Hoe maak je effectieve Facebook campagnes?

Leestijd 7 minuten

Adverteren op Facebook: wie doet het niet? Het is een enorm populair marketingmiddel onder ondernemers en marketeers. En dat is ook niet zo gek, want met twee miljard gebruikers en gemiddeld 50 minuten app-gebruik per dag is Facebook hét medium om je doelgroep te bereiken. Facebook is geschikt om bedrijven, groot of klein, te promoten. Je kunt je producten in de kijker zetten en buzz creëren rond je merk. Maar hoe bereik je de juiste doelgroep? En hoe maak je een optimaliseer jij jouw advertentie budget? Je leest er hier alles over hoe jij effectieve Facebook campagnes creëert.

Beginnen bij het begin…

Als je wilt beginnen met adverteren op Facebook, dan heb je een Facebook Pixel nodig. Een Facebook Pixel is een code die jouw website en het type bezoeker leert begrijpen. Met de gegevens van de Facebook Pixel kan jij verschillende acties ondernemen omtrent jouw online marketing.

Weten hoe je de Facebook Pixel installeert? Dat lees je hier. 

Wanneer je de Facebook Pixel hebt ingesteld, wordt deze geactiveerd wanneer iemand actie onderneemt op jouw website. De Pixel ziet bijvoorbeeld wanneer iemand een product toevoegt aan zijn of haar winkelmandje of een aankoop doet. Deze acties kun jij vervolgens bekijken op de pagina Gebeurtenisbeheer. Dit geeft je dan de opties om deze klanten opnieuw te bereiken. Zo krijg je inzicht in de acties en interesses van jouw websitebezoekers. Met voldoende data kan je vervolgens starten met het maken van vergelijkbare en aangepaste doelgroepen.

Effectieve Facebook campagnes? Stel de juiste campagnedoelstelling in

Als je gaat adverteren op Facebook, zijn er een aantal campagnedoelstellingen waaruit je kunt kiezen. Het is belangrijk hier een weloverwogen keuze in te maken. Deze keuze heeft namelijk invloed op aan wie de advertentie wordt getoond, hoe je de advertenties moet optimaliseren en hoeveel je ervoor moet betalen. In onderstaande afbeelding zie je de verschillende doelstellingen waaruit je kunt kiezen op een rij.

Adverteren op facebook

Heb je pas een bedrijf gestart en wil je een nieuw product op de markt brengen? Laat de mensen dan kennis maken door een merkbekendheid campagne op te zetten. Met deze doelstelling laat je advertenties zien aan mensen van wie de kans het grootst is dat ze zich de advertenties zullen herinneren. Wil je mensen aanzetten tot een aankoop? Kies dan voor de campagne conversies. Dit is een goede doelstelling voor als je bijvoorbeeld een kortingsactie aanbiedt.

Stel je budget in

Zodra je hebt gekozen op welke doelstelling je je gaat richten is het tijd om je Facebook advertentie budget te bepalen. Kies bijvoorbeeld voor de optie ‘optimalisatie van het campagnebudget’ (CBO). Met optimalisatie van het campagnebudget wordt je budget verdeeld over de advertentiesets om zo de beste algehele resultaten te genereren. Met CBO stel je één centraal campagnebudget in. Dit budget wordt tijdens je campagne in realtime toegewezen aan advertentiesets met de beste kansen. Dit is handig wanneer je:

  • Een campagnebudget wilt instellen met de flexibiliteit voor de manier waarop dat budget wordt besteed binnen de verschillende advertentiesets.
  • De best mogelijke resultaten wilt behalen tegen de laagst mogelijke kosten.
  • De campagneconfiguratie vereenvoudigd en het aantal budgetten dat je handmatige moet beheren wilt verkleinen.

Je kunt al adverteren op Facebook vanaf €1,- per dag. De regel geldt wel, hoe meer budget je hebt, hoe meer mensen je kunt bereiken.

