Wat zijn de verschillen tussen SEO en SEA?

Leestijd 6 minuten

Voor een succesvolle online marketingstrategie zijn SEO en SEA cruciaal. Met beide technieken kun je scoren in Google of andere zoekmachines. Hoewel SEO en SEA op sommige vlakken van elkaar verschillen, zijn de strategieën onlosmakelijk met elkaar verbonden. Hierom zijn de technieken voor iedere onderneming van belang, anders doet je concurrent het wel. Search Engine Marketing (SEM) wordt als overkoepelende term voor SEO en SEA gebruikt.

In dit artikel leggen we uit wat SEO en SEA precies inhouden, wat de grote verschillen zijn en misschien nog belangrijker: waarom de strategieën interessant zijn voor jouw bedrijf.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel zoekmachineoptimalisatie. Met SEO kun je met zoekwoorden scoren in zoekmachines als Google. Met deze marketingstrategie kun je op een duurzame manier de online vindbaarheid van je bedrijf vergroten. Hoe krijg je dit voor elkaar? Door onder andere je website te optimaliseren en een relevante zoekervaring te creëren voor de gebruikers van zoekmachines. Het algoritme van Google bepaalt aan de hand van verschillende criteria welke website het relevantst is om weer te geven.

SEO.png

Er zijn op dit moment drie ‘grote’ spelers in Nederland als het gaat om zoekmachines: Google, Bing en Yahoo. Google is veruit de bekendste en meest gebruikte zoekmachine (95% van al het zoekverkeer).

SEO lijkt wellicht heel simpel, maar het draait niet alleen om de juiste zoekwoorden. Zo moet de content op je website relevant en feitelijk juist zijn. Door te investeren in SEO kan jouw website autoriteit opbouwen en dit wordt door Google beloond met een mooie plek in de zoekresultaten. Beschik je over content, maar weet je niet hoe je deze SEO proof moet maken? Dan ben je bij ad your service aan het juiste adres! Ook kunnen wij content voor je schrijven aan de hand van jouw input.

Belangrijkste onderdelen SEO op een rij

Nieuwe technieken, algoritmes en inzichten volgen elkaar razendsnel op de wereld van SEO. Er komt nogal wat bij kijken om alle factoren op orde te hebben. Wij leggen graag aan jou uit welke elementen invloed hebben op jouw uiteindelijke ranking in Google.

De basis van SEO: techniek

Het draait bij technische SEO om alle technische factoren die de online vindbaarheid van jouw website kunnen beinvloeden. Hierbij kun je denken aan de laadsnelheid, de mobielvriendelijkheid en de gebruiksvriendelijkheid. Maar er komt nog veel meer bij kijken om jouw website op SEO technisch vlak optimaal te optimaliseren.

Mocht jouw website niet helemaal SEO technisch in elkaar steken, dan kun je dit merken aan de positie waarop je scoort in Google. Wat uiteindelijk ook weer resulteert in jouw positie in de zoekmachine. Google hecht veel waarde aan websites die goed in elkaar steken. Technische problemen met je website straft Google af door jouw website lager te tonen in de resultaten.

Gerichte SEO: content

Het creëren van waardevolle content is belangrijk om hoger te scoren in Google. Het is aan een zoekmachine spider die jouw website indexeert om te snappen waar jouw website over gaat. Dit doet hij door een blik te werpen op de content ervan. Door middel van het bestuderen van de content kan de spider bepalen of jouw website relevant oogt en aansluit op de zoektermen van een gebruiker. Oftewel: als je geen waardevolle content hebt op je website, zal de vindbaarheid ook lastig worden. Immers: Google wil het liefst de meest relevante resultaten aan haar gebruikers te tonen.

SEO autoriteit opbouwen

Autoriteit staat eigenlijk voor: hoe groot ben jij op het internet? De autoriteit van jouw website wordt met name bepaalde door het aantal backlinks die naar je website verwijzen. Dit blijft het lastigste aspect omdat het om off-page gaat; je bent afhankelijk van derden. Ook de leeftijd en actualiteit van je website kunnen een grote rol spelen bij het bepalen van de autoriteit van jouw website. Wil je nog meer weten over de metrics waarmee Google de gebruikservaring van bezoekers leest? Bekijk dan eens onze blog over de Core web vitals van Google. 

