Zoekwoorden analyse uitvoeren? Volg dan deze belangrijke stappen!

Leestijd 5 minuten

Een zoekwoordenanalyse vormt de basis van je SEO-strategie. Het vinden, selecteren en analyseren van de juiste zoekwoorden voor je website is de allereerste stap in het SEO-traject. Een zoekwoorden analyse met keywords geeft inzicht in het zoekgedrag van je doelgroep, maar biedt ook kansen voor jouw website om op de juiste zoekwoorden te focussen, waarop je gevonden wilt worden. Maar hoe vind je deze woorden? We leggen het je hieronder uit.

Het zoekwoorden analyse proces

Wanneer je een zoekwoordenanalyse gaat opzetten voor je eigen website of voor de website van een klant, zijn er een aantal etappes waar je doorheen gaat. We lichten ze hieronder uit.

De juiste zoekwoorden voor je zoekwoorden analyse

Het vinden van de juiste zoekwoorden, ofwel keywords, voor je zoekwoordenanalyse kun je op verschillende manieren doen. Zo kun je intern onderzoek doen en al je producten en of diensten op een rij zetten. Stel, je Googelt een specifiek woord, dan kun je onderaan de zoekmachine varianten op dat woord vinden, waar men ook naar op zoek is. Daarnaast kun je onderzoek doen binnen je doelgroep: waar zoekt men naar en welke informatie wil je doelgroep vinden? Je kunt je zoekwoordenanalyse ook uitvoeren aan de hand van diverse tools, zoals met de Google Ads Keyword PlannerSemrushAnswer the Public en andere SEO-tools. Uiteraard kun je ook kiezen voor seizoensgebonden woorden, waarvoor je inspiratie uit Google Trends kunt halen.

Tip: de keywords die mensen gebruiken om een bedrijf, product of dienst te vinden, zijn vaak langer dan één of twee woorden: longtail zoekwoorden. Deze woorden zijn heel belangrijk voor je zoekwoordenanalyse. Op longtail zoekwoorden zit maandelijks vaak een minder hoog zoekvolume, maar de keywords hebben vaak een stuk minder concurrentie, waardoor je vaak makkelijker kunt scoren in Google met dit keyword. SEO-tools als Semrush, KWfinder en Ubersuggest geven flink wat suggesties weer bij je ingevoerde zoekwoord.

Zoekwoordenanalyse

Alle keyword variaties op het woord ‘elektrische fiets kopen’ in Semrush.

De zoekwoorden analyseren én selecteren

Wanneer je een aardig lijstje hebt met zoekwoorden die voor jou relevant kunnen zijn, is het goed om te kijken naar de volumes. In alle SEO-tools kun je deze vinden.

Zoekwoordenanalyse

Het zoekvolume van het keyword ‘elektrische fiets kopen’ in Semrush.

Daarnaast is het goed om te kijken naar de concurrentie en dit mee te nemen in je zoekwoordenanalyse. Als er veel concurrentie zit op een bepaald woord, waaronder grote spelers uit de branche die daarop focussen, dan gaat het veel tijd en moeite kosten om op dat specifieke zoekwoord te scoren. Wellicht kom je er dan achter dat je je beter op een ander zoekwoord kunt focussen. Wanneer je ziet dat een bepaald zoekwoord een maandelijks zoekvolume heeft van 16.000, dan kun je ervan uitgaan dat de concurrentie groot is. Zie je dat een bepaald keyword een maandelijks zoekvolume van 100 heeft? Dan weet je dat er niet heel veel concurrentie op dit keyword zit en dat je er wel redelijk gemakkelijk mee kunt scoren.

Zoekwoordenanalyse

De concurrentie op het keyword ‘elektrische fiets kopen’ in Semrush.

De uiteindelijke zoekwoorden bepalen waarop je je wilt focussen, is niet heel moeilijk. Uit je zoekwoordenanalyse kun je wat keywords verwijderen die weinig of geen zoekvolume hebben (soms ook handig om te laten staan, zodat de klant het met eigen ogen kan zien) of te veel concurrentie hebben. Je houdt dan keywords over waar je snel op kunt gaan winnen. En dat wil je met zo’n zoekwoordenanalyse!

Keywords implementeren

Je hebt je verdiept in het zoekgedrag van je doelgroep en hebt zo een volwaardige zoekwoordenanalyse samengesteld. Nu ga je deze keywords implementeren in de content van je website. Google kan steeds beter context lezen en de intentie van de gebruiker achterhalen. Je content moet dus matchen. Dit kun je doen door huidige content op je website te optimaliseren of volledig nieuwe content te schrijven.

Optimalisatie

Op basis van je doelstellingen kun je analyseren wat de effecten zijn van de ondernomen (SEO) stappen. Doordat je de juiste keywords hebt geselecteerd en geïmplementeerd op je website, kun je de resultaten monitoren in onder andere Google Analytics en Google Search Console. Zijn er bepaalde pagina’s gezakt in de ranking van Google? Dan wordt het tijd om de pagina nog eens onder de loep te nemen en te optimaliseren. Zorg dat je content te allen tijden actueel is en je regelmatige nieuwe linkjes toevoegt in je teksten.

Evalueer je resultaten ten opzichte van de nulmeting. Resultaat geboekt? Mooi! Dan start het proces wellicht weer opnieuw met nieuwe keywords. Kun je wel wat hulp gebruiken met je SEO-strategie? Neem dan contact met ons op. Wij zijn namelijk dé SEO specialist in Amsterdam.

Neem contact op

Wil jij meer bezoekers, klanten, verkopen of aanvragen dan óóit tevoren? Dat snappen we. Neem contact met ons op om samen te bekijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen! ad your service werkt namelijk voor iedereen.

 

Nils Kuipers

Founder


    Dit formulier is beveiligd met reCAPTCHA en de Google
    Privacybeleid en
    Servicevoorwaarden zijn van toepassing.