Google Chrome stopt met trackingcookies, wat betekent dit voor online marketing?

Leestijd 4 minuten

Google kondigde eerder aan dat we geen trackingcookies meer kunnen verwachten in de browser Google Chrome. Dit beleid zou in 2022 ingevoerd worden, maar wordt nu verschoven naar 2023. Google treedt daarmee in de voetsporen van de webbrowsers van Apple en Mozilla, Safari en Firefox. Zij hebben al eerder het gebruik van deze cookies verboden om zo de privacy van hun gebruikers te garanderen. Meer over de trackingcookies van Google Chrome vind je hieronder.

Wat zijn trackingcookies?

Cookies zijn kleine bestandjes die op je computer worden opgeslagen wanneer je een webpagina bezoekt. Deze bestandjes bevatten informatie gelinkt aan een webbrowser en de website(s) die je bezoekt. Wanneer je opnieuw naar diezelfde webpagina gaat, zal de desbetreffende website jouw cookies herkennen. Dit kan enorm handig zijn, want dan hoef je niet altijd opnieuw in te loggen op sommige websites, maar worden die gegevens automatisch opgeslagen.

Trackingcookies, ofwel third-party cookies, stellen ons marketeers in staat om cookies te plaatsen op externe sites. Deze trackingcookies zorgen ervoor dat we het surfgedrag van websitegebruikers kunnen analyseren en online advertenties kunnen tonen aan de juiste mensen. Hiermee zorgen we ervoor dat bedrijven online kunnen groeien en de relevantste bezoekers naar hun website trekken. Ook veel internetgebruikers vinden het prettig om online advertenties te zien van producten en/of diensten waarin zij mogelijk geïnteresseerd kunnen zijn.

Google Chrome trackingcookies

Google Chrome trackingcookies stopt, de gevolgen voor online marketing

Uiteraard roept dit nieuwe beleid vragen op, vooral bij online marketeers. Welke invloed zal dit verbod hebben, aangezien trackingcookies belangrijk zijn om de online movements van klanten te volgen. Tóch betekent dit nieuwe beleid niet dat gericht adverteren niet meer mogelijk is.

Google verwijst met zijn nieuwe plannen naar de Federated Learning. Hiermee maakt een browser zoals Google Chrome het mogelijk om in de toekomst relevante advertenties te blijven tonen zonder een inbreuk te maken op de privacy van de gebruiker.

Websites kunnen met zogeheten API-calls alsnog voldoende info krijgen om een gebruiker als lid aan een groep te wijzen, maar meer data blokkeert de browser vervolgens. API staat voor Application Program Interface (API) en is een reeks aan procedures en tools voor het bouwen van softwareapplicaties. Deze processen maken het voor ontwikkelaars gemakkelijker om bepaalde technologieën te gebruiken bij het bouwen van applicaties. Simpel gezegd, elke keer dat je een server oproept met behulp van API’s, telt dit als een API-call. Elke keer dat je je bijvoorbeeld aanmeldt en een vraag stelt op je computer of in een app, voer je in feite een API-call uit.

Met een privacybudget hoopt Google fingerprinting te voorkomen. Fingerprinting is een methode om leads te kunnen meten op het moment dat de bezoeker op een website op een advertentie heeft geklikt. Google werkt op dit moment aan technieken waarmee adverteerders conversies kunnen meten zonder dat ze een gebruiker via tracking hoeven te volgen.

Uitstel afschaf Google Chrome trackingcookies

Google heeft de stop op trackingcookies uitgesteld tot 2023. Volgens de Privacy Engineering Director van Chrome, Vinay Goel, is er meer tijd nodig om dit goed te doen. De vertraging stelt betrokken partijen meer inzicht te krijgen in de afschaf van trackingcookies en input te leveren voor adverteerders om hun diensten aan te passen.

Door de gewijzigde tijdsplanning kan de nieuwe technologie eind 2022 worden geïmplementeerd. Het project wordt verspreid over een periode van drie maanden: te beginnen medio 2023 en eindigend in eind 2023.

Fase 1 (vanaf eind 2022): zodra het testen is voltooid en API’s in Chrome zijn gelanceerd, wordt de start aangekondigd. Tijdens fase 1 hebben uitgevers en online marketingbedrijven tijd om hun services te migreren. Deze fase zal waarschijnlijk negen maanden duren.

Fase 2 (vanaf medio 2023): Chrome zal de ondersteuning voor trackingcookies gedurende een periode van drie maanden uitfaseren, tot eind 2023.

Hoe ziet de toekomst eruit zonder trackingcookies?

Google heeft aangekondigd dat er een alternatief komt voor trackingcookies, ofwel third-party cookies. Het blijft dan nog steeds mogelijk om gepersonaliseerde advertenties uit te zenden, zonder de privacy van de klant te schenden. Dit alternatief zal de Privacy Sandbox heten. Gegevens van bezoekers zullen dus anoniem blijven, doordat ze worden verdeeld in grote groepen, die gebruikt kunnen worden door adverteerders. Hierdoor blijft het mogelijk om relevante advertenties uit te zenden zonder dat de privacy wordt geschonden.

De gebruikers worden ingedeeld op basis van hun interesses. Eind dit jaar beginnen de tests, dus het is nog even afwachten wanneer we met de nieuwe Privacy Sandbox zullen gaan werken. We keep you posted

Neem contact op

Wil jij meer bezoekers, klanten, verkopen of aanvragen dan óóit tevoren? Dat snappen we. Neem contact met ons op om samen te bekijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen! ad your service werkt namelijk voor iedereen.

 

Nils Kuipers

Founder