Zet je flink in op jouw SEO-strategie, omdat je gevonden wilt worden in de zoekmachines? Dan zul je snel te maken krijgen met concurrentie. En dat is heel logisch. Eigenlijk is het precies hetzelfde als concurrentie in de ‘offline wereld’. Wanneer je een eigen bedrijf hebt, weet je heel goed wie jouw concurrenten zijn. Je verdiept je waarschijnlijk in wat ze doen, welke producten en diensten ze aanbieden tot het kantoor waar ze inzitten. Jij wilt het namelijk nét een stapje beter doen.

Online werkt dit hetzelfde. Een groot deel van SEO draait namelijk ook om concurrentie. Hoe kom je erachter wie online jouw concurrenten zijn? Daar hebben we een aantal tips voor.

Google naar jouw product/dienst

We beginnen maar even heel simpel: heb je weleens gegoogeld naar het product dat jouw bedrijf verkoopt of de dienst die jij aanbiedt? Dan zie je gelijk de zoekresultaten. Misschien staat jouw bedrijf daartussen, dan ben je al goed op weg. Maar het kan ook zo zijn dat jouw bedrijf helemaal niet tussen de eerste zoekresultaten in Google staat. Dan is er niet alleen veel SEO-werk aan de winkel, maar zie je ook direct wie de concurrenten zijn. Zij scoren namelijk wél goed in de zoekmachine.

Tik de belangrijkste zoekwoorden rondom jouw bedrijf in en kijk wat Google laat zien. Makkelijk begin, toch?

Zoek naar gerelateerde pagina’s in Google

Dat Google eindeloos veel mogelijkheden biedt in z’n zoekmachine wisten we al, maar ken je de truc met ‘:related‘ al? Als dit je niks zegt, leggen we het even snel uit. Google heeft een aantal symbolen bedacht waarmee je gemakkelijk je zoekopdracht kunt verfijnen. Deze symbolen of woorden kun je toevoegen aan je zoekopdracht om specifiekere resultaten te krijgen.

Zo kun je bijvoorbeeld ‘@’ voor een zoekwoord plaatsen om social media accounts te ontdekken. Je kunt een zoekwoord tussen “aanhalingstekens” zetten om exact de woorden tussen de aanhalingstekens te zoeken. Ook kun je zoeken naar een specifieke site door ‘site:’ voor een domeinnaam te plaatsen. Let op: de dubbele punt moet zónder spatie aan de naam van de website verbonden zijn.

En dan nu de truc waar het om draait: je kunt gerelateerde websites ontdekken door ‘related:’ aan de zoekopdracht te plakken. Als voorbeeld hebben we ‘related:volkskrant.nl’ gegoogeld:

seo concurrentie

Een simpele, snelle én gratis manier om gerelateerde websites te ontdekken.

Concurrenten ontdekken in SEMrush

SEMrush geeft je de mogelijkheid om te ontdekken wie je concurrenten zijn en waar zij op scoren. In onderstaand voorbeeld hebben we gezocht op de zoekterm ‘nieuws Amsterdam’ en de concurrenten van nieuwszender AT5 bekeken. Dit is slechts een deel van de informatie die je kunt krijgen. Als je namelijk klikt op de websites van de concurrenten, krijg je ook hun best scorende zoekwoorden te zien.

concurrenten SEO

Met de betaalde variant van SEMrush kun je overigens ook een zogeheten ‘Domain vs. Domain’ analyse doen. Hiermee zie je zoekwoorden die de domeinen gemeen hebben en de zoekwoorden waar jouw concurrent wel op scoort, maar jij nog niet.

Bekijk de content van de concurrenten die je kent

We zeiden het al: als je een eigen bedrijf hebt, weet je waarschijnlijk precies wie jouw concurrenten zijn. Ga eens naar hun website, bekijk de site en lees de content. Is het vele malen uitgebreider dan de informatie die je biedt op jouw website? Dan kun je misschien al de conclusie trekken dat je jouw content moet gaan uitbreiden.

Meer informatie is niet altijd beter. Je wilt de bezoeker van je website ook niet overladen met tekst en uitleg, maar te weinig informatie zorgt er wellicht voor dat ze naar de concurrent gaan die alles glashelder op de website uitlegt. Hier is geen tool voor nodig, maar een frisse en kritische blik van een echte ondernemer.

Heb je hulp nodig bij het schrijven van SEO-content of wil je advies over een strategie? Bij ad your service denken we graag met je mee en kennen we alle tools om jou concurrenten in kaart te brengen. Neem daarom contact met ons op.

Dit vinden onze klanten van ons
Puck Middelkoop
Puck Middelkoop
17:25 10 Jun 20
Nils verzorgt voor ons bedrijf de ads en we zijn erg tevreden daarmee! Hij denkt mee, kan zich goed inleven in de doelgroep, is oplossingsgericht en komt ook met suggesties voor vervolgstappen. Oftewel fijn om mee samen te werken.
C. Tang
C. Tang
20:32 24 Apr 20
Het team van ad your service is kort samengevat vakkundig, vriendelijk en behulpzaam. Zeker een aanrader als je de online zichtbaarheid van je website of webshop wil vergroten!
Daniel
Daniel
06:12 22 Apr 20
Nils heeft voor verschillende klanten van ons de paid advertising verzorgd en ik ben zeer te spreken over de kwaliteit, de professionaliteit en de communicatie. Hij denkt mee, komt met nieuwe ideeën en is een fijn persoon om mee samen te werken. Een absolute aanrader dus.
Evelyn van Hasselt
Evelyn van Hasselt
13:14 20 Apr 20
Samenwerken met Ad your service kan ik van harte aanbevelen. Nils is creatief, goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en (ook niet onbelangrijk) prettig in de omgang. Hij heeft ons goed geholpen met het vergroten van het bereik van ons online magazine Holistik.
Robert Pielanen
Robert Pielanen
19:50 02 Dec 19
Professioneel en vakkundig
Tim de Ket
Tim de Ket
19:05 02 Dec 19
Heel tevreden met deze service! Altijd Enthousiast en weet waar hij over praat
Jeroen Albrecht
Jeroen Albrecht
08:45 10 Oct 19
Ik was op zoek naar iemand die mij kon helpen mijn website beter vindbaar te maken . Ik had gelijk een goed gevoel bij Nils. Ik heb mijn wensen kenbaar gemaakt en hij is daar gelijk mee aan de slag gegaan. Tot volle tevredenheid👍
Koen Dorreboom
Koen Dorreboom
20:01 03 Oct 19
De samenwerking met Nils van Ad your service heb ik als zeer prettig ervaren. Nils heeft kennis van zaken en zijn (goede) ideeën zijn doeltreffend. Zeer zeker aan te raden!