Maak kennis met de nieuwe Google Analytics: Google Analytics 4

Leestijd 3 minuten

Het analyseprogramma Google Analytics heeft een flinke makeover gekregen: Google Analytics 4, ook wel GA4, is de nieuwste versie. Dit betekent een introductie van het event-driven datamodel en het einde van het bouncepercentage. Hieronder vind je de belangrijkste veranderingen van Google Analytics op een rij.

Google Analytics 4 is de nieuwe versie Google Analytics en was al sinds juli 2019 te vinden als bètaversie. Binnenkort maakt Google er de standaard van. Het is de bedoeling dat iedereen die met Google Analytics werkt, nu gaat werken met GA4.

Event-driven datamodel

De grootste wijziging zit ‘m namelijk in hoe Google Analytics de website meet. Google Analytics gaat werken met een event-driven datamodel en dat heeft veel gevolgen voor de wijze waarop je website gemeten wordt.

Voorheen werd alles gemeten via sessions, gekoppeld aan user data. User data zijn gegevens over de gebruiker die Analytics verzamelt uit cookies of uit je browserinstellingen, zoals leeftijd, geslacht en locatie. Sessions zijn de verzamelde gebeurtenissen in één bezoek, zoals pageviews, downloads of aankopen. Google verzamelt deze gegevens vanzelf en verwerkt ze in grafieken en tabellen.

Metingen zoals bouncepercentages, time on page en page per session zijn gebaseerd op deze gegevens. Maar steeds meer websites worden gebouwd op een enkele pagina met tabbladen of andere oplossingen, wat niet altijd de beste cijfers genereerde in de oude versie van Google Analytics.

Met GA4 wordt er dus anders gemeten. Deze nieuwe manier van meten, houdt in dat de sessions en pageviews los van elkaar worden gekoppeld. De serie wordt dan gemeten in events, waarbij elk event via parameters extra informatie doorgeeft aan Google Analytics 4. De nadruk ligt dan op waardevolle interacties.

Parameters

Parameters zijn de gegevens die tijdens deze nieuwe events worden gemeten en meegestuurd worden naar Google Analytics. Events zeggen veel meer over wat de gebruiker precies allemaal op je website doet. Zo kun je verschillende interacties meten, zoals video tracking, downloads en scroll tracking.

Wanneer je bijvoorbeeld over een pagina scrolt, wordt dit gemeten als event. De parameter heet ‘Percent_scrolled’: dus door hoeveel procent van de pagina er is gescrold. Afhankelijk van het soort event, worden andere parameters meegenomen.

Google Analytics 4

Doelgroepen

Er zijn naast het event-driven datamodel nog meer nieuwe functies voor de GA4. Google Analytics 4 maakt het makkelijker om doelgroepen te maken op basis van wat gebruikers op je site hebben gedaan. Met deze gegevens kun je bezoekers automatisch laten groeperen in mensen die binnen 7 dagen waarschijnlijk terugkeren op je website en mensen die waarschijnlijk niet zullen terugkeren.

Het bouncepercentage

Het bouncepercentage, ofwel de bounce rate, wordt met de GA4 vervangen door ‘Engaged sessions’. Om te voldoen aan de sessie, moet de gebruiker minimaal aan één van de volgende voorwaarden voldoen:

  • De gebruiker heeft de website minimaal 10 seconden opengezet.
  • Er is een ‘conversie’ geactiveerd. Wat dit is, bepaal je zelf en kun je instellen net als in de oude versie van Google Analytics.
  • Zo vind je in Google Analytics 4 twee of meer ‘pageview/screenview’-events.

Dit zorgt voor de volgende statistieken:

  • Engagement rate (engaged sessions).
  • Engaged sessions per user.
  • Engagement time.

En meer…

Ook kunnen er met GA4 verschillende platformen binnen dezelfde property worden verzameld en geanalyseerd op basis van User ID. Alle websitedata van één gebruiker zie je in één overzicht.

Rapporten binnen Google Analytics 4 zijn geordend en slimmer gemaakt, zodat de volgorde beter overeenkomt met de ‘customer-lifecycle’. Dit is om beter te begrijpen hoe klanten op je website terechtkomen, hoe zij zich gedragen en of ze nog eens zullen terugkomen.

In de Analysis Hub van GA4 kun je met diverse templates alle funnels, bezoekersstromen en andere inzichten op maat visualiseren. Deze tool is ook gewoon gratis. Ben je net begonnen met werken in Google Analytics 4 en heb je geen idee hoe dit moet? Neem dan contact met ons op!

Neem contact op

Wil jij meer bezoekers, klanten, verkopen of aanvragen dan óóit tevoren? Dat snappen we. Neem contact met ons op om samen te bekijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen! ad your service werkt namelijk voor iedereen.

 

Nils Kuipers

Founder


    Dit formulier is beveiligd met reCAPTCHA en de Google
    Privacybeleid en
    Servicevoorwaarden zijn van toepassing.