SEO-tips: dit zijn de meest gemaakte fouten

Onder het mom van ‘voorkomen is beter dan genezen’ hebben we hier een lijst met veelgemaakte fouten op het gebied van SEO. Weet je nog niet wat SEO is? De betekenis van de afkorting is ‘Search Engine Optimization’. Lees hier meer over wat SEO inhoudt (en het verschil met SEA).
Dus, je wilt aan de slag met SEO. Goed plan! Als je geen SEO-specialist bent, is het handig om te weten welke struikelpunten er zoal zijn. Waar moet je op letten als je begint met SEO-marketing en de optimalisatie van jouw website?
Zie het als een soort omgekeerde SEO-checker. Niet om af te vinken wat je wél hebt gedaan, maar om te checken of je dit niet al de hele tijd verkeerd doet.
SEO onderschatten
Voordat je überhaupt begint aan het ‘SEO-proof’ maken van jouw website is het belangrijk om te zeggen dat je SEO zeker niet moet onderschatten. SEO is een project van de lange adem: je zult niet direct resultaat zien en het is ook zeker niet in een middagje gedaan. Er zijn niet voor niets SEO-experts die hier elke dag mee bezig zijn.
SEO-tip: geef niet te vroeg op
We zeiden het al: SEO gaat niet over een nacht ijs. Het zou dan ook zonde zijn als je eraan begint en jouw kostbare tijd investeert, om vervolgens te vroeg op te geven. Het kan namelijk maanden duren voordat je resultaten gaat zien, maar daarvoor moet je er wel continu consequent mee bezig zijn.
De concurrentie onderschatten
Wanneer je aan de slag gaat met een programma als Google Ads, kun je door middel van de ‘zoekwoordplanner’ ontdekken hoe vaak er gezocht wordt naar een bepaalde term. Als je erachter komt dat een zoekwoord vaak gezocht wordt, dan lijkt dit natuurlijk aantrekkelijk. Hoe meer mensen hiernaar zoeken, hoe meer potentiele bezoekers op jouw website. Toch moet je de concurrentie niet onderschatten. Als er veel naar een woord gezocht wordt, dan is de kans groot dat er ook veel concurrentie is. En de kans is ook groot dat deze concurrenten al lange tijd op dit zoekwoord scoren, veel waardevolle backlinks hebben, originele content, goede bronnen en door alles bij elkaar op te tellen een goede ranking in Google hebben. We willen je niet ontmoedigen, want het is natuurlijk niet onmogelijk. Maar je kunt ook nadenken over andere zoekwoorden. Denk aan synoniemen. Misschien zoeken hier ook wel heel veel mensen naar, maar is de concurrentie een stuk minder zwaar. Dan kun je met minder inspanning beter op een ander zoekwoord gaan zitten.
Keyword stuffing: don’t overdo it
Misschien wel de meest gemaakte fout: het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden eindeloos vaak terug laten komen in de tekst. We snappen de gedachte, want je wilt duidelijk maken aan de zoekmachine om welk zoekwoord het draait. Maar zoekmachines zijn niet gek en zien dat jij dit doet. In plaats van een goede plek te krijgen in de zoekmachine, zal dit juist afgestraft worden.
Naast dat zoekmachines anno 2020 keyword stuffing haarfijn doorhebben en jij er dus niet mee scoort, is het ook heel onprettig voor de bezoeker van je website. Een SEO-tekst waarin je steeds struikelt over één en hetzelfde zoekwoord leest helemaal niet prettig.
Het zal dus niet alleen de zoekmachine opvallen, maar de lezer ook. En die zal jouw pagina wegklikken, om een betere bron te zoeken. Weg lezer. En dat ziet de zoekmachine dan ook weer. Weg hoge plek in de zoekmachine.
Om maar aan te geven: alles staat met elkaar in verbinding bij SEO.
SEO-teksten schrijven voor de zoekmachine
Je las het net al: de lezer van jouw website wil ook wat. Een van de grote fouten binnen SEO is dan ook dat men dit proces uitvoert voor de zoekmachine. Maar je moet die gedachte omdraaien: je doet het voor de lezer. Iemand zoekt naar relevante en originele content en dat is op jouw website te vinden. Je zorgt er dus voor dat de lezer uiteindelijk bij jou terechtkomt. Dat doe je niet voor de zoekmachine. Dat is alleen de route die de lezer bewandelt, om vervolgens bij jou uit te komen. Wat weer alles te maken heeft met het feit dat jouw tekst ook prettig te lezen moet zijn. Dat is dus zonder dat ene zoekwoord zes keer per zin.