Wat is SEA?

SEA betekent Search Engine Advertising, wat wil zeggen dat je betaald kunt adverteren in zoekmachines zoals Google Ads. Het mooie aan adverteren in zoekmachines is dat je pas betaalt als er daadwerkelijk op jouw advertentie wordt geklikt.

Bij het aanmaken van een campagne in het advertentieprogramma Google Ads (voorheen Google Adwords) stelt de adverteerder zoekwoorden en advertenties in. De advertenties worden vervolgens in Google getoond wanneer iemand naar die termen zoekt.

SEA.png

De belangrijkste verschillen tussen SEO én SEA

Het eerste grote verschil tussen SEO en SEA is het termijn waarop een campagne resultaat oplevert. SEA-campagnes zijn vrijwel direct na het starten zichtbaar in de zoekresultaten. Echter, op het moment dat je de campagnes stopzet, worden de campagnes niet meer weergegeven. SEO-content is juist gericht op de lange termijn. Zo kan het langer duren voor de gewenste resultaten bereikt worden, maar deze resultaten zijn wel duurzaam. Je kunt lange tijd een goede positie behouden in Google en als je deze positie kwijtraakt, kun je hier weer aan werken.

Een ander groot verschil is dat de kosten anders zijn opgebouwd. Bij SEA worden kosten verrekent aan Google, elke keer wanneer er op jouw advertentie wordt geklikt. Om een juist budget te gebruiken en dit te laten beheren is het aan te raden een online marketingbureau in te schakelen. Wij bij ad your service hebben veel ervaring op het gebied van budgetten voor Google Ads.

Bij SEO betaal je indirect voor het zoekverkeer, namelijk alleen aan de specialist die de campagne voor je uitvoert. Je betaalt niet voor de clicks naar jouw pagina. Wanneer de content op jouw website volledig SEO proof is, kan dit ervoor zorgen dat jouw content wordt gebruikt als ‘featured snippet’ boven de zoekresultaten. Featured snippets zijn ‘uitgelichte fragmenten’ die informatieve inhoud weergeven over een zoekopdracht in een zoekmachine. Het zijn kort gezegd antwoorden op vragen die in de zoekmachine worden gesteld.

Nog een verschil tussen SEA en SEO: je kunt SEA continu bijsturen. Zoekwoorden pas je gemakkelijk aan in het advertentieprogramma en zo verschuif je de focus van jouw advertentie. Bij SEO duurt het langer voor een pagina is geïndexeerd en daar wil je dan niet heel snel meer aan ‘sleutelen’.

Wil je je SEA en SEO-campagnes zo succesvol mogelijk maken? Dan zijn verschillende rapportages en optimalisatiemogelijkheden nodig. Met deze tools kunnen je campagnes continu verbeterd worden.

Kort samengevat: SEA geeft je de mogelijkheid op korte termijn zichtbaar in Google te zijn, terwijl je bij SEO afhankelijk bent van de juiste content, de zoekwoorden en een gebruiksvriendelijke website. Daarom heeft SEO vaak meer tijd nodig om de gewenste resultaten te behalen. Daarentegen is SEO een duurzame manier om te scoren in Google. SEO en SEA hebben veel met elkaar te maken en daarom is het voor elke website belangrijk om beide technieken in te zetten. Een website die SEO op orde heeft, plukt de vruchten af op het gebied van SEA en vice versa. Hulp nodig bij SEO of SEA? Neem dan contact met ons op!

Neem contact op

Wil jij meer bezoekers, klanten, verkopen of aanvragen dan óóit tevoren? Dat snappen we. Neem contact met ons op om samen te bekijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen! ad your service werkt namelijk voor iedereen.

 

Nils Kuipers

Founder


    Dit formulier is beveiligd met reCAPTCHA en de Google
    Privacybeleid en
    Servicevoorwaarden zijn van toepassing.