De Stories-functie van TikTok en hoe jij deze optimaal kunt gebruiken

Leestijd 3 minuten

In 2022 was video-app TikTok begonnen met het testen van een nieuwe Stories-functie, waarmee gebruikers video’s kunnen delen die na 24 uur automatisch verdwijnen. De woordvoerder van TikTok had deze informatie bevestigd in gesprek met Variety. Daarmee is de functie vergelijkbaar met de Stories-functie van InstagramFacebook, Snapchat en LinkedIn. Nu in 2024 is deze TikTok feature grootschalig uitgerolt.

Net zoals de Stories op andere social media verdwijnen deze posts automatisch na 24 uur. De woordvoerder van TikTok heeft in het gesprek met Variety aangegeven dat zij ‘’experimenteren met manieren om makers extra formats te geven om hun creatieve ideeën tot leven te brengen voor de TikTok-gemeenschap.’’ Nu de stories volledig zijn gelanceerd op het platform, hebben bedrijven weer een nieuwe kans om hun publiek op TikTok te bereiken en informeren. Benieuwd naar alle mogelijkheden van TikTok stories? Lees dan gauw verder.

nieuwe-tiktok-story-functie-op-telefoon

Kopiëren en gekopieerd worden

Het Stories-concept is een aantal jaren geleden ontstaan op Snapchat. Later werd de functie gekopieerd door grote rivalen, als Instagram en Facebook. Vorig jaar heeft ook LinkedIn zich aangesloten in het rijtje. Twitter (tegenwoordig ‘X’) was ook begonnen met een vergelijkbare functie genaamd Fleets, maar besloot niet lang erna te stoppen met deze functie omdat het naar eigen zeggen te weinig werd gebruikt door Twitteraars.

Tegelijkertijd zijn bepaalde elementen van TikTok juist door deze social media concurrenten gekopieerd. Zo zijn de korte video’s waar TikTok bekend om staat nu ook te zien in Instagram Reels, Snapchat Spotlight en YouTube Shorts.

De Stories verschijnen in een sidebar op het platform, waar gebruikers de verhalen van mensen die ze volgen kunnen bekijken. Gebruikers kunnen via diezelfde sidebar zelf een Story aanmaken door op de ‘create’-knop te klikken. Vervolgens kunnen deze verhalen van muziek, captions en filters worden voorzien, net zoals de reguliere TikTok-video’s.

TikTok Stories

Gebruikers kunnen ook op de profielfoto van hun favoriete ‘TikTokkers’ klikken om hun Stories te kunnen bekijken. TikTok heeft het ook mogelijk gemaakt dat gebruikers kunnen reageren op de Stories van gebruikers. Dat komt overeen met de Stories-functies van verschillende ander social media platforms, waaronder Instagram en Snapchat.

Alle features die bij de stories komen kijken

De stories van TikTok komen overeen met de stories van andere sociale platformen. Zo zijn de video’s maximaal 15 seconden, zijn ze 24 uur beschikbaar en kan je vergelijkbare functies toevoegen aan jouw story-creaties. Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van een link, locatie, poll en muziek. Wanneer je de story maakt, kan je ook gebruik maken van alle effecten die je ook bij normale TikTok berichten kunt gebruiken. Dit betekend ook dat je filters kunt gebruiken voor je uiterlijk, zoals je gezicht een wat gladdere look geven of je tanden witter maken. Het kan allemaal! Maak een authentieke video, gebruik je favoriete filter en voeg een pakkende caption toe om jouw publiek aan te spreken.

Waarom TikTok stories gebruiken?

Als de functie zo vergelijkbaar is met de story-functie van andere social media platformen, waarom zou je deze dan gebruiken? En als TikTok al bekend staat om hun short-form video content, waarom komt deze functie er dan nog bij? Nou, TikTok als het snelst groeinde social platform blijft het liefst natuurlijk ook up-to-date. Maar daarnaast zijn er nog wat redenen waarom deze functie ook voor TikTok een hit kan worden.

Authentieke content

In deze wereld waarin iedereen leeft met social media, ervaar je al snel dat je alleen maar kijkt naar andere hun hoogtepunten, bewerkt met filters en dat al verre weg vooruit is gepland om gepost te worden. Wanneer dat de meeste content s dat je consumeert, is het misschien fijn om af en toe iets anders te zien. Iets fris? Misschien iets authentiek en spontaan? Dan zit je bij Stories aan het juiste adres! Met deze functie neem jij je publiek mee in een echt en spontaan kijkje in jouw leven. Hiermee kan je een sterkere band opbouwen met jouw volgers. Niet verkeerd dus!

