Duplicated content voorkomen: dit moet je weten!

Leestijd 4 minuten

Het is niet ongebruikelijk dat content op meerdere plaatsen op het internet verschijnt, zowel binnen jouw domein als erbuiten. Oftewel: dit fenomeen treedt op zodra er op verschillende webpagina’s nagenoeg dezelfde inhoud staat. Dit heet duplicated content. Voor de meeste marketeers en webdevelopers geen onbekend begrip. Maar wat is het eigenlijk? En hoe kun je het voorkomen?

Wat is duplicated content?

Google wil haar gebruikers de meest relevante content bieden. De zoekmachine wil de gebruiker een zo goed mogelijk antwoord geven op zijn of haar vraag. Wanneer google ziet dat webpagina’s voor een groot deel dezelfde teksten bevatten vindt Google dit niet relevant. Als je googlet: “waarom is duplicated content niet goed voor SEO?’ Google kan het immers niet maken om dan 100 keer hetzelfde resultaat te laten zien. En daarom krijgt je pagina met duplicated content minder waarde. Slechts een van de pagina’s krijgt waarde van Google. Om uit te vogelen welke tekst het origineel is kijkt de zoekmachine naar meerdere factoren. Bijvoorbeeld naar hoe oud je webpagina al is en de autoriteit van je domein.

Hoe erg is duplicated content?

Nu vraag je jezelf waarschijnlijk af hoe erg duplicated content eigenlijk is. Dit heeft Google zelf ook heel scherp uitgelegd op haar eigen domein. Het komt erop neer dat de waarde van je webpagina omlaag gaat zodra Google duplicated content constateert. Als gevolg hiervan kan de zoekmachine jouw website zelfs verwijderen uit haar index. Dit komt echter niet zo vaak voor. Alleen gebruikers die bewust de zoekresultaten van Google willen beïnvloeden met het overnemen van content worden op deze zware manier afgestraft.

Duplicated content voorkomen

Bewust of onbewust, het kan zo zijn dat er duplicated content op jouw website voorkomt. Zonde, want dat had makkelijk voorkomen kunnen worden! Wij hebben een aantal manieren om duplicated content te voorkomen voor jou op een rijtje gezet.

Kopiëren en plakken

Om duplicated content op te kunnen sporen kopieer je simpelweg letterlijk een gedeelte van de tekst. Deze tekst gebruik je als zoekopdracht in Google. Als je deze zoekopdracht uitvoert zal google je heel snel kunnen laten zien of er sprake is van duplicated content. Als je immers meerdere resultaten ziet kan het zomaar zijn dat je te maken hebt met duplicated content.

Httpstatus

Typ jij tegenwoordig nog ‘www’ in voor de URL bij het bezoeken van een website? Wij in ieder geval niet! Het is van belang om te testen of je website te bereiken is op zowel ‘www’ als zonder ‘www’. Want als ze beiden werken heb je ook te maken met duplicated content. Ga naar deze website en check of er duplicated content is door verschillen in je URL. Vul zorgvuldig alle versies van je URL in. Het systeem laat hierbij zien welke statuscodes erbij de door jou opgegeven URL passen. Zodra jouw URL geen duplicated content bevat zal er één URL uitrollen met 200 als code. De rest wordt als 301 code weergeven.

Google Search Console

Surf naar Google Search Console en ontdek of er sprake is van duplicated content op jouw webpagina. Log eerst in en klik vervolgens op Dekking. Er verschijnen nu resultaten op je beeldscherm. Klik dan op Uitgesloten. Google zal je nu laten zien of er pagina’s niet goed geïndexeerd zijn en wat hier de oorzaak van is. Het komt zo nu en dan voor dat deze oorzaak duplicated content betreft.

Andere online tools

Er zijn nog meer online tools waarmee je jouw website kan laten controleren op eventuele duplicated content. Op bijvoorbeeld Siteliner of Copyscape kun je de URL van de betreffende pagina invoeren. Deze tools zoeken dan op het web naar mogelijke overlap of kopieën van de tekst op de ingevoerde link.

Duplicated content voorkomen met ad your service

Bovengenoemde tools maken het voor jou wellicht al een stuk makkelijker om de SEO van jouw website op orde te krijgen. Toch blijft SEO wel een tijdrovende en veeleisende taak. Het is een vak dat je niet meteen onder de knie hebt. Wellicht is het handig om deze dienst uit te besteden aan ervaren specialisten. Neem gerust contact met ons op! Als wij een SEO rapport voor jou uitdraaien kijken we namelijk altijd of er sprake is van duplicated content en geven we advies hierover. Uiteindelijk zullen we dan samen met jou onderzoeken hoe ook jij slimmer en efficiënter aan je SEO-succes kan werken!

Neem contact op

Wil jij meer bezoekers, klanten, verkopen of aanvragen dan óóit tevoren? Dat snappen we. Neem contact met ons op om samen te bekijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen! ad your service werkt namelijk voor iedereen.

 

Nils Kuipers

Founder


    Dit formulier is beveiligd met reCAPTCHA en de Google
    Privacybeleid en
    Servicevoorwaarden zijn van toepassing.