9 manieren om goed te kunnen scoren in de zoekmachines

Leestijd 6 minuten

Om hoger te scoren in Google of andere online zoekmachines is SEO een belangrijke factor. SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel zoekmachineoptimalisatie. Door middel van SEO kun je meer bezoekers trekken naar jouw website. Anno 2024 is SEO nog altijd alive and kicking, waardoor een duurzame, organische strategie nog altijd relevant is. Maar hoe kun je op dít moment hoger scoren in Google of andere zoekmachines? 

1. Beeld je de gebruiker in als je hoger wilt scoren in Google

Google probeert nog altijd per gebruiker het juiste antwoord te bieden op de vraag van de gebruiker. Vraag jezelf dus af welke toegevoegde waarde jouw website heeft voor de bezoeker. Ga op zoek naar de vragen die men wil weten. ‘Wat is de zoekintentie van de gebruiker?’, ‘wat verwacht de gebruiker?’ en ‘hoe kan ik de zoekintentie het best vervullen?’ Gebruik tools zoals AnswerThePublic om de juiste vragen te vinden. Zorg dat je de juiste vragen stelt en geef direct bondig antwoord op de vraag. Zó zorg je ervoor dat jouw SEO-content relevant is voor de gebruiker.

answer-the-public-tool

2. Bouw autoriteit en betrouwbaarheid op

Autoriteit en betrouwbaarheid zijn bij SEO enorm belangrijk en als je hoger wilt scoren in Google. Zo beoordelen de zoekmachines webpagina’s niet alleen op content, maar geven betrouwbare pagina’s voorrang in de ranking in de zoekmachines. Zo kunnen backlinks van andere autoritaire bronnen het vertrouwen in jouw site verhogen. Zoekmachines zien een link van een andere site naar jouw site namelijk als een soort ‘compliment’. Het geeft een teken van vertrouwen dat gebruikers op jouw pagina waardevolle informatie zullen vinden.

3. Een goede user experience: vooral op mobiel

User experience, ofwel gebruikerservaring, blijft belangrijk zeker als je hoger wilt scoren in Google. Een website moet goed, snel én prettig werken. Een gebruiksvriendelijke site is cruciaal, want een goede website straalt een bepaalde autoriteit uit. Bezoekers krijgen het idee dat jouw bedrijf verstand van zaken heeft. Een goede website heeft een heldere en overzichtelijke structuur die een fijne gebruikerservaring oplevert. Klikken mensen niet direct weg als ze op jouw website terechtkomen? Dat neemt een zoekmachine als Google mee in de SEO ranking. Meer weten waarom een goed werkende website cruciaal is? Je leest het in onze blog.

Omdat de meeste zoekopdrachten tegenwoordig vanuit een smartphone komen, is het daarom belangrijk dat je website goed te gebruiken is via een telefoon. Hoe kun je dat bewerkstelligen? Zo loont het om een ‘lichte’ website te ontwikkelen, die geschikt is voor mobiele apparaten, maar die wel alle belangrijke content bevat. Geef prioriteit aan de laadsnelheid en de plek en vormgeving van buttons.

4. Breng focus in je pagina’s als je hoger wilt scoren in Google

Google geeft de voorkeur aan pagina’s die een focus hebben op één duidelijk onderwerp of niche. Hierdoor trekt de pagina een specifieke doelgroep aan of een die affiniteit met jouw merk heeft. Dit geeft een seintje aan Google dat jouw pagina antwoord geeft op wat er gezocht wordt. Dit kan bijdragen aan een betere ranking op Google. Hoe meer interactie ook via social media, hoe beter dit is voor jouw website én je score in de zoekmachines.

social-media-applicaties-op-telefoon

5. Investeer in Featured Snippets

Deze stap is er een van de lange adem. Wanneer de content op jouw website volledig SEO proof is, kan dit ervoor zorgen dat jouw content wordt gebruikt als featured snippet’ boven de zoekresultaten en zul je uiteraard hoger scoren in Google. Featured snippets zijn ‘uitgelichte fragmenten’ die informatieve inhoud weergeven over een zoekopdracht in een zoekmachine. Het zijn kort gezegd antwoorden op vragen die in de zoekmachine worden gesteld.

En hoe krijg je dan zo’n featured snippet? Door jouw content op dusdanige wijze te categoriseren en presenteren, kan de zoekmachine deze makkelijk indexeren. Denk na over een duidelijke vraag die gebruikers kunnen hebben en geef er kort en duidelijk antwoord op.

