopdrachten en bezochte websites.

– Vergelijkbare doelgroep: bij vergelijkbare doelgroepen adverteer je met behulp van SEA op nieuwe gebruikers die dezelfde interesse hebben als de bezoekers op jouw website.

Display advertenties zijn een onderdeel van Google Ads. De SEA advertenties die je tegenkomt op Marktplaats, Buienradar en NU.nl zijn voorbeelden van Display advertenties. De advertenties zijn te herkennen door korte video’s, bewegende teksten of bewegende afbeeldingen.

Het is zaak om je targetgroep nauwkeurig in te stellen wanneer je aan de slag gaat met SEA in de vorm van Display advertenties. Bij het bereiken van je doelgroep is het Google Display Network (GDN) een onmisbare hulp. Dit netwerk bestaat uit partners van Google, die hebben aangegeven dat ze via Google Ads advertenties op hun website wensen te laten zien.

Het netwerk biedt mogelijkheid tot verschillende opties. Het is bijvoorbeeld mogelijk specifieke websites uit te kiezen of juist uit te sluiten. Bij adverteren via dit Display netwerk kan je je reclameboodschap dus onder de aandacht brengen bij geïnteresseerden in alle uithoeken van het internet. De mogelijkheden zijn dus eindeloos.

Potentiële klanten bereiken via YouTube advertenties

Als je ervoor kiest een SEA campagne te starten in de vorm van YouTube-advertenties kun je potentiële klanten gaan bereiken. Dit is mogelijk door hen aan te sporen om actie te ondernemen wanneer ze naar video’s kijken of zoeken op YouTube.

SEA

YouTube kan een heel waardevolle plek zijn om te adverteren, en wel om volgende redenen:

– YouTube wordt elke maand bezocht door 1,5 miljard ingelogde gebruikers.

– Gebruikers kijken dagelijks meer dan een uur naar YouTube content op hun mobiele apparaat.

– De afgelopen twee jaar is het aantal kleine en middelgrote bedrijven dat op YouTube adverteert verdubbeld.

Als je ervoor kiest een SEA campagne op te zetten, dan zijn er drie verschillende soorten YouTube advertenties waaruit je kunt kiezen, namelijk:

– YouTube InStream ads: YouTube InStream is de meest populaire vorm van adverteren. Bij deze vorm van YouTube advertenties kunnen advertenties worden overgeslagen na 5 seconden. De boodschap moet dus in de eerste 5 seconden duidelijk zijn.

– YouTube Discovery ads: deze advertenties worden weergegeven in de zoekresultaten, tijdens het afspelen van een YouTube video en op de homepage.

 – YouTube Bumper ads: deze advertenties duren maximaal 6 seconden en kunnen niet worden overgeslagen. Als je aan de slag gaat met deze vorm van adverteren dient de boodschap dus makkelijk te worden onthouden.

Aan de slag met responsieve advertenties

Responsieve advertenties zijn ook een vorm van SEA. Door middel van responsieve zoekadvertenties worden de advertenties aangepast per klant om een relevantere boodschap te tonen.

SEA

Bron: Google Support.

Bij een ‘normale’ tekstadvertentie stel je drie koppen en twee beschrijvingen in. Bij responsieve advertenties is het mogelijk om een stuk meer koppen en beschrijvingen in te voeren. En de regel geldt: hoe meer, hoe beter.

Met alle koppen en beschrijvingen die jij invult, stelt Google Ads zelf advertenties samen. Google Ads test in de loop van de tijd automatisch verschillende combinaties en leert welke combinaties het beste presteren. Met responsieve zoekadvertenties kun je je campagne beter laten presteren, omdat de content van de advertentie nauwkeuriger wordt afgestemd op de zoektermen van potentiële klanten.

We begrijpen dat deze vorm van SEA nog wat meer uitleg verdient, daarom vind je in de blog: ‘Zo werken responsieve advertenties in Google Ads’ meer informatie over hoe je aan de slag kunt gaan met responsieve advertenties. Je leest er onder andere hoe responsieve advertenties werken, hoe je ze instelt en hoe je ze kunt bewerken.

Wat kan ad your service voor jou betekenen?

Wil je als bedrijf aan de slag gaan met SEA? Maar heb je hulp nodig van een SEA specialist om te bepalen welke vorm van adverteren het beste resultaat kan opleveren? Neem dan gerust contact met ons op.

Dit vinden onze klanten van ons
arjanvdkooij
arjanvdkooij
07:47 04 Feb 21
We werken inmiddels al drie jaar samen met Ad your service en we zijn ontzettend tevreden over het meedenken, de persoonlijke benadering en uiteraard de resultaten!
Lydia Busstra Maven Publishing
Lydia Busstra Maven Publishing
15:09 09 Dec 20
We zijn superblij met de samenwerking: Ad Your Service tilt onze campagnes naar de next level, zijn erg leuk om mee te werken, zetten zich enorm in en hebben fantastische inzichten. Aanrader!
Puck Middelkoop
Puck Middelkoop
17:25 10 Jun 20
Nils verzorgt voor ons bedrijf de ads en we zijn erg tevreden daarmee! Hij denkt mee, kan zich goed inleven in de doelgroep, is oplossingsgericht en komt ook met suggesties voor vervolgstappen. Oftewel fijn om mee samen te werken.
C. Tang
C. Tang
20:32 24 Apr 20
Het team van ad your service is kort samengevat vakkundig, vriendelijk en behulpzaam. Zeker een aanrader als je de online zichtbaarheid van je website of webshop wil vergroten!
Daniel
Daniel
06:12 22 Apr 20
Nils heeft voor verschillende klanten van ons de paid advertising verzorgd en ik ben zeer te spreken over de kwaliteit, de professionaliteit en de communicatie. Hij denkt mee, komt met nieuwe ideeën en is een fijn persoon om mee samen te werken. Een absolute aanrader dus.
Evelyn van Hasselt
Evelyn van Hasselt
13:14 20 Apr 20
Samenwerken met Ad your service kan ik van harte aanbevelen. Nils is creatief, goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en (ook niet onbelangrijk) prettig in de omgang. Hij heeft ons goed geholpen met het vergroten van het bereik van ons online magazine Holistik.
Robert Pielanen
Robert Pielanen
19:50 02 Dec 19
Professioneel en vakkundig
Tim de Ket
Tim de Ket
19:05 02 Dec 19
Heel tevreden met deze service! Altijd Enthousiast en weet waar hij over praat
Jeroen Albrecht
Jeroen Albrecht
08:45 10 Oct 19
Ik was op zoek naar iemand die mij kon helpen mijn website beter vindbaar te maken . Ik had gelijk een goed gevoel bij Nils. Ik heb mijn wensen kenbaar gemaakt en hij is daar gelijk mee aan de slag gegaan. Tot volle tevredenheid👍
Koen Dorreboom
Koen Dorreboom
20:01 03 Oct 19
De samenwerking met Nils van Ad your service heb ik als zeer prettig ervaren. Nils heeft kennis van zaken en zijn (goede) ideeën zijn doeltreffend. Zeer zeker aan te raden!