Voor een succesvolle online marketingstrategie zijn SEO en SEA cruciaal. Met beide technieken kun je scoren in Google of andere zoekmachines. Hoewel SEO en SEA op sommige vlakken van elkaar verschillen, zijn de strategieën onlosmakelijk met elkaar verbonden. Hierom zijn de technieken voor iedere onderneming van belang, anders doet je concurrent het wel. Search Engine Marketing (SEM) wordt als overkoepelende term voor SEO en SEA gebruikt.

In dit artikel leggen we uit wat SEO en SEA precies inhouden, wat de grote verschillen zijn en misschien nog belangrijker: waarom de strategieën interessant zijn voor jouw bedrijf.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel zoekmachineoptimalisatie. Met SEO kun je met zoekwoorden scoren in zoekmachines als Google. Met deze marketingstrategie kun je op een duurzame manier de online vindbaarheid van je bedrijf vergroten. Hoe krijg je dit voor elkaar? Door onder andere je website te optimaliseren en een relevante zoekervaring te creëren voor de gebruikers van zoekmachines. Het algoritme van Google bepaalt aan de hand van verschillende criteria welke website het relevantst is om weer te geven.

Er zijn op dit moment drie ‘grote’ spelers in Nederland als het gaat om zoekmachines: Google, Bing en Yahoo. Google is veruit de bekendste en meest gebruikte zoekmachine (95% van al het zoekverkeer).

SEO lijkt wellicht heel simpel, maar het draait niet alleen om de juiste zoekwoorden. Zo moet de content op je website relevant en feitelijk juist zijn. Door te investeren in SEO kan jouw website autoriteit opbouwen en dit wordt door Google beloond met een mooie plek in de zoekresultaten. Beschik je over content, maar weet je niet hoe je deze SEO proof moet maken? Dan ben je bij ad your service aan het juiste adres! Ook kunnen wij content voor je schrijven aan de hand van jouw input.

Wat is SEA?

SEA betekent Search Engine Advertising, wat wil zeggen dat je betaald kunt adverteren in zoekmachines zoals Google Ads. Het mooie aan adverteren in zoekmachines is dat je pas betaalt als er daadwerkelijk op jouw advertentie wordt geklikt.

Bij het aanmaken van een campagne in het advertentieprogramma Google Ads (voorheen Google Adwords) stelt de adverteerder zoekwoorden en advertenties in. De advertenties worden vervolgens in Google getoond wanneer iemand naar die termen zoekt.

De belangrijkste verschillen tussen SEO én SEA

Het eerste grote verschil tussen SEO en SEA is het termijn waarop een campagne resultaat oplevert. SEA-campagnes zijn vrijwel direct na het starten zichtbaar in de zoekresultaten. Echter, op het moment dat je de campagnes stopzet, worden de campagnes niet meer weergegeven. SEO-content is juist gericht op de lange termijn. Zo kan het langer duren voor de gewenste resultaten bereikt worden, maar deze resultaten zijn wel duurzaam. Je kunt lange tijd een goede positie behouden in Google en als je deze positie kwijtraakt, kun je hier weer aan werken.

Een ander groot verschil is dat de kosten anders zijn opgebouwd. Bij SEA worden kosten verrekent aan Google, elke keer wanneer er op jouw advertentie wordt geklikt. Om een juist budget te gebruiken en dit te laten beheren is het aan te raden een online marketingbureau in te schakelen. Wij bij ad your service hebben veel ervaring op het gebied van budgetten voor Google Ads.

Bij SEO betaal je indirect voor het zoekverkeer, namelijk alleen aan de specialist die de campagne voor je uitvoert. Je betaalt niet voor de clicks naar jouw pagina. Wanneer de content op jouw website volledig SEO proof is, kan dit ervoor zorgen dat jouw content wordt gebruikt als ‘featured snippet’ boven de zoekresultaten. Featured snippets zijn ‘uitgelichte fragmenten’ die informatieve inhoud weergeven over een zoekopdracht in een zoekmachine. Het zijn kort gezegd antwoorden op vragen die in de zoekmachine worden gesteld.

Nog een verschil tussen SEA en SEO: je kunt SEA continu bijsturen. Zoekwoorden pas je gemakkelijk aan in het advertentieprogramma en zo verschuif je de focus van jouw advertentie. Bij SEO duurt het langer voor een pagina is geïndexeerd en daar wil je dan niet heel snel meer aan ‘sleutelen’.

Wil je je SEA en SEO-campagnes zo succesvol mogelijk maken? Dan zijn verschillende rapportages en optimalisatiemogelijkheden nodig. Met deze tools kunnen je campagnes continu verbeterd worden.

Kort samengevat: SEA geeft je de mogelijkheid op korte termijn zichtbaar in Google te zijn, terwijl je bij SEO afhankelijk bent van de juiste content, de zoekwoorden en een gebruiksvriendelijke website. Daarom heeft SEO vaak meer tijd nodig om de gewenste resultaten te behalen. Daarentegen is SEO een duurzame manier om te scoren in Google. SEO en SEA hebben veel met elkaar te maken en daarom is het voor elke website belangrijk om beide technieken in te zetten. Een website die SEO op orde heeft, plukt de vruchten af op het gebied van SEA en vice versa. Hulp nodig bij SEO of SEA? Neem dan contact met ons op!

Dit vinden onze klanten van ons
Puck Middelkoop
Puck Middelkoop
17:25 10 Jun 20
Nils verzorgt voor ons bedrijf de ads en we zijn erg tevreden daarmee! Hij denkt mee, kan zich goed inleven in de doelgroep, is oplossingsgericht en komt ook met suggesties voor vervolgstappen. Oftewel fijn om mee samen te werken.
C. Tang
C. Tang
20:32 24 Apr 20
Het team van ad your service is kort samengevat vakkundig, vriendelijk en behulpzaam. Zeker een aanrader als je de online zichtbaarheid van je website of webshop wil vergroten!
Daniel
Daniel
06:12 22 Apr 20
Nils heeft voor verschillende klanten van ons de paid advertising verzorgd en ik ben zeer te spreken over de kwaliteit, de professionaliteit en de communicatie. Hij denkt mee, komt met nieuwe ideeën en is een fijn persoon om mee samen te werken. Een absolute aanrader dus.
Evelyn van Hasselt
Evelyn van Hasselt
13:14 20 Apr 20
Samenwerken met Ad your service kan ik van harte aanbevelen. Nils is creatief, goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en (ook niet onbelangrijk) prettig in de omgang. Hij heeft ons goed geholpen met het vergroten van het bereik van ons online magazine Holistik.
Robert Pielanen
Robert Pielanen
19:50 02 Dec 19
Professioneel en vakkundig
Tim de Ket
Tim de Ket
19:05 02 Dec 19
Heel tevreden met deze service! Altijd Enthousiast en weet waar hij over praat
Jeroen Albrecht
Jeroen Albrecht
08:45 10 Oct 19
Ik was op zoek naar iemand die mij kon helpen mijn website beter vindbaar te maken . Ik had gelijk een goed gevoel bij Nils. Ik heb mijn wensen kenbaar gemaakt en hij is daar gelijk mee aan de slag gegaan. Tot volle tevredenheid👍
Koen Dorreboom
Koen Dorreboom
20:01 03 Oct 19
De samenwerking met Nils van Ad your service heb ik als zeer prettig ervaren. Nils heeft kennis van zaken en zijn (goede) ideeën zijn doeltreffend. Zeer zeker aan te raden!