PageSpeed Insights: is jouw website snel genoeg voor Google?

Leestijd 4 minuten

Als je denkt aan SEO, denk je misschien al snel aan het schrijven van content die is geoptimaliseerd voor zoekmachines. Maar een goede SEO-strategie bevat veel meer dan alleen content. We schreven al eens over de meest gemaakte fouten op het gebied van SEO en één daarvan ging over de website zelf.

Google heeft namelijk alles in de gaten. Naast de content die je publiceert, kijkt de zoekmachine namelijk ook naar technische aspecten. De technische aspecten worden ook wel de Core Web Vitals genoemd. Deze bepalen de gebruikerservaring van websites. Een belangrijk onderdeel daarvan: de snelheid van je website. De metric Largest Contenful Paint meet de laadprestaties van een pagina. Een grotere ergernis anno 2024 is natuurlijk het wachten op een website die maar niet lijkt te laden. Ja, first world problems, maar toch.

PageSpeed Insights

Is jouw pagina snel genoeg volgens de eisen van Google? Dat kun je gemakkelijk controleren in de tool die Google daar zelf voor aanbiedt: PageSpeed Insights. Voor deze tool heb je geen stappenplan van ons nodig, want PageSpeed Insights spreekt behoorlijk voor zich.

pagespeed-insights.png

Je geeft simpelweg de URL van jouw website (of een specifieke pagina hiervan) op en PageSpeed Insights begint met analyseren. Dit analyseren duurt niet erg lang en je ziet hoe ver de tool is in een percentage.

pagespeed insights

Vervolgens krijg je een cijfer van 0 tot 100, waarbij 100 het hoogst haalbare is en je volgens PageSpeed een heel snelle website hebt. Let op: er is een aparte analyse voor desktop en mobiel en de resultaten hiervan kunnen behoorlijk uit elkaar liggen.

google-pagespeeds-insights.jpg

Als je een hoge score hebt en dus een snelle website, ben je natuurlijk tevreden met de uitkomst. Alles vanaf 90 en hoger is groen. Maar scoor je een cijfer in een oranje of rode cirkel, dan wil je natuurlijk graag weten wat er beter kan. De tool heet niet voor niets PageSpeed Insights, want je krijgt na de analyse ook te zien wat er aan je website mankeert.

Schermafbeelding-2020-06-18-om-11.59.44.png

Dit begint met de zogeheten ‘Labgegevens’, waar je onder andere te zien krijgt hoe snel de content van een pagina zichtbaar is, hoeveel tijd er nodig is voordat een pagina volledig interactief is en het tijdstip waarop de grootste tekst of afbeelding is weergegeven.

Vervolgens – en hier draait het vooral om – krijg je bij de ‘Aanbevelingen’ te zien wat je kunt doen om de pagina sneller te maken. Elk onderdeel van de aanbevelingen kun je openvouwen, waarna er een uitleg staat over deze aanbeveling.

pagespeed-insights-.png

Tips om je website sneller te maken voor PageSpeed Insights

Afbeeldingen

Een afbeelding uploaden is misschien een snelle handeling waar je nauwelijks over nadenkt. Om je website sneller te maken, is het wel van belang om hier toch even iets meer tijd in te steken. Je kunt namelijk al gemakkelijk een beter resultaat boeken in PageSpeed Insights door simpel de bestandsvorm van je afbeeldingen te veranderen. Zo werkt JPEG 2000, JPEG XR en WebP beter dan een normale JPEG of een PNG. Hierdoor krijg je snelle downloads en minder dataverbruik.

Houd ook rekening met het formaat van afbeeldingen. Ook dit heeft invloed om het verbruik van data en de laadtijd van de pagina. Wanneer afbeeldingen groter zijn dan nodig, wordt dit achter de schermen als het ware gecorrigeerd en dit kost natuurlijk tijd.

Ook is er een optie om afbeeldingen nog niet te laten laden, wanneer deze nog niet in beeld zijn. Wat bedoelen we daarmee? Zie een webpagina als een boek met bladzijden. Je kunt omlaag scrollen en dit is eigenlijk het omslaan van een bladzijde. Zo kun je ervoor kiezen om eerst alléén de afbeeldingen te laden die ook daadwerkelijk in beeld zijn. Afbeeldingen die lager op de pagina staan, worden pas geladen als de gebruiker omlaag scrolt. Dit heet ook wel ‘lazy loading’ en WordPress heeft hier bijvoorbeeld speciale plugins voor.

Pagina-omleidingen

Het kan soms zijn dat je pagina’s moet omleiden, omdat een URL niet meer bestaat. Een omleiding gebruik als je wilt dat een URL naar een andere URL verwijst. Dit worden ook wel ‘redirects’ genoemd. Zie een pagina-omleiding als een winkel met meerdere ingangen. Een bezoeker staat voor de deur, maar daar hangt een briefje waarop staat dat je moet omlopen naar de ingang om de hoek. Je kunt je voorstellen: dit kost tijd. Probeer pagina-omleidingen daarom te vermijden en alleen te gebruiken wanneer dit écht niet anders kan.

Wanneer je jouw website analyseert in Google PageSpeed Insights, zul je zien dat hier behoorlijk technische aanbevelingen tussen zitten. Logisch als je hier geen raad mee weet. Klop hiermee dan ook aan bij een web developer die weet wat er nodig is om jouw website sneller te maken.

Heb jij hulp nodig bij het bouwen van een snelle en professionele website? Daar kan ad your service je mee helpen. Neem contact op om te ontdekken wat wij voor elkaar kunnen betekenen!

Neem contact op

Wil jij meer bezoekers, klanten, verkopen of aanvragen dan óóit tevoren? Dat snappen we. Neem contact met ons op om samen te bekijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen! ad your service werkt namelijk voor iedereen.

 

Nils Kuipers

Founder


    Dit formulier is beveiligd met reCAPTCHA en de Google
    Privacybeleid en
    Servicevoorwaarden zijn van toepassing.