Doelgroepen en gedetailleerde targeting voor effectieve Facebook campagnes

Als je eenmaal hebt bepaalt hoeveel je per dag wilt uitgeven aan je campagne, is het tijd voor de derde stap van je Facebook advertentie, namelijk het aanmaken van doelgroepen. Neem goed de tijd om je te verdiepen in deze stap. Als je bijvoorbeeld een anti-aging crème verkoopt zul je je waarschijnlijk willen richten op mensen vanaf een bepaalde leeftijd. Waarschijnlijk zullen vooral vrouwen geïnteresseerd zijn in dit middel, dan kun je mannen dus uitsluiten. Stel ook de locatie in. Verkoop je het product alleen in Nederland of verkoop je ook naar andere delen van Europa of de wereld?

In het tweede deel van je doelgroepselectie heb je opties voor gedetailleerde targeting. Hier wordt het pas echt interessant, omdat je eindeloze mogelijkheden hebt. Je kunt hier demografische gegevensinteresses en gedrag toevoegen.

  • Demografische gegevens: hierin kun je targeten op o.a. opleidingsniveau, financiële situatie, levensgebeurtenissen (bijvoorbeeld ouders van pasgeborenen), relatiestatus en werk.
  • Interesses: dit is misschien wel de meest interessante manier van targeting, denk hier dus goed over na. Om weer even terug te komen op het voorbeeld van de anti-aging crème kun je hierin bijvoorbeeld targeten op bepaalde sporten, eten en drinken, schoonheidsverzorging etc.
    Tipverdeel de verschillende interesses over verschillende advertentiesets. Maak bijvoorbeeld een advertentieset getarget op sport. Denk aan yoga, fitness of zumba. Maak ook een advertentieset gericht op schoonheidsverzorging, denk aan cosmetica, haarproducten etc.
  • Gedrag: met gedrag kun je targeten op gebruik van apparaat, wil je je doelgroep liever bereiken op mobiel of op desktop? Ook kun je hier targeten op politieke voorkeur, koopgedrag, expats etc.

De Facebook advertentie doelgroep eenmaal ingesteld? Sla dan vooral ook de doelgroepen op die je hebt aangemaakt. Deze kun je later in andere campagnes ook weer gebruiken.

Tip: probeer je doelgroep zo specifiek mogelijk te maken. Hoe breder je doelgroep, hoe vaker je advertentie zal worden getoond aan niet-relevante personen.

Adverteren op facebook

Bedenk hoe je je advertentiemateriaal wilt tonen

Heb je mooi advertentiemateriaal gemaakt, dan is het nu de hoogste tijd om te bepalen hoe je deze in je Facebook advertentie wilt tonen. Heb je zowel materiaal voor story en post gemaakt? Dan raden wij je aan om deze te splitsen in verschillende advertentiesets. Zo heb je namelijk goed overzicht.

Je kunt je advertentiemateriaal op Facebook niet alleen laten zien als story of als post, maar ook in-stream (tussen de video’s op Facebook), tussen chatberichten, in artikel of tussen externe apps en websites. Eenmaal gekozen? Dan is het tijd om te bepalen hoe je advertentiemateriaal vervolgens wordt getoont. Kies bijvoorbeeld voor een carrousel advertentie. Hierin toon je maximaal tien afbeeldingen en/of video’s waarbij je mensen de mogelijkheid geeft te swipen om zo in één advertentie meerdere foto’s en video’s te bekijken. Je kunt ook kiezen voor één afbeelding of video, of diavoorstelling van meerdere afbeeldingen. Om te testen wat goed werkt kun je voor exact dezelfde advertentieset verschillende advertentie-instellingen instellen.

In onderstaande afbeelding zie je een voorbeeld van een carrousel advertentie op Facebook van Zalando. In deze advertentie kun je de laatste trends van dit seizoen ontdekken.

