De wereld van zoekmachines: is er meer dan Google?

Leestijd 3 minuten

Wanneer we het hebben over SEA en SEO, bedoelen we Search Engine Advertising en Search Engine Optimization, ofwel: adverteren in zoekmachines en zoekmachineoptimalisatie. We hebben het dan meestal over ‘zoekmachines’, maar de kans is groot dat jij dagelijks gebruik maakt van Google. Waarom dan toch ‘zoekmachines’?

Google is veruit de bekendste zoekmachine, maar er zijn er meer. Denk aan Yahoo, Bing en DuckDuckGo. Dit zijn zoekmachines die ook een hoop te bieden hebben. Waarom zou je ervoor kiezen om gebruik te maken van een andere zoekmachine dan Google? Voor veel mensen is privacy een belangrijke reden om over te stappen op een van de andere zoekmachines. We weten immers allemaal dat Google de nodige gegevens verzamelt. En dat is niet alleen voor eigen gebruik.

Marktaandeel zoekmachines

We schrijven hierboven wel dat Google de grootste vis in de vijver is, maar klopt dat wel? We hebben het marktaandeel van de grootste zoekmachines in Nederland voor je op een rij gezet. De cijfers zijn van februari 2024, maar over een jaar genomen zijn ze ongeveer hetzelfde. Google is namelijk by far de grootste zoekmachine, met meer dan 92% van het marktaandeel.

martkaandeel-zoekmachines-2024

Het marktaandeel van de grootste zoekmachines in Nederland, februari 2024. Bron: Statcounter.

Bing

Omdat je van Google waarschijnlijk wel weet hoe het werkt, vertellen we je meer over de andere zoekmachines. Als eerst Bing: met 4.02% marktaandeel lijkt het geen grote speler, maar Bing is een zoekmachine van Microsoft. Net zoals je in Google kunt adverteren (SEA) via Google Ads, heeft Microsoft voor een zoekmachine als Bing ‘Microsoft Ads’. In de basis verschillen de twee advertentieprogramma’s niet heel veel van elkaar. Microsoft Ads maakt ook gebruik van een veilingmodel. Microsoft Ads kent zo’n 8% marktaandeel. En in Nederland zijn er maandelijks zo’n 8 miljoen unieke gebruikers, die samen goed zijn voor 145 miljoen zoekopdrachten per maand. Bing groeit en daar kun je als bedrijf van profiteren. Bing is vooral populair in de Verenigde Staten en heeft daar in mei 2024 een marktaandeel van 8.06%.

DuckDuckGo

Als je nog nooit van deze zoekmachine hebt gehoord, kan de naam een beetje vreemd klinken. Maar klonk ‘Google’ zo’n 15 jaar geleden niet ook een beetje gek? Voor je het weet zijn we met z’n allen aan het ‘DuckDuckGo’en’.

De voordelen van DuckDuckGo? Dit is dé zoekmachine voor iedereen die veel waarde hecht aan z’n privacy. Bij andere zoekmachines wordt er gekeken naar het zoekgedrag van de gebruiker, maar bij DuckDuckGo werkt dit anders. Iedereen krijgt dezelfde zoekresultaten te zien voor dezelfde zoekopdracht. Ook adverteren op DuckDuckGo gaat via Microsoft Ads.

Yahoo!

De vijfde plaats is voor Yahoo! met een marktaandeel van 0,5% in Nederland in februari 2024. Je kunt de naam van de zoekmachine misschien ook kennen van de e-maildienst Yahoo! Mail, die tot de grotere diensten behoorde samen met Gmail en Outlook. Als zoekmachine is het in Nederland niet echt groot (in de Verenigde Staten overigens ook niet, met zo’n 2.3% marktaandeel – en wereldwijd genomen ligt dit nog lager). Ook Yahoo! valt onder Microsoft Ads als het gaat om adverteren.

Adverteren in zoekmachines

Hoewel het marktaandeel van de zoekmachines niet gigantisch is, is het marktaandeel van het advertentieprogramma Microsoft Ads een stukje groter. In de VS heeft Microsoft Ads een aandeel van 22% en in Nederland 8%. De voordelen van adverteren in Microsoft Ads hebben we voor je op een rij gezet. Hier liggen zéker kansen voor jouw bedrijf.

Kun je wel wat hulp gebruiken bij SEA? Neem dan contact met ons op.

Neem contact op

Wil jij meer bezoekers, klanten, verkopen of aanvragen dan óóit tevoren? Dat snappen we. Neem contact met ons op om samen te bekijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen! ad your service werkt namelijk voor iedereen.

 

Nils Kuipers

Founder