Google Web Stories

Het was eigenlijk wel te verwachten. Toch keken wij er met enthousiasme naar uit: Google Web Stories. Instagram is er ooit mee begonnen, maar ondertussen kun je ook via platformen als LinkedIn, Facebook en WhatsApp verhalen delen. Google heeft zich nu ook bij dit rijtje aangesloten. Daarbij lijken ze misschien een laatbloeier, maar de insteek van Google Web Stories is om je SEO-positie te verbeteren. Google heeft hiervoor genoeg andere tools, maar Google Web Stories is toch echt wel next level. Hiermee deel je content in een visueel verhaal in plaats van een geschreven blog. Hoe dit precies werkt en vooral: hoe maak je Web Stories? We vertellen je er alles over.

Wat zijn Google Web Stories?

Met Web Stories van Google deel je nu op een creatieve manier je content met iedereen die je naar website wil trekken. In een slideshow laat je met behulp van beeld, video, geluid of zelfs animaties zien wat jij te bieden hebt. Met meerdere bijpassende slides achter elkaar wordt het een compleet verhaal. Het verschil met de stories die we al kennen van social media? De stories van Google blijven bestaan, want ze hebben geen eindtijd.

Naast dat ze blijven bestaan, worden ze ook geïndexeerd door Google. Dit betekent dat goed bekeken verhalen ook echt de potentie hebben om hoog in de zoekresultaten van Google te komen. Dit kan weer zorgen voor meer verkeer op je website. Dit werkt in principe net als ‘gewone’ content: hoe kwalitatiever de inhoud, hoe hoger je scoort in Google. Wij zien veel potentie in Google Web Stories!

Web Stories in Google krijgen: hoe werkt het?

Wij waren vooral nieuwsgierig naar hoe Google Web Stories precies werken. De feature bestaat nog maar kort, dus nu is het dé tijd om op de story-trein te stappen. De Web Stories plaats je op je eigen website, dus niet echt in Google. Daarna werkt het net zoals andere content op je website. Google crawlt en indexeert je nieuwste creaties en als je het goed doet, zie je je verhalen terug in de zoekresultaten.

Werkt je website in WordPress? Mooi! Dan kun je de WordPress plug-in voor Google Web Stories downloaden. Met deze plug-in start je meteen met creëren. Hulp nodig? Lees een uitgebreid stappenplan over hoe je Google Web Stories in WordPress bouwt.

Draait je website op een ander CMS dan WordPress, dan moet je weten dat de Web Stories zijn gebouwd met AMP-technologie. Dit betekent dat je stories aan een aantal AMP-specificaties moeten voldoen. Lang verhaal kort, stuur hiervoor dit linkje naar je webdeveloper. Wist je dit al? Test dan je creaties met de AMP-tester van Google. Zo weet je direct of je Google Web Stories geïndexeerd worden.

Google Web Stories

Voorbeelden van Google Web Stories.

Hoe maak je creatieve Web Stories?  

Google helpt je natuurlijk graag op weg om Web Stories te gaan bouwen. Weet je niet waar je moet beginnen, dan kun je eerst even spieken voor wat inspiratie voor Google Web Stories. Om je verhalen dynamischer te maken, kun je verschillende elementen combineren:

Beeld, video en gifjes: zorg voor een speels effect in je stories, zodat het visueel aantrekkelijk wordt. Maak iets wat bijvoorbeeld past bij de huisstijl van je website of merk.

Combineer tekst met audio: de meeste mensen vinden het fijn als er een ondertiteling in een video staat wanneer iemand spreekt. Of kies ervoor om beeld met tekst te combineren, dan hoeft er niet altijd iemand in beeld te zijn.

Animaties: met de plug-in van WordPress heb je de mogelijkheid om je beelden en teksten aan te vullen met animaties. Zo maak je je Web Stories gelijk een stuk interactiever.

Tips voor succesvolle Google Web Stories

Als je Web Stories op de juiste manier inzet, kan het alleen maar goeds doen voor je SEO. Natuurlijk wil je succesvolle verhalen maken en op je website zetten.

Hier nog een paar laatste tips om je stories te laten slagen:

– Zorg ervoor dat de links / url’s naar je stories staan in je XML sitemap.

– Link vanaf andere relevante pagina’s op je website naar je stories.

– Gebruik niet te veel externe linkjes in je verhalen, dit zorgt vaak alleen voor afleiding.

– Google geeft als advies om Web Stories van 10-20 slides te maken.

– Stories zijn ideaal voor video, maar houd de video’s kort om de aandacht vast te houden.

– Kort, korter, kortst. Wij mensen zijn nou eenmaal snel afgeleid.

– Vergeet niet een alt-tekst toe te voegen.

– Advertenties kun je in je stories verwerken, maar houd dit in balans met de rest.

Nog een tip van Google: gebruik dezelfde SEO-technieken voor je Web Stories als voor je andere content. Bedenk je dat Google Web Stories misschien niet voor ieder bedrijf of website zal werken. Toch is het een goed idee om met nieuwe tools te experimenteren, zeker als ze van Google komen. Ga vooral in creatiemodus en vertel jouw verhaal met Google Web Stories!

Heb je hulp nodig met je SEO-strategie? Neem dan contact met ons op. Onze SEO-specialist denkt graag met je mee.

Dit vinden onze klanten van ons
Puck Middelkoop
Puck Middelkoop
17:25 10 Jun 20
Nils verzorgt voor ons bedrijf de ads en we zijn erg tevreden daarmee! Hij denkt mee, kan zich goed inleven in de doelgroep, is oplossingsgericht en komt ook met suggesties voor vervolgstappen. Oftewel fijn om mee samen te werken.
C. Tang
C. Tang
20:32 24 Apr 20
Het team van ad your service is kort samengevat vakkundig, vriendelijk en behulpzaam. Zeker een aanrader als je de online zichtbaarheid van je website of webshop wil vergroten!
Daniel
Daniel
06:12 22 Apr 20
Nils heeft voor verschillende klanten van ons de paid advertising verzorgd en ik ben zeer te spreken over de kwaliteit, de professionaliteit en de communicatie. Hij denkt mee, komt met nieuwe ideeën en is een fijn persoon om mee samen te werken. Een absolute aanrader dus.
Evelyn van Hasselt
Evelyn van Hasselt
13:14 20 Apr 20
Samenwerken met Ad your service kan ik van harte aanbevelen. Nils is creatief, goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en (ook niet onbelangrijk) prettig in de omgang. Hij heeft ons goed geholpen met het vergroten van het bereik van ons online magazine Holistik.
Robert Pielanen
Robert Pielanen
19:50 02 Dec 19
Professioneel en vakkundig
Tim de Ket
Tim de Ket
19:05 02 Dec 19
Heel tevreden met deze service! Altijd Enthousiast en weet waar hij over praat
Jeroen Albrecht
Jeroen Albrecht
08:45 10 Oct 19
Ik was op zoek naar iemand die mij kon helpen mijn website beter vindbaar te maken . Ik had gelijk een goed gevoel bij Nils. Ik heb mijn wensen kenbaar gemaakt en hij is daar gelijk mee aan de slag gegaan. Tot volle tevredenheid👍
Koen Dorreboom
Koen Dorreboom
20:01 03 Oct 19
De samenwerking met Nils van Ad your service heb ik als zeer prettig ervaren. Nils heeft kennis van zaken en zijn (goede) ideeën zijn doeltreffend. Zeer zeker aan te raden!