Waarom online marketing meer is dan alleen adverteren

Leestijd 8 minuten

Bij marketing denk je al snel aan reclame en bij online marketing dus aan online reclame maken, ofwel: online adverteren. De kop van dit artikel zegt het al, maar online marketing gaat veel verder dan alleen adverteren.

Als je op onze website kijkt bij ‘diensten’, kom je daar ook snel genoeg achter. Zo biedt ad your service zes diensten aan: SEASEO, social advertising, social media management, web development en strategie & advies. Als online marketingbureau proberen we een zo compleet mogelijke service aan te bieden. Lees verder om erachter te komen wat de verschillende diensten inhouden én waarom je eigenlijk al deze ‘tools’ moet bedienen voor een complete online marketingstrategie. Een uitleg over alle diensten en wat deze precies inhouden, volgt hieronder. Maar de vraag die we in dit artikel willen beantwoorden: waarom is online marketing meer dan alleen adverteren? Deze vraag is te beantwoorden aan de hand van onze zes diensten. Deze diensten zijn namelijk allemaal met elkaar verweven.

Wat zijn de verschillende diensten van online marketing?

Je kunt voor één van onze diensten kiezen en dan zie je ook zeker resultaat, maar voor het complete plaatje combineer je alle diensten. Je kunt namelijk in zoekmachines adverteren (SEA), maar als jouw website niet op orde is, gaan potentiële klanten er heel snel weer vandoor (web development). Ook kun je betalen voor advertenties in zoekmachines met SEA, maar als jouw content niet op orde is (SEO), is de advertentie ook niet relevant. Kies je voor social advertising, maar zijn jouw sociale mediakanalen niet up to date (social media management)? Dan gaan deze advertenties ook niet hard lopen. Lang verhaal kort: om optimale resultaten te behalen, moet je over álle aspecten van online marketing nadenken.

Een korte samenvatting van wat onze diensten (SEA, SEO, social advertising, social media management, web development en strategie & advies) precies inhouden:

SEA: adverteren in zoekmachines

SEA-zoekmachines-google-ads-en-bing-ads-logo

De afkorting SEA staat voor Search Engine Advertising: adverteren in zoekmachines. Door te adverteren in zoekmachines, val je op bij de doelgroep die actief ‘op zoek’ is naar jouw dienst of product. Het is een effectieve manier van online marketing, waarbij je snel resultaat kunt meten. Zet een advertentie op in advertentieprogramma’s als Google Ads en deze staat na enkele uren, minuten of seconden al live. En vanaf dat moment kun je met de juiste zoekwoorden gevonden worden met jouw advertentie.

Vanaf het moment dat de advertentie live staat, kun je al snel de eerste resultaten meten. Denk aan: hoeveel mensen zien de advertentie, hoeveel procent klikt daarvan op de link en hoeveel mensen vullen (bijvoorbeeld) een contactformulier in? Allemaal resultaten die je terug kunt vinden.

SEA is een doeltreffende manier van online adverteren, omdat jouw advertentie verschijnt nadat jouw ‘potentiële’ doelgroep heeft gezocht op het internet.

Een voorbeeld: je bent meubelmaker en hebt een overzichtelijke website waar al jouw werk, tarieven en contactgegevens te vinden zijn. Op het internet wordt gezocht naar ‘meubels op maat laten maken’ en daar staat jouw advertentie: de zoeker ziet de advertentie, klikt op de link en maakt kennis met jouw bedrijf.

Dit is één voorbeeld, maar er zijn veel verschillende manieren om SEA in te zetten. Kijk eens naar onze samenwerkingen om erachter te komen hoe wij adverteren voor verschillende bedrijven.

Denk goed na over het doel van je advertentie. Wil je meer mensen bereiken, producten verkopen, of ‘simpelweg’ opvallen bij potentiële klanten? Alles is mogelijk. Samen kunnen we bedenken wat werkt voor jouw bedrijf.

SEO (zoekmachineoptimalisatie): zó scoor je goed in Google

SEO hoog scoren in Google

Nog zo’n afkorting, die behoorlijk op de vorige lijkt: Search Engine Optimization. In het Nederlands vertaald als zoekmachineoptimalisatie. SEO heeft alles te maken met zoekwoorden, ook wel ‘keywords’ genoemd. Je kunt met SEO namelijk ‘goed’ scoren in zoekmachines zoals Google door de juiste keywords te gebruiken. Dit is een duurzame strategie om jouw online vindbaarheid te vergroten in zoekmachines. Wat bedoelen we hiermee?

SEO draait om content, terwijl SEA betaalde advertenties zijn. Bij SEA leg je de focus van jouw advertentie natuurlijk ook op de juiste zoekwoorden, maar bij SEO draait het om de inhoud van jouw webpagina’s.

Een vorbeeld: je kunt een advertentie plaatsen (SEA) die zich focust op ‘meubels op maat laten maken’. Wanneer een potentiële klant hiernaar op zoek is in Google, dan kan jouw advertentie verschijnen. Maar je kunt ook gevonden worden door relevante content (SEO). Als jij op jouw website een hele pagina hebt over ‘meubels op maat laten maken’, waarin je uitlegt hoe jij werkt en wat voor soort meubels je kunt laten maken, dan kan de zoekmachine jouw content als ‘relevant’ zien. Zó kun je goed ‘scoren’ in Google.