Geen tijd nemen om te analyseren
Data is de sleutel tot jouw SEO-succes. Je moet immers wel weten hoeveel bezoekers er dagelijks op jouw website zitten. Slaat een nieuwe SEO-tekst aan? Deins niet terug voor programma’s als Google Analytics, want als je eenmaal weet hoe het werkt, haal je er kostbare informatie uit. Informatie die ervoor gaat zorgen dat de website kan groeien.
‘Duplicate content’ publiceren
Het woord ‘origineel’ is al een paar keer gevallen en dat is niet zonder reden. Kopiëren en plakken kunnen we allemaal, maar er staat maar één pagina bovenaan in de zoekmachine.
Logisch, jij kunt je wel verdiepen in SEO om de zoekmachines te slim af te zijn, maar een zoekmachine als Google is natuurlijk niet van gister. Als je gedupliceerde content op jouw website hebt staan, zal de zoekmachine dit herkennen. En een ding is zeker: het word je niet in dank afgenomen. Schrijf dus altijd originele content, zorg voor goede bronnen en raak de kopieer-knop niet aan!
SEO-teksten niet regelmatig updaten
Yes! Je scoort eindelijk goed in de zoekmachine en staat op de eerste pagina of zelfs helemaal bovenaan. Klus geklaard, daar hoeven we niet meer naar om te kijken. Toch? Nee, zo werkt het dus niet. Dat je bovenaan staat is een teken dat jouw content relevant is voor de lezer en dat wil je dus ook zo houden. Zijn er nieuwe ontwikkelingen in jouw vakgebied, is er een nieuw product uitgekomen, of is er nieuws rondom het onderwerp van de tekst? Voeg het toe aan jouw content! Zorg dat jouw content altijd up to date is.
Dit is niet alleen van belang omdat content zo relevant blijft, maar ook omdat de zoekmachine weer ziet dat jij met de content bezig blijft. Zie een pagina als een ‘levende’ pagina. Je blijft deze voeden met updates en relevante informatie. En dat zal de zoekmachine je in dank afnemen.
Afbeeldingen en video’s vergeten te optimaliseren
Je hebt een originele tekst geschreven, goede bronnen gebruikt en bent klaar om de content op jouw website te publiceren. Het oog wil natuurlijk ook wat, dus er komen een paar afbeeldingen bij te staan. Een veelgemaakte fout is dat men deze afbeeldingen gewoon uploadt onder een standaard bestandsnaam. Denk aan iets als IMG20200521.jpg. We noemen maar wat.
Begrijpelijk, want het is een snelle handeling. Toch zul je hier ook even pauze moeten nemen om jouw SEO-brein aan het werk te zetten: afbeeldingen en video’s dienen ook geoptimaliseerd te worden. Voorzie afbeeldingen en video’s dan ook van zogeheten “ALT-tags”. Dit is eigenlijk de titel van een afbeelding voor de zoekmachine. De zoekmachine kan immers niet lezen wat er op een foto te zien is, dus jij dient ‘m een handje te helpen met zo’n ALT-tag. Hierin noem je de belangrijkste zoekwoord(en).
De website niet goed onderhouden
Zoekmachines hebben alles in de gaten. Ze zien hoe lang een bezoeker op jouw website blijft, of-ie meerdere pagina’s bezoekt en of alle pagina’s werken. Wanneer bezoekers jouw pagina heel snel weer verlaten, is dat dus geen goed teken. Zoals je begrijpt zal dit ook niet helpen bij de ranking in de zoekmachines. Je website moet dus helemaal op orde zijn. Zorg ervoor dat alles technisch gezien werkt en goed in elkaar zit, dat bezoekers alle informatie gemakkelijk kunnen vinden en dat je kwalitatieve content biedt. Zo blijven ze immers langer op de website.
Social media overslaan
SEO heeft te maken met zoekmachines, maar niet met social media, toch? Fout. SEO is een cirkeltje en social media behoort daar ook toe. Je kunt immers veel bezoekers trekken via social media. Een sterke community draagt bij aan het verkeer op jouw website en dus ook aan de ranking in zoekmachines. Deel dus vooral je content door te linken naar jouw pagina op social media! Lees hier meer over wat social media voor jouw bedrijf kan betekenen.