responsieve zoekadvertenties

Responsieve zoekadvertenties, je hebt de term misschien weleens voorbij zien komen in Google Ads, maar wat zijn dit nu precies voor advertenties? Het zijn advertenties die worden aangepast om de klant meer tekst en een relevantere boodschap te tonen. Wanneer je een ‘normale’ tekstadvertentie instelt, krijg je daarna direct de optie om een responsieve zoekadvertentie in te stellen.

Bij een normale tekstadvertentie stel je drie koppen en twee beschrijvingen in. Een responsieve zoekadvertentie ziet er iets anders uit:

responsieve zoekadvertenties

Zoals te zien in bovenstaande afbeelding, kun je bij de responsieve zoekadvertenties een stuk meer koppen en beschrijvingen invoeren. Sterker nog: hoe meer, hoe beter. Hoe meer koppen en beschrijvingen je namelijk invult, hoe meer mogelijheden Google Ads heeft om advertenties samen te stellen die overeenkomen met de zoekopdracht van de klant.

Met alle koppen en beschrijvingen die jij invult, gaat Google Ads zelf advertenties samenstellen. Je kunt maximaal vijftien koppen en vier beschrijvingen invullen. Hoeveel worden er daarvan getoond? Responsieve tekstadvertenties worden getoond met drie koppen en twee beschrijvingen, die Google Ads dus zelf selecteert.

Maar je hoeft het lot van jouw advertenties niet helemaal in de handen van Google Ads te leggen. Achter elke kop en beschrijving staat namelijk een icoontje van een punaise. Als je hierop klikt, kun je een kop of beschrijving vastzetten. Zo wordt deze alleen in die positie weergegeven in de responsieve zoekadvertenties. Wel raadt Google Ads het af om dit te doen.

Zijn er koppen of beschrijvingen die absoluut in de advertentie voor moeten komen? Dan kun je deze koppen vastpinnen op positie 1 en 2 en de beschrijving op positie 1. Deze zullen dan altijd vertoond worden. Koppen vanaf positie 3 en lager worden niet altijd getoond en bij beschrijvingen geldt dit vanaf positie 2.

Een responsieve zoekadvertentie maken in Google Ads

1. Klik in het menu aan de linkerkant op ‘Advertenties en extensies’

2. Klik op de ‘+’ en selecteer de optie voor ‘Responsieve zoekadvertentie’

3. Nu kom je terecht bij de pagina die hierboven afgebeeld is.

4. Vul minimaal drie koppen in (en maximaal vijftien) en minimaal twee beschrijvingen (en maximaal vier).

5. Klik op opslaan en de advertentie is good to go.

Hoe werken responsieve zoekadvertenties?

Google Ads stelt zelf een advertentie samen aan de hand van de koppen en beschrijvingen die jij hebt ingevuld. Dit doet het programma op basis van de zoekopdracht van de klant. Er worden dus koppen en beschrijvingen gekozen die het relevantst zijn voor deze klant.

Terwijl de advertentie draait, houdt Google Ads de resultaten nauwkeurig bij. Na een tijdje ontdekt het programma de best combinaties van koppen en beschrijvingen en zo kan Google Ads bepalen welke combinaties het best werken bij verschillende zoekopdrachten.

Een responsieve zoekadvertentie bewerken

Ben je niet helemaal tevreden met een van de koppen of beschrijvingen, of klopt de informatie in de tekst niet meer? Dan kun je een responsieve zoekadvertentie gemakkelijk en snel aanpassen. Zoek de responsieve zoekadvertentie op in de campagne bij het kopje ‘Advertenties en extensies’. Wanneer je met je muis op de responsieve zoekadvertentie gaat staan, verschijnt er een potloodje. Hier kun je op klikken om de advertentie te bewerken. Klaar met aanpassen? Klik op ‘opslaan’ en je bent klaar.

Wil je meer weten over responsieve zoekadvertenties of de mogelijkheden van Google Ads? Bij ad your service zijn we elke dag bezig met adverteren in zoekmachines, dus we helpen je hier graag bij. Neem daarom contact met ons op.

Dit vinden onze klanten van ons