Side note: we hebben het steeds over zoekmachines, maar eigenlijk ligt de focus vooral bij Google. Ongeveer 95% van al het zoekverkeer gaat namelijk via Google.

zoekverkeer-per-zoekmachine-statcounter-2024

Zoals we zeiden: SEO draait om content, maar data kan je hierbij helpen. Je kunt namelijk onderzoek doen naar verschillende zoekwoorden. Zo kun je erachter komen hoe je jouw content moet schrijven. Werkt ‘meubel laten maken’ beter, of kun je toch beter gaan voor ‘meubelmaker [locatie]’? Dit is een simpel voorbeeld, om maar duidelijk te maken: je kunt jouw teksten zo inrichten en opbouwen, dat zoekmachines de content relevant achten en jou zo een hoge plek in hun rangorde gunnen. Het werkt namelijk twee kanten op: je kunt goed scoren door relevante informatie over te brengen, maar het wordt ook afgestraft wanneer je foutieve of irrelevante informatie verspreidt.

Natuurlijk ken jij jouw branche als geen ander, maar bij ad your service kunnen we wel helpen met het schrijven van jouw content. Wij doen onderzoek naar zoekwoorden en duiken in de data. Samen met jou kunnen we tot informatieve en relevante teksten komen, om zo te zorgen dat jij met jouw website goed scoort in Google!

Social advertising: adverteren op sociale mediakanalen

social-media-applicaties-op-telefoon

De volgende marketingtool die heel interessant is voor jouw bedrijf: social advertising. Adverteren op sociale mediakanalen als Facebook, Instagram of LinkedIn. Je kunt twee antwoorden geven op de vraag: “waarom zou ik op social media adverteren?” Het eerste antwoord heeft te maken met de tijdsgeest: je kunt anno 2020 social media niet negeren. Het straalt professionaliteit uit als je sociale kanalen op orde zijn. Maar dat is slechts uitstraling naar je klanten.

Een beter antwoord: je kunt op social media adverteren, omdat je héél gericht (tot in de kleinste details) jouw doelgroep kunt bereiken. En dát is een reden waar wij natuurlijk warm van worden. Terug naar de meubelmaker, ter voorbeeld. Kies je voor een campagne op Facebook, dan kun je heel specifiek instellen wie je wilt bereiken. Mensen die interesse tonen in woonwinkels, in designmeubels, in maatwerk, mensen die net verhuisd zijn, mensen die in een nieuwbouwwijk wonen. Je kunt het zo gedetailleerd niet bedenken: het kan allemaal. Van het grote geheel als leeftijd, geslacht en woonplaats, tot interesse in bepaalde Facebookpagina’s en locaties waar zij zich hebben begeven. Stel het in en je bereikt de juiste mensen: potentiële klanten.

Social media management

social media management

Social media management is de volgende stap op de route. Als je op jouw sociale kanalen gaat adverteren, dan moeten deze er natuurlijk wel goed uitzien en op de juiste manier bediend worden. Adverteer je op social media, maar is jouw laatste post van zes maanden geleden? Kleine kans dat je potentiële klanten aan je weet te binden.

Natuurlijk snappen we dat niet iedereen de kunst van social media management in de vingers heeft en dat hoeft ook helemaal niet. Jij kent jouw branche door en door, wij die van ons. Zo kunnen we elkaar helpen. Je kunt zelf je eigen social media managen, maar je kunt het ook uitbesteden en aan ad your service overlaten. Hoe je het ook doet: zorg ervoor dat het gebeurt, want het is een groot deel van je online vindbaarheid en uitstraling.

Strategie en advies: de koers bepalen

Zo, we hebben het over de eerste vier diensten gehad: SEA, SEO, social advertising en social media management. Vier losse ‘tools’ die samen één worden door een goede strategie. Zie het als een team van vier personen die ieder hun eigen taak hebben, maar samenwerken voor één doel. Dat is jouw strategie. En die is allesbepalend. Je weet waar je heen wilt en met een strategie bepaal je hoe je daar gaat komen. Wij zijn er altijd voor advies, ad your service.

Web development

web development

Je hebt een strategie en de benodigde tools, maar er is nog één onmisbare schakel: de website. Het laatste punt van onze diensten. De cirkel is bijna rond, alleen nog web development. Om jouw online marketingstrategie te laten slagen is het van belang dat jouw website er aantrekkelijk uitziet en gebruiksvriendelijk is. Logisch: je probeert via alle mogelijke wegen bezoekers en klanten te bereiken om ze uiteindelijk op jouw website te verwelkomen. Dan wil je natuurlijk dat die website er goed uitziet. Voor de resultaten nog veel belangrijker: de bezoekers willen dat de website er goed uitziet. Ook hier kan ad your service jou van dienst zijn.

We hopen dat je een beter beeld hebt gekregen van online marketing en wat daar allemaal bij komt kijken. Heb je nog geen strategie, of heb je vragen over jouw strategie? Neem contact met ons op en we helpen je graag verder naar een druk bezochte website.

Neem contact op

Wil jij meer bezoekers, klanten, verkopen of aanvragen dan óóit tevoren? Dat snappen we. Neem contact met ons op om samen te bekijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen! ad your service werkt namelijk voor iedereen.

 

Nils Kuipers

Founder


    Dit formulier is beveiligd met reCAPTCHA en de Google
    Privacybeleid en
    Servicevoorwaarden zijn van toepassing.