landingspagina maken tips voorbeeld

Wat is een landingspagina?

Om te weten hoe je een succesvolle landingspagina maakt, is het handig om eerst te weten wat een landingspagina precies is. Dat leggen we graag aan je uit. Een landingspagina is namelijk de pagina op een website waar bezoekers op landen via bijvoorbeeld een zoekmachine, advertentie, mailing of social media. Het is de URL (link) die jij koppelt aan een uiting om bezoekers naar de website te krijgen.

De landingspagina is bedoeld om conversies te genereren. Denk aan het kopen van een product, het maken van een afspraak, het downloaden van een brochure of het inschrijven op een nieuwsbrief. De bedoeling van de landingspagina is natuurlijk sterk verbonden aan de inrichting van de pagina, maar daarover later meer.

Landingspagina maken

Dus, we weten nu dat we een landingspagina gebruiken om conversies te genereren. We willen leads binnenhalen. En dit doel heeft grote invloed op de opbouw van de pagina. Waar je op een ‘normale’ pagina veel informatie kan geven en lange teksten kunt schrijven, is dit op een landingspagina niet zo. Lees hier waar een goede landingspagina volgens ad your service aan voldoet:

Relevantie
Wanneer je een landingspagina bijvoorbeeld gebruikt bij een advertentie in de zoekmachines dan wil je ervoor zorgen dat de bezoeker relevante informatie te zien krijgt. Adverteer je voor een bepaald product? Dan wil de gebruiker niet op de contactpagina van jouw website terechtkomen. De landingspagina moet dus relevant zijn voor de gebruiker.

Focus
De landingspagina moet een duidelijke focus hebben. We noemden al een aantal voorbeelden als het kopen van producten, afspraken plannen, documenten downloaden of inschrijvingen op nieuwsbrieven. De opbouw en inrichting van de pagina moet dus aansluiten bij het doel. Zorg ervoor dat je een duidelijke focus hebt op de pagina en dat deze past bij de online campagne (zoals een advertentie in de zoekmachines, social media post of bericht in de mailing). Zie de landingspagina als de laatste schakel voor een bezoeker om een nieuwe klant te worden.

Call-to-action
Een opvallende call-to-action is een belangrijk onderdeel van een landingspagina. Wat is een call-to-action? (again: it’s in the name). Een call-to-action is een oproep tot actie waarmee je de bezoekers duidelijk maakt wat het doel van de landingspagina is. Denk aan ‘Bestel nu’, ‘Download hier’ of ‘Meld je aan’.

Overzicht
We hadden het al over relevantie en focus, maar bij een landingspagina kunnen we het niet vaak genoeg benoemen: houd het overzichtelijk. Geef alleen informatie die écht relevant is. Ga dus niet aan de slag met lappen tekst, want de bezoeker haakt af. Binnen enkele seconden moet je duidelijk maken waar deze pagina om draait en wat er voor de bezoeker te halen valt.

Wil je wel per se uitgebreide informatie geven? Denk er dan over na om door te linken naar een andere pagina op jouw website waar deze informatie te vinden is, of plaats een (korte en krachtige) video met alle uitleg op de landingspagina.

Kort gezegd: werk met zo min mogelijk tekst, maar zorg ervoor dat de unique selling points eruit springen op de pagina door kleur- en beeldgebruik.

Landingspagina voorbeeld

Een simpele schets van een landingspagina:

  • Zorg dat de bezoeker gemakkelijk contact met je kan opnemen.
  • Plaats een opvallende call-to-action op de landingspagina.
  • Benoem de unique selling points van jouw bedrijf.
  • Maak het aantrekkelijk voor de bezoeker om met jouw bedrijf in zee te gaan. Denk aan ‘gratis verzending’, ‘snelle levering’ of een gratis download van een informatief document of brochure.
  • Zorg voor aantrekkelijk beeld van het product of de dienst. Een korte video (die automatisch gaat spelen) kan veel informatie geven zonder dat de bezoeker het overzicht verliest (door veel te veel tekst bijvoorbeeld).

landingspagina voorbeeld

Wil je meer info of advies voor jouw website? Neem dan contact met ons op.

Dit vinden onze klanten van ons