Content optimalisatie: boost je SEO met het updaten van bestaande content

Leestijd 7 minuten

Er zijn veel verschillende manieren om in te spelen op SEO-content optimalisatie. Misschien heb je je weleens afgevraagd wat je het beste met ‘oude’ content kunt doen: vervangen voor een nieuwe pagina of juist de bestaande content updaten? In de meeste gevallen is het juiste antwoord oude content updaten. De reden hiervan is dat de bestaande pagina al bekend is bij Google en hierdoor een waarde heeft opgebouwd door backlinks en eerdere bezoekers.

Eigenlijk heeft een al bestaande pagina dus altijd een voorsprong op een nieuwe pagina. Zo kun je goede resultaten behalen met SEO-content optimalisatie van bestaande content. Met updates op jaarbasis zorg je ervoor dat bepaalde pagina’s jarenlang even goed blijven ranken. Of nog beter: ze gaan zelfs hoger ranken naarmate de tijd verstrijkt!

We leggen je hieronder graag uit waar je op wilt letten bij het updaten van bestaande content!

SEO-content optimalisatie: wat is het hoofdzoekwoord van je artikel?

Wanneer je een blog of ander artikel wilt updaten voor SEO-content optimalisatie, wil je natuurlijk beginnen met het zoekwoord waarop je wilt scoren. Controleer daarom wat het zoekwoord is, of deze in de tussentijd is veranderd en hoeveel concurrentie er momenteel op dit zoekwoord zit. Voor het analyseren van je zoekwoorden kun je gebruikmaken van handige tools als SEMrushSearch Console en KWFinder. Met SEMrush en Search Console kun je heel makkelijk achterhalen op welke zoekwoorden je blogs momenteel scoren. Hiervoor ga je in Search Console naar ‘zoekresultaten’, klik op de pagina die je wilt analyseren onder de kop ‘pagina’s en klik vervolgens op ‘zoekopdrachten’.

Hoe vaak laat je het zoekwoord momenteel terugkomen?

De regel binnen SEO-content optimalisatie is om een zoekwoord 1 tot 2,5% voor te laten komen per 100 woorden. Het is een leidraad, want sommige teksten scoren net zo goed of zelfs beter met een percentage erboven of juist iets onder. Scoort je bestaande artikel niet zo goed, dan weet je dus waar je een aanpassing moet maken. Voeg het zoekwoord nog een paar keer toe als je onder de 1% zit of vervang deze juist voor een synoniem wanneer je boven de 2,5% komt.

Wat zijn subkeywords en longtail keywords van je artikel?

Een blog of artikel die gericht is op SEO-content optimalisatie, schrijf je eigenlijk nooit met maar één zoekterm. Om beter te ranken, wil je ook longtail keywords, synoniemen en subkeywords verwerken in je tekst.

Deze dragen namelijk bij aan je vindbaarheid, omdat je meerdere varianten en variaties op een zoekwoord gebruikt. Deze pas je bijvoorbeeld toe in tussenkoppen (H2’s) en je alinea’s, maar ook in de meta omschrijving en meta titel.

Lees ook: Longtail keywords: waarom zijn ze zo belangrijk bij SEO?

Wat zijn de veel gestelde vragen van Google over het onderwerp?

Wanneer je een zoekwoord intypt in Google, zie je een blok tevoorschijn komen met ‘mensen vragen ook’. Deze vragen zijn handig als inspiratie voor de tussenkopjes van jouw tekst. Zo geef je in je alinea antwoord op deze vragen, je hebt gelijk een makkelijke manier om je content te updaten én het kan ervoor zorgen dat jij getoond wordt wanneer iemand zoekt op één van deze vragen. Een handige tip voor SEO-content optimalisatie, dus!

SEO-content optimalisatie

Wat is de lengte van de blogs van concurrenten?

Bij SEO-content optimalisatie is het natuurlijk belangrijk om je concurrenten goed in de gaten te houden. Vergelijk de lengte van je eigen blogs eens met de lengte van de blogs van je belangrijkste concurrenten. Een indicatie dat je eigen blogs niet genoeg waardevolle info bevatten, is dat deze een stuk korter zijn dan die van concurrenten. Zorg er altijd voor dat de lengte/kwaliteit verhouding gelijk opgaat met die van je concurrenten. Zitten zij op blogs van gemiddeld 500, 1000 of 3000 woorden? Wijk hier zelf dan niet te veel vanaf!

