Waarom een goed werkende website cruciaal is

Leestijd 4 minuten

Wil je alles uit je online marketingstrategie halen? Dan is een goed werkende website essentieel! Als bedrijf moet je je site niet slechts zien als een informatiebron voor producten en/of diensten. Je website is jouw visitekaartje, waaruit direct moet blijken wat jouw bedrijf precies doet. Met een goed werkende website is de kans groter dat je het meest uit SEO en SEA haalt en bezoekers een goede user experience (UX) en user interface (UI) ervaren.

De user experience van een website

User experience, oftewel UX, gaat over de gebruikerservaring die verder gaat dan waar het beeldscherm ophoudt. Het gaat om de emoties die worden opgeroepen na afloop van de interactie met jouw site. UX-design draait er vooral om dat het doel van je website en de behoeften van de gebruiker op elkaar zijn afgestemd. Staat alle informatie op de plek waar de gebruiker deze verwacht? Ja? Dan ervaart de gebruiker een goede user experience.

Een gebruiksvriendelijke site is dus cruciaal. Een goed werkende website straalt een bepaalde autoriteit uit. Bezoekers krijgen het idee dat jouw bedrijf verstand van zaken heeft. Natuurlijk wil je met jouw site veel bezoekers trekken, maar je hebt er niets aan als ze direct weer weggaan. Een goede website heeft een heldere en overzichtelijke structuur die een fijne gebruikerservaring oplevert.

Plaats buttons op logische plekken, zorg voor heldere kleuren, duidelijke teksten en bewegende beelden. Zorg er ook voor dat mensen niet lang hoeven te zoeken naar bepaalde informatie. Daarnaast zeggen beelden vaak meer dan woorden. Wanneer je veel tekst op je website hebt staan, kunnen mensen snel verveeld raken. Gevolg? Ze klikken weer weg.

Als we het hebben over een goede website dan hebben we het niet alleen over het visuele aspect, maar ook over de werking van de website op gebruikers. Hoe meer onhandigheden en onduidelijkheden er in jouw website zitten, des te groter de irritaties van gebruikers. Dit zorgt ervoor dat de bezoeker sneller afhaakt. Je krijgt net als in het echte leven immers maar één keer de kans een goede eerste indruk te maken. Dan kun je wel door SEO op een goede plek in Google staan; je wilt dat de gebruikers die op jouw site zitten feilloos bediend worden. Door je website te laten bouwen door een goede web developer kun je je site constant optimaliseren. Wij bij ad your service hebben veel ervaring met web development. Neem contact met ons op als je benieuwd bent wat we allemaal voor je kunnen betekenen.

De user interface van een website

Bij user interface, ook wel UI afgekort, draait het niet alleen om hoe de website eruitziet, maar ook hoe deze werkt: op welke plekken tools en balken zijn geplaatst en hoe gemakkelijk interactie is. Het is dus meer dan alleen afbeeldingen en illustraties. Een goede user interface prikkelt en houdt de aandacht vast. De user interface vindt plaats op de voorgrond en is direct zichtbaar voor de gebruiker. Soms zit het ‘m in de kleine details, zoals de vorm van een button of de grootte van een lettertype of afbeelding. De stijl moet volledig aansluiten bij wat je met jouw bedrijf wilt uitstralen.

Doorlinken

Doorlinken is een handige manier om bezoekers kennis te laten maken met jouw site. Hierdoor hoeven bezoekers niet te zoeken, maar worden ze direct bediend. Nog beter: doorlinken naar relevante informatie op jouw website.

Conversies op je website

Met een website wil je natuurlijk zorgen voor een conversie. Een conversie is het moment waarop een bezoeker van de website overgaat tot een aankoop, informatieaanvraag, het invullen van een inschrijfformulier, het downloaden van een brochure of een andere actie. Je website moet als het ware de bezoekers begeleiden naar een conversie. Een goed werkende site voldoet dan ook aan de verwachtingen van de klant. Een slechte ervaring op je website kan ervoor zorgen dat de klant niet meer terugkeert. Het is belangrijk om je site continu te testen en te monitoren. Stel jezelf de vraag: ‘aan welke informatie hebben mijn klanten behoefte?’ Keep it simple.

Door je websitebezoekers met storytelling stap voor stap mee te nemen in de juiste richting en waar nodig te beïnvloeden, moeten de conversies stijgen. Maar hoe doe je dit? Vertel duidelijk wie je bent, waar je bedrijf voor staat en waarom potentiële klanten zaken met je moeten doen. Gebruik afbeeldingen die deze boodschap ondersteunen. Een duidelijke structuur en een goed werkende zoekfunctie zorgen voor een positieve ervaring. Mocht je een webshop hebben, dan verwachten de klanten veilige betaalmethodes.

Mobiele versie

Een website die goed werkt op tablet en mobiel is cruciaal. De meeste mensen komen via de telefoon binnen. Met responsive design kan de web developer een optimale ervaring voor verschillende apparaten creëren. De leesbaarheid en de lay-out blijven dan hetzelfde doordat de website schakelt naar het type apparaat. Benieuwd hoe wij jou van dienst kunnen zijn? Bekijk dan de diensten van ad your service!

Neem contact op

Wil jij meer bezoekers, klanten, verkopen of aanvragen dan óóit tevoren? Dat snappen we. Neem contact met ons op om samen te bekijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen! ad your service werkt namelijk voor iedereen.

 

Nils Kuipers

Founder