Short-form content is niet meer weg te denken

Sinds de laatste jaren, en vooral ook sinds de komst van TikTok, is er een enorme stijging geweest in een voorkeur voor korte video’s en content die snel gekeken en opgenomen kan worden. Hoewel het platform natuurlijk dé uitvinder is van korte content, is de nieuwe stories functie een goede uitbreiding voor hun short-form aanbod.

tiktok-applicatie-op-telefoon

Hoe kan jij als bedrijf TikTok stories optimaal benutten?

De TikTok stories-functie wordt al masaal gebruikt door persoonlijke accounts. Maar, hoe kan jij als business deze functie nou ook optimaal benutten? En waarom zou je dat doen? In twee woorden: hogere engagement. Stories geeft jou als bedrijf de perfecte kans om unieke content met jouw publiek te delen om sterkere banden te creëren. Wil je weten hoe? We zetten de voordelen voor je op een rij:

  • Deel aanbiedingen met je publiek die tijds-gevoelig zijn. Heb jij een product in de aanbieding voor maar 24 uur? Perfect! Dat kan je gemakkelijk delen met deze 24-uur functie.
  • Geef jouw volgers het gevoel van exclusiviteit door bepaalde aanbiedingen alleen te delen in Stories.
  • Nieuwe product launch of opkomende sale? Deel het met je volgers via Stories. Zo blijven ze altijd up-to-date en geef je ze een reden om jouw stories te blijven volgen.
  • Beantwoord vragen van je publiek en vraag naar hun meningen. De functies van Stories maakt dit gemakkelijk voor je: gebruik de vragen of poll sticker en je volgers hoeven er alleen maar op te reageren. Dit versterkt pas echt de band tussen jou en je klanten.
  • Laat de authentieke kant van je bedrijf zien! Zoals besproken is hier een grotere vraag naar en dit is makkelijk te bereiken met de Stories-functie. Denk bijvoorbeeld aan behind the scenes content.

Andere nieuwe features van TikTok

TikTok, vroeger Musical.ly, heeft de lengte van video’s verdrievoudigd van 60 seconden tot drie minuten. Deze functie is toegevoegd om videomakers een ander hulpmiddel voor hun video’s te geven, en tegelijkertijd zorgt het ervoor dat gebruikers meer tijd in de app doorbrengen. Daarnaast zet TikTok de komende tijd ook meer in op livestreams. Zo kun je nu o.a. een livestream met twee gebruikers uitzenden en is het mogelijk om een TikTok-livestream op mobiele apps picture-in-picture te bekijken. Daardoor kan je de livestream blijven kijken terwijl je een andere app gebruikt.

Door de enorme groei die TikTok doormaakt heeft het bedrijf het een tijdje geleden ook mogelijk gemaakt om te kunnen adverteren op het platform. TikTok adverteren staat nog wel in de kinderschoenen als je het vergelijkt met Instagram of Facebook.

Over TikTok

TikTok is in 2014 begonnen onder de naam Musical.ly. Met de app kunnen gebruikers video’s tussen de 15 seconden en 1 minuut maken waarin ze playbacken op een door hen gekozen lied. Het Chinese bedrijf Bytedance kocht Musical.ly op 9 november 2017 over en combineerde twee apps, Musical.ly en hun eigen app TikTok. Op 2 augustus 2018 is de app onder de naam TikTok gelanceerd.

TikTok uitbesteden

Ben jij overgehaald om dit snelgroeiende platform helemaal tot in de puntjes te benutten maar weet je niet hoe? Geen zorgen, wij bij ad your service kunnen je daar bij helpen! Of het nu gaat om het managen van je TikTok account of het creëren van pakkende campagnes via TikTok ads, onze specialisten staan voor je klaar. Neem contact met ons op en we bespreken samen de mogelijkheden.

Neem contact op

Wil jij meer bezoekers, klanten, verkopen of aanvragen dan óóit tevoren? Dat snappen we. Neem contact met ons op om samen te bekijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen! ad your service werkt namelijk voor iedereen.

 

Nils Kuipers

Founder