Breng je campagnes tot leven met de beeldextensie van Google en Bing

Leestijd 3 minuten

Je hebt het wellicht al voorbij zien komen, beeldextensies bij de search advertenties op Google en Bing. Je zult waarschijnlijk denken: weer een feature die Bing heeft overgenomen van Google, maar dit keer zijn de rollen omgedraaid. De image extensie die al langer beschikbaar is in Microsoft Ads is nu ook beschikbaar in Google Ads. Deze functie is eerst als bèta uitgerold voor een aantal accounts in Nederland, maar is inmiddels bij (bijna) alle accounts te gebruiken. Benieuwd naar de functie van deze nieuwe feature? Je leest het hier!

Wat zijn beeldextensies?

Consumenten geven de voorkeur aan visuele content wanneer ze online winkelen. Om aan deze behoefte te voldoen heeft Microsoft een nieuwe functie toegevoegd om search advertenties visueel aantrekkelijker te maken, namelijk met beeldextensies. Google heeft deze functie overgenomen om ook aan deze behoefte te voldoen. Wanneer je beeldextensies inschakelt, wordt er een kleine afbeelding getoond naast de search advertenties. Het belangrijkste doel van de afbeelding is om de boodschap te versterken. In onderstaande afbeelding zie je een voorbeeld van een beeldextentie bij een search advertentie.

Beeldextensies

Wanneer naast je advertentie een afbeelding extensie wordt weergegeven, zien klanten je kop, beschrijvingen, URL én afbeelding. Wanneer iemand op de Image extensie klikt, worden er kosten per klik in rekening gebracht. Het is hetzelfde principe als iemand op je tekstadvertentie klikt in de zoekmachine. Op de afbeeldingen in de afbeelding extensie kun je klikken en je betaalt dezelfde CPC (cost per click) als een klik op bijvoorbeeld een tekstkop.

Twee typen beeldextensies

De beeldextensie functie van Google heeft twee typen: dynamische beeldextensies en handmatige beeldextensies.

Dynamische beeldextensies

Dynamische afbeeldingextensies zijn automatische extensies waarmee Google relevante afbeeldingen van de landingspagina van je advertentie kan halen als aanvulling op je zoekadvertentie. De dynamische afbeeldingextensie moet handmatig worden geactiveerd en geldt vervolgens voor het hele account.

Handmatige beeldextensies

Bij handmatige beeldextensies heb je de mogelijkheid om zelf relevante afbeeldingen te uploaden die passen bij jouw advertentie. We raden je aan om afbeeldingextenties handmatig toe te voegen omdat jij het best weet welke afbeelding bij de desbetreffende advertentie past. Daarnaast krijgen beeldextenties altijd voorrang op dynamische afbeeldingextensies.

Image extensie

Bron: Clixmarketing

De voordelen van het gebruik van beeldextensies

Gebruik maken van beeldextensies bij je zoekadvertenties biedt vele voordelen.

Allereerst zorgen beeldextensies ervoor dat jouw zoekadvertentie meer opvalt. Afbeeldingen trekken de aandacht van de persoon die zoekt. Beeldextensies zorgen er dus voor dat je opvalt tussen alle andere advertenties.

Daarnaast kunnen beeldextensies ervoor zorgen dat het verkeer dat op jouw advertentie landt veel relevanter is. Je product of dienst omschrijven in maximaal 180 tekens kan lastig zijn. Een afbeelding zegt daarentegen vaak meer dan duizend woorden. Men krijgt aan de hand van jouw beeldextensie dus een veel beter beeld van wat jouw bedrijf doet. De mensen die uiteindelijk op de advertentie klikken zijn hoogstwaarschijnlijk geïnteresseerd in jouw product of dienst.

Tot slot is het doorklikratio bij vertoning van de beeldextentie een stuk hoger dan zonder de afbeeldingextentie.

Hoe gebruik je de beeldextensie functie?

Omdat de functie nog in bèta is kan het zo zijn dat jij met jouw account nog geen toegang hebt. Heb je dat wel? Dan werkt het toevoegen van afbeeldingextensies als volgt:

Stap 1. Ga met je Google Ads account naar de desbetreffende advertentie waaraan jij beeld wilt toevoegen. Klik vervolgens op ‘extenties’.

Stap 2. Klik op de blauwe plus links in het scherm. Daar verschijnt nu het volgende scherm:

Beeldextensies

Klik op de optie beeldextensie.

Stap 3. Klik op extensie toevoegen en selecteer de afbeeldingen die jij wilt gebruiken. Je kunt dit op twee manieren doen. De eerste optie is het scannen van de website. Google gaat dan zelf op zoek naar afbeeldingen die vanuit je website kunnen worden toegevoegd. Een erg handige tool. De tweede optie is om de afbeeldingen handmatig te uploaden.

Image extensie

Bron: Clixmarketing

Stap 4. Sla de afbeeldingen op.

Beeldextensies

Het kan een aantal dagen voordat je beeldextensies goedgekeurd zijn en daadwerkelijk vertoond worden.

De voorwaarden van het gebruik van beeldextensies

Heeft jouw account al toegang tot het gebruik van beeldextensies, dan zijn er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden:

  • Afbeeldingen met tekst- of grafische overlay zijn niet toegestaan.
  • Je kunt maximaal 20 verschillende afbeeldingen per advertentiegroep uploaden.
  • Je moet ten minste één vierkante afbeelding uploaden.

Verder zijn er een aantal specificaties waaraan je afbeeldingen moeten voldoen. Je vindt ze hier. 

Aan de slag met beeldextensies

Heeft jouw account al toegang tot beeldextensies en kun je wel wat hulp gebruiken om afbeeldingen toe te voegen aan jouw zoekadvertenties? Of heb je hulp nodig bij het toevoegen van andere extensies? ad your service helpt je graag. Wij bij ad your service hebben veel ervaring met Google Ads en de verschillende extensies die het advertentieprogramma te bieden heeft. Wij blijven altijd up-to-date als het gaat om de nieuwste tools. Heb je al een account in Google Ads en wil je experimenteren met de verschillende extensies? Daar kunnen wij je bij helpen! Benieuwd geworden? Neem dan contact met ons op.

Neem contact op

Wil jij meer bezoekers, klanten, verkopen of aanvragen dan óóit tevoren? Dat snappen we. Neem contact met ons op om samen te bekijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen! ad your service werkt namelijk voor iedereen.

 

Nils Kuipers

Founder


    Dit formulier is beveiligd met reCAPTCHA en de Google
    Privacybeleid en
    Servicevoorwaarden zijn van toepassing.