Zo ontdek je wie jouw SEO-concurrenten zijn

Leestijd 4 minuten

Zet je flink in op jouw SEO-strategie, omdat je gevonden wilt worden in de zoekmachines? Dan zul je snel te maken krijgen met concurrentie. En dat is heel logisch. Eigenlijk is het precies hetzelfde als concurrentie in de ‘offline wereld’. Wanneer je een eigen bedrijf hebt, weet je heel goed wie jouw concurrenten zijn. Je verdiept je waarschijnlijk in wat ze doen, welke producten en diensten ze aanbieden tot het kantoor waar ze inzitten. Jij wilt het namelijk nét een stapje beter doen. Online werkt dit hetzelfde. Een groot deel van SEO draait namelijk ook om concurrentie. Hoe kom je erachter wie online jouw concurrenten zijn? Ontdek het met een SEO concurrentieanalyse. Daar hebben we een aantal tips voor.

Google naar jouw product/dienst

Voor de SEO concurrentieanalyse beginnen we maar even heel simpel: heb je weleens gegoogeld naar het product dat jouw bedrijf verkoopt of de dienst die jij aanbiedt? Dan zie je gelijk de zoekresultaten. Misschien staat jouw bedrijf daartussen, dan ben je al goed op weg. Maar het kan ook zo zijn dat jouw bedrijf helemaal niet tussen de eerste zoekresultaten in Google staat. Dan is er niet alleen veel SEO-werk aan de winkel, maar zie je ook direct wie de concurrenten zijn. Zij scoren namelijk wél goed in de zoekmachine. Tik de belangrijkste zoekwoorden rondom jouw bedrijf in en kijk wat Google laat zien. Makkelijk begin, toch?

Zoek naar gerelateerde pagina’s in Google

Dat Google eindeloos veel mogelijkheden biedt in z’n zoekmachine wisten we al, maar ken je de truc met ‘:related‘ al? Als dit je niks zegt, leggen we het even snel uit. Google heeft een aantal symbolen bedacht waarmee je gemakkelijk je zoekopdracht kunt verfijnen. Deze symbolen of woorden kun je toevoegen aan je zoekopdracht om specifiekere resultaten te krijgen. Zo kun je bijvoorbeeld ‘@’ voor een zoekwoord plaatsen om social media accounts te ontdekken. Je kunt een zoekwoord tussen “aanhalingstekens” zetten om exact de woorden tussen de aanhalingstekens te zoeken. Ook kun je zoeken naar een specifieke site door ‘site:’ voor een domeinnaam te plaatsen. Let op: de dubbele punt moet zónder spatie aan de naam van de website verbonden zijn.

En dan nu de truc waar het om draait: je kunt gerelateerde websites ontdekken door ‘related:’ aan de zoekopdracht te plakken. Als voorbeeld hebben we ‘related:volkskrant.nl’ gegoogeld:

seo concurrentie

Een simpele, snelle én gratis manier om gerelateerde websites te ontdekken.

Concurrenten ontdekken in SEMrush

SEMrush geeft je de mogelijkheid om te ontdekken wie je concurrenten zijn en waar zij op scoren en is een goede tool voor een SEO concurrentieanalyse. In onderstaand voorbeeld hebben we gezocht op de zoekterm ‘nieuws Amsterdam’ en de concurrenten van nieuwszender AT5 bekeken. Dit is slechts een deel van de informatie die je kunt krijgen. Als je namelijk klikt op de websites van de concurrenten, krijg je ook hun best scorende zoekwoorden te zien.

concurrenten SEO

Met de betaalde variant van SEMrush kun je overigens ook een zogeheten ‘Domain vs. Domain’ analyse doen. Hiermee zie je zoekwoorden die de domeinen gemeen hebben en de zoekwoorden waar jouw concurrent wel op scoort, maar jij nog niet.

Bekijk de content van de concurrenten die je kent

We zeiden het al: als je een eigen bedrijf hebt, weet je waarschijnlijk precies wie jouw concurrenten zijn. Ga eens naar hun website, bekijk de site en lees de content. Is het vele malen uitgebreider dan de informatie die je biedt op jouw website? Dan kun je misschien al de conclusie trekken dat je jouw content moet gaan uitbreiden.

Meer informatie is niet altijd beter. Je wilt de bezoeker van je website ook niet overladen met tekst en uitleg, maar te weinig informatie zorgt er wellicht voor dat ze naar de concurrent gaan die alles glashelder op de website uitlegt. Hier is geen tool voor nodig, maar een frisse en kritische blik van een echte ondernemer. Heb je hulp nodig bij het schrijven van SEO-content of wil je advies over een strategie? Bij ad your service denken we graag met je mee en kennen we alle tools om jouw concurrenten in kaart te brengen. Neem daarom contact met ons op.

Neem contact op

Wil jij meer bezoekers, klanten, verkopen of aanvragen dan óóit tevoren? Dat snappen we. Neem contact met ons op om samen te bekijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen! ad your service werkt namelijk voor iedereen.

 

Nils Kuipers

Founder