Google Analytics 4

Het analyseprogramma Google Analytics heeft een flinke makeover gekregen: Google Analytics 4, ook wel GA4, is de nieuwste versie. Dit betekent een introductie van het event-driven datamodel en het einde van het bouncepercentage. Hieronder vind je de belangrijkste veranderingen van Google Analytics op een rij.

Google Analytics 4 is de nieuwe versie Google Analytics en was al sinds juli 2019 te vinden als bètaversie. Binnenkort maakt Google er de standaard van. Het is de bedoeling dat iedereen die met Google Analytics werkt, nu gaat werken met GA4.

Event-driven datamodel

De grootste wijziging zit ‘m namelijk in hoe Google Analytics de website meet. Google Analytics gaat werken met een event-driven datamodel en dat heeft veel gevolgen voor de wijze waarop je website gemeten wordt.

Voorheen werd alles gemeten via sessions, gekoppeld aan user data. User data zijn gegevens over de gebruiker die Analytics verzamelt uit cookies of uit je browserinstellingen, zoals leeftijd, geslacht en locatie. Sessions zijn de verzamelde gebeurtenissen in één bezoek, zoals pageviews, downloads of aankopen. Google verzamelt deze gegevens vanzelf en verwerkt ze in grafieken en tabellen.

Metingen zoals bouncepercentages, time on page en page per session zijn gebaseerd op deze gegevens. Maar steeds meer websites worden gebouwd op een enkele pagina met tabbladen of andere oplossingen, wat niet altijd de beste cijfers genereerde in de oude versie van Google Analytics.

Met GA4 wordt er dus anders gemeten. De nieuwe manier van meten, houdt in dat de sessions en pageviews los van elkaar worden gekoppeld. De serie wordt dan gemeten in events, waarbij elk event via parameters extra informatie doorgeeft aan Google Analytics 4. De nadruk ligt dan op waardevolle interacties.

Parameters

Parameters zijn de gegevens die tijdens deze nieuwe events worden gemeten en meegestuurd worden naar Google Analytics. Events zeggen veel meer over wat de gebruiker precies allemaal op je website doet. Zo kun je verschillende interacties meten, zoals video tracking, downloads en scroll tracking.

Wanneer je bijvoorbeeld over een pagina scrolt, wordt dit gemeten als event. De parameter heet ‘Percent_scrolled’: dus door hoeveel procent van de pagina er is gescrold. Afhankelijk van het soort event, worden andere parameters meegenomen.

Google Analytics 4

Doelgroepen

Er zijn naast het event-driven datamodel nog meer nieuwe functies voor de GA4. Google Analytics 4 maakt het makkelijker om doelgroepen te maken op basis van wat gebruikers op je site hebben gedaan. Met deze gegevens kun je bezoekers automatisch laten groeperen in mensen die binnen 7 dagen waarschijnlijk terugkeren op je website en mensen die waarschijnlijk niet zullen terugkeren.

Het bouncepercentage

Het bouncepercentage, ofwel de bounce rate, wordt met de GA4 vervangen door ‘Engaged sessions’. Om te voldoen aan de sessie, moet de gebruiker minimaal aan één van de volgende voorwaarden voldoen:

  • De gebruiker heeft de website minimaal 10 seconden opengezet.
  • Er is een ‘conversie’ geactiveerd. Wat dit is, bepaal je zelf en kun je instellen net als in de oude versie van Google Analytics.
  • Zo vind je in Google Analytics 4 twee of meer ‘pageview/screenview’-events.

Dit zorgt voor de volgende statistieken:

  • Engagement rate (engaged sessions).
  • Engaged sessions per user.
  • Engagement time.

En meer…

Ook kunnen er met GA4 verschillende platformen binnen dezelfde property worden verzameld en geanalyseerd op basis van User ID. Alle websitedata van één gebruiker zie je in één overzicht.

Rapporten binnen Google Analytics 4 zijn geordend en slimmer gemaakt, zodat de volgorde beter overeenkomt met de ‘customer-lifecycle’. Dit is om beter te begrijpen hoe klanten op je website terechtkomen, hoe zij zich gedragen en of ze nog eens zullen terugkomen.

In de Analysis Hub van GA4 kun je met diverse templates alle funnels, bezoekersstromen en andere inzichten op maat visualiseren. Deze tool is ook gewoon gratis. Ben je net begonnen met werken in Google Analytics 4 en heb je geen idee hoe dit moet? Neem dan contact met ons op!

Dit vinden onze klanten van ons
Puck Middelkoop
Puck Middelkoop
17:25 10 Jun 20
Nils verzorgt voor ons bedrijf de ads en we zijn erg tevreden daarmee! Hij denkt mee, kan zich goed inleven in de doelgroep, is oplossingsgericht en komt ook met suggesties voor vervolgstappen. Oftewel fijn om mee samen te werken.
C. Tang
C. Tang
20:32 24 Apr 20
Het team van ad your service is kort samengevat vakkundig, vriendelijk en behulpzaam. Zeker een aanrader als je de online zichtbaarheid van je website of webshop wil vergroten!
Daniel
Daniel
06:12 22 Apr 20
Nils heeft voor verschillende klanten van ons de paid advertising verzorgd en ik ben zeer te spreken over de kwaliteit, de professionaliteit en de communicatie. Hij denkt mee, komt met nieuwe ideeën en is een fijn persoon om mee samen te werken. Een absolute aanrader dus.
Evelyn van Hasselt
Evelyn van Hasselt
13:14 20 Apr 20
Samenwerken met Ad your service kan ik van harte aanbevelen. Nils is creatief, goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en (ook niet onbelangrijk) prettig in de omgang. Hij heeft ons goed geholpen met het vergroten van het bereik van ons online magazine Holistik.
Robert Pielanen
Robert Pielanen
19:50 02 Dec 19
Professioneel en vakkundig
Tim de Ket
Tim de Ket
19:05 02 Dec 19
Heel tevreden met deze service! Altijd Enthousiast en weet waar hij over praat
Jeroen Albrecht
Jeroen Albrecht
08:45 10 Oct 19
Ik was op zoek naar iemand die mij kon helpen mijn website beter vindbaar te maken . Ik had gelijk een goed gevoel bij Nils. Ik heb mijn wensen kenbaar gemaakt en hij is daar gelijk mee aan de slag gegaan. Tot volle tevredenheid👍
Koen Dorreboom
Koen Dorreboom
20:01 03 Oct 19
De samenwerking met Nils van Ad your service heb ik als zeer prettig ervaren. Nils heeft kennis van zaken en zijn (goede) ideeën zijn doeltreffend. Zeer zeker aan te raden!