Facebook Pixel: wat is het en wat kan het voor jouw bedrijf betekenen?

Leestijd 5 minuten

Wanneer je wilt gaan adverteren op Facebook, dan heb je een Facebook Pixel nodig. Maar wat is dat precies? Dit is een code die bijhoudt welke pagina’s jouw websitebezoekers bekijken. Met de gegevens van de Facebook Pixel kun jij verschillende acties ondernemen omtrent jouw online marketing, zoals remarketing, waarbij je opnieuw jouw product of bedrijf onder de aandacht brengt bij iemand die hier al eerder interesse in heeft getoond. De mogelijkheden zijn enorm. Hierom zetten we de belangrijkste opties hieronder op een rij.

Je kunt de pixel gebruiken voor de volgende zaken:

  • Ervoor zorgen dat je advertenties aan de juiste mensen worden weergegeven: vind nieuwe klanten die een specifieke pagina hebben bezocht of een gewenste actie op je website hebben uitgevoerd.
  • De verkoop stimuleren: stel automatisch bieden in om mensen te bereiken die hoogstwaarschijnlijk een actie zullen uitvoeren, zoals een aankoop doen.
  • Je advertentieresultaten meten: krijg meer inzicht in de effecten van je advertenties door te meten wat er gebeurt als mensen deze zien.

Wat is een Facebook Pixel precies?

Een Facebook Pixel is dus een code van Facebook, die je als bedrijf kunt installeren op je eigen website. Deze code wordt dan gekoppeld aan het advertentieaccount van Facebook en registreert zo welke pagina’s worden bekeken door Facebook-gebruikers. Met deze informatie kun je bijvoorbeeld doelgroepen maken waaraan jouw advertenties getoond worden.

Wanneer je de pixel hebt ingesteld, wordt deze geactiveerd wanneer iemand actie onderneemt op jouw website. Iemand kan bijvoorbeeld een product toevoegen aan zijn of haar winkelmandje of een aankoop doen. De Pixel ziet deze acties, die jij vervolgens kunt bekijken op de pagina Gebeurtenisbeheer. Je hebt dan ook de optie om deze klanten opnieuw te bereiken. Zo krijg je inzicht in de acties en interesses van jouw websitebezoekers.

Facebook Pixel

Hoe installeer je de Facebook Pixel?

Wanneer je een Facebook Pixel wilt installeren, moet je een website hebben voor jouw bedrijf en je moet de code van jouw website kunnen bijwerken.

Een Facebook Pixel maken:

  • Ga naar de Gebeurtenisbeheer van Facebook.
  • Klik op Gegevensbronnen koppelen en selecteer Web.
  • Selecteer de Facebook Pixel en klik op Koppelen.
  • Voeg de pixelnaam toe.
  • Voeg je website URL toe om eenvoudige configuratieopties te bekijken.
  • Klik dan op Doorgaan.

De Facebook Pixel toevoegen aan je website:

Wanneer je een Facebook Pixel hebt gemaakt, kun je de Facebook-pixelcode toevoegen op je website. Wil je de pixelcode handmatig toevoegen aan je website? Volg dan deze stappen:

  • Ga weer naar Gebeurtenisbeheer.
  • Selecteer de pixel die je wilt instellen.
  • Klik dan op Doorgaan met pixelconfiguratie.
  • Selecteer Code handmatig installeren.
  • Kopieer de pixelcode.
  • Zoek naar de koptekst van je website in je CMS.

Facebook Pixel

  • Bron: Facebook.
  • Klik op Doorgaan.
  • Klik op Klaar.

Nadat je de pixelbasiscode hebt toegevoegd aan je website, kun je gebeurtenissen instellen om de acties te meten die je belangrijk vindt, zoals een aankoop doen. Meer informatie over het instellen van de Facebook Pixel vind je hier.

Wat zijn de mogelijkheden met een Facebook Pixel?

Wanneer je een Facebook Pixel hebt, houdt Facebook bij welke pagina’s gebruikers bezoeken op je website. Met deze data kun je verschillende doelgroepen en advertenties maken. De Pixel herkent de gebruikers die eerder op je website zijn geweest. Hierdoor kun je dus gericht adverteren.

Retargeting

Met retargeting kun je gebruikers targeten die eerder op je website zijn geweest. Wanneer gebruikers eerder product(en) hebben bekeken op je website, kun je ervoor zorgen dat ze deze later weer terugzien in de vorm van een advertentie.

Lookalike audience

Met de Facebook Pixel kun je ook doelgroepen vinden via lookalike audience op Facebook. Dit is een algoritmisch samengestelde groep van Facebook-leden die op de een of andere manier op een andere groep leden lijken. Je kunt deze groep instellen door bij doelgroepen te kiezen voor de optie Aangepaste doelgroep. Met deze aangepaste doelgroep kun je weer een nieuwe doelgroep maken: de vergelijkbare doelgroep.

Facebook ziet bijvoorbeeld dat een groep mensen op jouw site affiniteit heeft met fietsen. Hierna gaat Facebook op zoek naar vergelijkbare mensen met diezelfde interesse. Via een algoritme van Facebook selecteert het social media platform deze vergelijkbare groep op basis van hun interesses en online gedrag en voegt deze mensen toe aan een doelgroep. Met deze tool kun je efficiënt nieuwe klanten vinden met dezelfde interesses.

Wat zijn de voordelen met een Facebook Pixel?

Facebook Pixel geeft je inzicht in je doelgroep. Zo kun je met de Pixel conversies meten en zien via welke apparaten gebruikers op je website terechtkwamen. Door meer inzicht in je doelgroep te krijgen, weet je wat je doelgroep interesseert en kun je hierop inspelen.

Daarnaast kun je in Facebook zien wat de resultaten zijn van de Facebook Pixel. Zo zie je het totale verkeer (per URL) naar jouw website en kun je leads in de gaten houden. Met deze informatie kun je weer specifieke strategieën inzetten voor een bepaald product of dienst. En het fijne aan de Facebook Pixel is dat Facebook het werk voor jou doet! Het enige wat je hoeft te doen is de pixelcode plaatsen op je website. Het is een eenvoudige manier om je websitebezoekers te monitoren.

Heb je hulp nodig met social advertising? Wij kunnen je daarbij helpen. Neem daarom contact met ons op.

Neem contact op

Wil jij meer bezoekers, klanten, verkopen of aanvragen dan óóit tevoren? Dat snappen we. Neem contact met ons op om samen te bekijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen! ad your service werkt namelijk voor iedereen.

 

Nils Kuipers

Founder