Contactformulier voor je website maken: de do’s en don’ts

Leestijd 4 minuten

Heb je een eigen bedrijf en biedt je producten en/of diensten aan? Dan is de kans groot dat je daar anno 2020 een professionele website bij hebt. Al dan niet om je producten op te verkopen. De website is er in ieder geval om informatie te verspreiden over jouw bedrijf en om de bezoekers de kans te geven contact met jou op te nemen. Natuurlijk kunnen bezoekers bellen, maar er is natuurlijk ook het contactformulier. Hoe simpel het ook klinkt, een goed contactformulier maken voor je website is niet zo makkelijk als het lijkt. Het kan namelijk zo zijn dat je behoorlijk wat verkeer naar jouw website genereert, maar dat er weinig tot geen bezoekers gebruikmaken van het contactformulier. Waar ligt dit aan?

Het kan zijn dat het contactformulier ergens ver weg op je website verstopt is, dat deze niet goed werkt of dat je veel te veel informatie vraagt van de bezoeker, waardoor deze afhaakt. Kortom: tal van redenen waarom jouw contactformulier niet wordt ingevuld.

Contactformulier maken voor jouw website? volg deze tips!

Heb je nog geen formulier op je website en ga je er een maken, of wil je het bestaande formulier aanpassen? Neem deze tips dan mee bij het maken van een contactformulier voor jouw website.

1. Focus alleen op de belangrijkste informatie

Het contactformulier is er om te zorgen dat de bezoeker zijn/haar gegevens achterlaat. De bezoeker kan een vraag stellen, waardoor jij uiteindelijk contact gaat opnemen om de bezoeker verder te helpen. Het belangrijkst is dan een naam, e-mailadres en eventueel een telefoonnummer.

Focus dus alleen op écht belangrijke informatie. Als het niet van groot belang is dat je weet wanneer de bezoeker jarig is, wat zijn of haar lievelingseten is en waar hij of zij woont: vraag dit dan ook niet in het contactformulier.

Door alleen de belangrijkste informatie te vragen, houd je het contactformulier overzichtelijk én aantrekkelijk voor de gebruiker. Jij hebt toch ook geen zin om een kwartier bezig te zijn met het invullen van zo’n formulier?

2. Zorg voor een aantrekkelijk design

Dit punt ligt in het verlengde van bovenstaande tip. Je wilt ervoor zorgen dat het contactformulier er aantrekkelijk uitziet. Niet te veel poespas, zoals we net dus al hebben besproken. Maar zorg ook voor overzicht. Denk aan een duidelijke, grote en kleurrijke button waar de gebruiker op moet klikken om het formulier te verzenden.

contactformulier voorbeeld

De opvallende button van het contactformulier van Ziggo, ter voorbeeld.

Bij het design moet je er ook op letten dat duidelijk is welke velden er zijn om in te vullen. Zoals in bovenstaand voorbeeld, waar de velden een zwarte rand hebben. Ook wordt er vaak met sterretjes (*) gewerkt om aan te geven welke velden verplicht ingevuld moeten worden.

3. Maak duidelijk wanneer het formulier is verzonden

Heeft de gebruiker het contactformulier ingevuld en verstuurd? Dan is het fijn om een bevestiging te krijgen dat dit gelukt is. Dit kan door een bevestigingsmail te sturen waarin je aangeeft dat het formulier in goede orde ontvangen is. In deze bevestigingsmail kun je ook nog een kopie van het contactformulier meesturen. Geef in zo’n mail ook aan binnen welk tijdsbestek de gebruiker een reactie kan ontvangen. Dit kan ‘zo snel mogelijk’ zijn, maar ook ‘we streven ernaar om binnen twee werkdagen te reageren’.

Je kunt de gebruiker na het verzenden ook naar een ‘bedank-pagina’ sturen. Onderstaand voorbeeld is de bedank-pagina waar gebruikers terechtkomen nadat ze het contactformulier van ad your service hebben ingevuld.

contactformulier voorbeeld website

4. Voorzie het contactformulier van een CAPTCHA

Het is een extra handeling voor de gebruiker, dus aan jou om af te wegen of je een CAPTCHA aan het formulier wilt toevoegen of niet. Wat is een CAPTCHA? De afkorting staat voor completely automated public turing test to tell computers and humans apart. Een tool die voorkomt dat je spam ontvangt, omdat deze menselijke gebruikers en bots kan filteren. Gebruikers vinken namelijk aan dat zij ‘geen robot’ zijn en zo komt het formulier in goede orde bij jou aan.

contactformulier tips voorbeeld captcha

5. Controleer je eigen contactformulier

Controleer met enige regelmaat het contactformulier op jouw website. Dit is een paar seconden werk, maar zo weet je wel of het contactformulier nog optimaal werkt én of het formulier in goede orde bij jou aankomt. Als bezoekers geen contact met je op kunnen opnemen, kunnen ze je ook niet vertellen dat het contactformulier niet werkt.

Heb jij hulp nodig bij het maken van een goed contactformulier? ad your service biedt ook webdevelopment aan. Neem daarom contact met ons op.

Neem contact op

Wil jij meer bezoekers, klanten, verkopen of aanvragen dan óóit tevoren? Dat snappen we. Neem contact met ons op om samen te bekijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen! ad your service werkt namelijk voor iedereen.

 

Nils Kuipers

Founder