Zijn de titel en URL on trend of evergreen?

Belangrijk bij SEO-content optimalisatie is om af te wegen of je een datum verwerkt in je titel of URL. Hier kan je vooral tijdelijk zeker goed mee kunnen scoren, met name op trending topics. Belangrijk is wel om deze artikelen vervolgens jaarlijks aan te passen. Heb je een artikel waar 2021 in staat en het is 2022, dan is de content alweer verouderd. Nu moet je de URL en titel dus ook aanpassen, samen met je redirects. Best omslachtig en veel werk! Beter is het waarschijnlijk om te kiezen voor een titel en URL die evergreen zijn. Kortom: altijd relevante content.

Heb je de datum aangepast naar een recente datum voor SEO-content optimalisatie?

Wanneer je een blog opnieuw schrijft, moet je ook de datum updaten. Dat is weer bevorderlijk voor je vindbaarheid. Het aanpassen van de datum van oude artikelen naar een recentere datum, kan het artikel direct beter vindbaar maken. Wil je écht scoren met het updaten van oude content, dan is het aan te raden om dit te combineren met het updaten van tekst én afbeeldingen voor SEO-content optimalisatie.

Zijn de juiste categorieën toegepast binnen de SEO-content optimalisatie?

Misschien heb je nieuwe categorieën toegevoegd aan jouw website en vallen oude artikelen nu binnen één van deze categorieën. Bijvoorbeeld wanneer een nieuwe (hoofd)categorie relevanter is. Wanneer je een hoofdcategorie aanpast, moet je een redirect aanmaken. Mogelijk moet je nu bestaande interne links op je website aanpassen naar je nieuwe categorieën. Voor de interne linkstructuur kan het updaten naar relevante, nieuwe categorieën zeker bevorderlijk zijn. Wel is dit even een klusje, wat iets is om rekening mee te houden!

Is Yoast volledig ingevuld in WordPress?

Je bent vast wel bekend met Yoast, de handige SEO-plugin in WordPress die aangeeft hoe jouw blogartikel scoort op SEO-content optimalisatie. Hij checkt de SEO-titel, tussenkoppen, alinea’s en meta omschrijving. Het resultaat? Je krijgt een hogere doorklikratio. Kijk dus altijd goed of je Yoast goed hebt ingevuld en of de informatie nog relevant is met jouw geüpdatet artikel.

yoast-seo-optimalisatie-tool

Werken de interne en externe links nog?

Erg belangrijk bij het updaten van je oude content voor SEO-content optimalisatie: het checken van de interne en externe links. Werken alle links nog en zijn ze niet broken? Zijn de URL’s nog up to date of moeten deze aangepast worden? En kun je misschien nieuwe waardevolle interne links toevoegen, bijvoorbeeld van nieuwe blogposts?

Zijn de afbeeldingen bijgewerkt binnen de SEO-content optimalisatie?

Bij het updaten van oude en bestaande content voor SEO-content optimalisatie, focussen we ons al gauw op de tekst. Maar zoals we al aangaven bij punt 7, is het belangrijk om óók je afbeeldingen en video’s goed te checken. Kies voor tijdloze afbeeldingen die door kunnen als evergreen en vul altijd een alt-tekst in. Zo is de kans groter dat jouw blog gevonden wordt in Google, alleen al op basis van de afbeelding bij je blogpost.

SEO-content optimalisatie

Tot slot is het natuurlijk belangrijk altijd even een spellingscheck te doen wanneer je oude content gaat updaten. Zo weet je zeker dat er nergens spellingsfoutjes staan en jij je lezers weer kan voorzien van nieuwe, geüpdatet kennis en info via jouw website of blog! Wil je meer informatie of hulp bij SEO-content optimalisatie? Neem dan contact met ons op!

Neem contact op

Wil jij meer bezoekers, klanten, verkopen of aanvragen dan óóit tevoren? Dat snappen we. Neem contact met ons op om samen te bekijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen! ad your service werkt namelijk voor iedereen.

 

Nils Kuipers

Founder


    Dit formulier is beveiligd met reCAPTCHA en de Google
    Privacybeleid en
    Servicevoorwaarden zijn van toepassing.