6. Voice Search

Ongeveer een derde van de 3,5 miljard dagelijkse zoekopdrachten zijn spraakopdrachten. Oké, dit foefje is nog niet enorm bekend in Europa, net zoals in de VS, maar Voice Search krijgt een steeds prominentere rol in de onlinewereld, dus het zal niet lang meer duren voordat dit foefje ook Europa overneemt.

In 2018 verscheen de Nederlandstalige variant van Google’s Assistent. Dit is – zoals de naam doet vermoeden – een slimme assistent van Google die allerlei informatie voor je kan beantwoorden. Dit zijn eenvoudige opdrachten zoals: ‘Wat voor weer wordt het vandaag?’ De Nederlandstalige variant begrijpt de Nederlandse taal uiteraard, maar ook de Nederlandse cultuur en heeft gevoel voor context. Google Assistent kan nu 5.000 verschillende smartphones bedienen en is ook te vinden op smartwatches, Android TV, slimme speakers, auto’s, tv’s en koptelefoons. Naast de Google Assistent hebben veel andere bekende technologie bedrijven ook een Voice Search tool. Denk aan Siri van Apple, Alexa van Amazon, Cortana van Microsoft en Bixby van Samsung.

Omdat men in allerlei verschillende situaties steeds vaker Voice Search gebruikt, is het zeker ook in jouw voordeel als je hoger wilt scoren in zoekmachines wanneer je dit voor jouw website op orde hebt.

voice-search-tools-logo

7. Richt je ook op andere zoekmachines dan Google

Google is verreweg de grootste zoekmachine, maar het is geen gek idee om anno 2024 je werkveld te verbreden. Er zijn namelijk nog genoeg andere zoekmachines. Zij zullen waarschijnlijk het marktaandeel van Google niet overschrijden, maar als je er op zichtbaar bent, heb je wel meer platformen waarmee je bezoekers kunt trekken. Zo is de privacy vriendelijke zoekmachine DuckDuckGo in opmars en zijn Bing en Yahoo ook grote zoekmachines. Verbreed daarom je horizon en zorg dat je zichtbaar bent op andere platforms die mogelijk interessant zijn voor jouw bedrijf.

8. Leg de focus niet alleen op keywords als je hoger wilt scoren in Google

Zoekmachines worden steeds slimmer, dus het is echt niet meer nodig om in elke zin je keywords te verwerken. Google kan steeds beter de context van je SEO-tekst interpreteren. Maak daarom niet alleen maar content omdat je denkt dat je daarmee hoger zult scoren in Google en puur om content te hebben die je online kunt plaatsen.

Google wil de gebruiker zo goed mogelijk bedienen, dus het beste antwoord geven op de vraag van de gebruiker. En meestal vind je dit niet in een tekst die vooral gebaseerd is op keywords benadrukken. Hoe dan wel? Ga met je webpagina’s de diepte in en zorg dat de bezoeker op jouw pagina alles vindt wat hij of zij nodig heeft. Je wilt content creëren die de lezer aanspreekt en waar degene wat aan heeft.

9. Verlies je basis niet uit het oog

Ben je goed op weg met SEO en ga je steeds hoger scoren in Google? Mooi, dan ben je goed op weg. En nee, dan ben je dus nog niet klaar. SEO is een duurzame investering in kwalitatieve content. Investeer in je onderhoud en in uitbreidingen, want de onlinewereld blijft continu veranderen. Blijf je ranking checken. Ben je gezakt? Ga dan na wat de factor kan zijn en pas je teksten weer aan waar nodig is.

Wil jij graag je SEO verbeteren maar weet je niet goed waar je moet starten? Geen zorgen, wij bij ad your service kunnen je helpen! Onze specialisten beschikken de kennis en skills om jouw SEO strategie naar een hoger niveau te tillen en daarmee jouw ranking in de zoekmachines te verbeteren. Neem contact met ons op en dan kijken we samen verder.

Neem contact op

Wil jij meer bezoekers, klanten, verkopen of aanvragen dan óóit tevoren? Dat snappen we. Neem contact met ons op om samen te bekijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen! ad your service werkt namelijk voor iedereen.

 

Nils Kuipers

Founder


    Dit formulier is beveiligd met reCAPTCHA en de Google
    Privacybeleid en
    Servicevoorwaarden zijn van toepassing.