Adverteren op facebook

Tip: vermijd stockfoto’s! Het is ontzettend belangrijk om je eigen beeldmateriaal te gebruiken als je gaat adverteren. Stockfoto’s doen je campagne geen goed. Het probleem zit hem namelijk in de beschikbaarheid van dit materiaal. Het is gratis, dus iedereen kan aan het beeldmateriaal komen, ook je concurrent. Heeft je concurrent toevallig op dezelfde doelgroep getarget dan zullen mensen direct zien dat het beeldmateriaal overeenkomt. Als je een sterke campagne opzet om je merk onder de aandacht te brengen zullen stockfoto’s je conversies dus omlaag halen.

Gebruik de juiste formaten voor post en story

Het is belangrijk de juiste formaten voor je Facebook advertenties te gebruiken. De formaten voor berichten op de Facebook tijdlijn en stories zijn verschillend. Voor een story gebruik je een afmeting van 1080-1920, ook wel 9:16. Voor een post zijn de afmetingen: 1080-1350, ook wel 4:5.

Let hier goed op, je wilt niet dat je mooie materiaal niet goed tot zijn recht komt. Benieuwd wat de formaten zijn voor Instagram en LinkedIn? Hier vind je alle afmetingen voor social media afbeeldingen op een rij!

Denk na over de kop, primaire tekst en call-to-action

Bij je Facebook advertenties kun je verschillende teksten plaatsen. Zo heb je een kop, primaire tekst en een call-to-action.

  • Kop: hier plaats je in een korte en bondige zin wat je te bieden hebt. Ga je een openingsactie houden voor je anti-aging crème? Gebruik de kop dan vooral om jouw actie onder de aandacht te brengen. Pakkende zinnen die je zou kunnen gebruiken zijn: ‘’profiteer nu van..’’, ‘’bespaar nu €… op anti-aging crème’’ of ‘’pak nu je voordeel’’.
  • Primaire tekst: dit is de tekst die boven of onder de advertentie (afhankelijk van de plaatsing) wordt getoond. Vertel hier vooral wat jouw product te bieden heeft en waarom men voor jouw product zou moeten kiezen.
    Tip: het gebruik van emoticons leidt tot veel hogere klikfrequenties en een hogere betrokkenheid in vergelijking met dezelfde advertentie zonder emoticons. Bovendien kunnen emoticons het aantal reacties en opmerkingen op een advertentie vergroten. Het algoritme vindt reacties belangrijker dan likes, dus daarom wil je echt interactie creëren met je publiek.
  • Call-to-action: hier kun je er écht voor gaan zorgen dat mensen actie gaan ondernemen. Kies bijvoorbeeld voor ‘meer informatie’ of ‘shoppen’.

Adverteren op facebook

Controleer en optimaliseer je advertenties

Heb je eenmaal je Facebook advertenties ingesteld? Super! Nu is het tijd om je advertenties in de gaten te houden en waar nodig te optimaliseren. Probeer niet te snel conclusies te trekken, Facebook heeft even de tijd nodig om de juiste gegevens te verzamelen om vervolgens optimaal te gaan draaien. Facebook geeft dit aan door de melding te geven dat de campagnes nog aan het leren is. Houd je advertenties een week lang in de gaten en trek dan conclusies. Speel bijvoorbeeld met budgetten, begin klein, eindig groot. Merk je dat bepaalde afbeeldingen een hogere CTR hebben? Kijk dan of je andere afbeeldingen kunt verwijderen om meer ruimte te geven aan goed presterend beeldmateriaal.

Hulp nodig met het instellen van effectieve Facebook campagnes?

Wil jij als bedrijf effectieve Facebook advertenties laten draaien om zo je doelgroep te kunnen bereiken? Maar lukt het jou met de bovenstaande stappen nog steeds niet om jouw campagnes zo effectief mogelijk te maken? Of heb je er simpelweg geen tijd voor naast je andere werkzaamheden? Wij helpen je natuurlijk graag. Neem contact op met het team van ad your service zodat we samen optimaal resultaat kunnen bereiken!

Neem contact op

Wil jij meer bezoekers, klanten, verkopen of aanvragen dan óóit tevoren? Dat snappen we. Neem contact met ons op om samen te bekijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen! ad your service werkt namelijk voor iedereen.

 

Nils Kuipers

Founder