De extensies van Google Ads: de belangrijkste op een rij

Leestijd 7 minuten

Wanneer je aan de slag gaat met het advertentieprogramma Google Ads zul je al snel zien dat de opties eindeloos zijn. Er zijn veel instellingen waar je mee aan de slag kunt om zoveel mogelijk details en informatie over jouw bedrijf naar voren te brengen in de advertenties. Instellingen die daar zeker bij zullen helpen: de extensies van Google Ads.

Met extensies breid je als het ware jouw advertentie uit met extra informatie. Aantrekkelijke informatie natuurlijk, zodat je de gebruiker richting jouw website lokt. Denk aan openingstijden, unique selling points of een sneltoets naar het telefoonnummer van jouw bedrijf. Welke extensies er allemaal zijn en wat de voordelen hiervan zijn, lees je hier.

Sitelinkextensies

Wanneer je een advertentie instelt in Google Ads, linkt deze altijd naar een URL op jouw website: de pagina waar de gebruikers landen als ze op de advertentie klikken. Naast deze URL kun je nog meer pagina’s toevoegen aan jouw advertentie: de zogeheten sitelinkextensies.

Denk aan links naar pagina’s als ‘contact’ en ‘openingstijden’. Voor een restaurant kun je een sitelinkextensie maken naar ‘online reserveren’ of ‘menukaart’. Heb je een webshop voor kleding? Link snel naar ‘mannenmode’ of ‘sale’. De sitelinkextensies kun je helemaal naar wens invullen. Denk goed na over het doel van de advertentie en welke sitelinks daar goed bij zouden passen. Heb je een webshop met kleding voor mannen en vrouwen, maar wil je met jouw advertentie specifiek de mannen bereiken? Dan laat je de vrouwenmode even achterwege in de sitelinkextensies. Wel kun je je dan bijvoorbeeld focussen op ‘broeken’ of ‘overhemden’, zodat de mannen die online zoeken naar kleding direct kunnen klikken op een product waar ze interesse in hebben.

sitelinkextensie google ads

Sitelinkextensies van Google bij een advertentie over Google Ads.

Sitelinkextensies zijn in Google Ads gemakkelijk aan te passen. Heb je sale in jouw webshop? Maak snel een sitelinkextensie aan om iedereen naar deze pagina te leiden. Uitverkoop weer voorbij? Dan verwijder je de extensie of maak je een nieuwe extensie met bijvoorbeeld ‘nieuwe collectie’. Weet je van tevoren al hoe lang je deze extensie wilt tonen in je advertentie? Sitelinkextensies zijn in te stellen met begin- en einddatum.

Met dezelfde instellingen kun je ervoor kiezen wanneer je jouw sitelinksextensie zichtbaar wilt hebben. Ben je telefonisch alleen bereikbaar van 09:00 tot 17:00 van maandag tot en met vrijdag? Stel de sitelinkextensie met ‘contact’ of ‘telefoonnummer’ dan in op deze dagen en tijdstippen.

Highlight-extensies

We noemden het net al eerder: unique selling points. Deze onderscheidende eigenschappen wil je natuurlijk ook naar voren brengen in een advertentie. Denk aan highlight-extensies als: ‘gratis verzending’, ‘24/7 bereikbaar’, ‘elke dag geopend’, ‘jarenlange ervaring’, ‘laagste prijsgarantie’ en ga zo maar door. Alles wat jouw bedrijf uniek maakt: van de expertise van jouw werknemers tot de buitengewone klantenservice, noem je in de highlight-extensies. Je kunt maximaal tien highlights invullen.

Hoe wordt deze extensie weergegeven in de advertentie? De highlight-extensies worden op mobiel of computer verschillend weergegeven. Op een computer wordt de highlight-extensie gescheiden door punten en staan ze op één regel achter elkaar. Op een mobiel (of tablet) staan de highlight-extensies in de vorm van een alinea met punten ertussen.

highlight extensie google ads

Een voorbeeld van Google van highlight-extensies, zoals gratis verzending, 24-uurs klantenservice en een laagsteprijsgarantie.

Locatie-extensie

De naam van deze extensie zegt al vrij veel, want het gaat inderdaad om een extensie voor de locatie(s) van jouw bedrijf. Een voorbeeld: je hebt een eigen schoenenwinkel in Amsterdam. Zoekt iemand in Amsterdam naar ‘schoenenwinkel’ in Google, dan kan door middel van de locatie-extensie worden aangegeven wat de afstand tot de winkel is en de route ernaar vanaf de locatie van de gebruiker. Ook kan de locatie-extensie een telefoonnummer bevatten en een belknop, zodat jouw winkel snel te bereiken is.

Een gebruiker zoekt naar ‘schoenenwinkel in de buurt’ en de locatie-extensie zorgt dat de gebruiker onder andere te zien krijgt: de afstand naar de winkel toe, het adres van de winkel, een knop om te bellen naar de winkel, een link naar een pagina met informatie over locatie, openingstijden, foto’s van en routebeschrijving naar de winkel.

locatie extensie Google

Oproep-extensie

Om goed bereikbaar te zijn voor de gebruikers van jouw advertenties, kun je het telefoonnummer van je bedrijf toevoegen aan de advertentie in Google door middel van een oproep-extensie. Ook bij deze extensie in Google kun je instellen wanneer deze zichtbaar is. Ben je alleen op werkdagen en op bepaalde tijden bereikbaar? Dan stel je de extensie hierop in!

De oproep-extensie is een knop waarop de gebruiker kan klikken, waarna er gebeld wordt naar het telefoonnummer. De oproep-extensie kan goed gecombineerd worden met de hiervoor genoemde locatie-extensie. Zo kun je het best lokaal je gebruikers van dienst zijn.

App-extensie

Heb je naast een website ook een app voor jouw bedrijf? Deze link je gemakkelijk aan je tekstadvertentie in Google door middel van de app-extensie.

Het werkt als volgt: zoals de naam al zegt, gaat het om een extensie van een tekstadvertentie. Als de gebruiker op de link van de tekstadvertentie klikt, worden ze naar jouw website gestuurd. Klikt de gebruiker op de app-extensie, dan stuurt deze link de gebruiker naar Google Play of de App Store van Apple (de gebruiker wordt automatisch naar de juiste app-store van zijn/haar toestel gestuurd).

Wil je graag dat gebruikers jouw app downloaden? Dan is de app-extensie niet de enige optie. Sterker nog: er is een veel betere optie. Als het belangrijkste doel is om downloads te genereren van de app, dan zijn er speciale advertenties in te stellen voor app-promotie. De app-extensie is echt een onderdeel van een tekstadvertentie en dus niet het hoofddoel.

Bij de sitelinkextensies en de highlight-extensies is het mogelijk om meerdere extensies toe te voegen, maar je kunt maar één app-extensie toevoegen aan een advertentie. Wel kun je meerdere app-extensies maken, waardoor je verschillende apps aan verschillende tekstadvertenties kunt toevoegen.

Prijs-extensies

Met prijs-extensies kun je jouw producten (en de bijbehorende prijzen daarvan) onder de aandacht brengen in jouw advertentie in Google. Deze extensie komt onder de tekstadvertentie te staan en je kunt er maximaal acht instellen. De prijs-extensies zijn gelinkt aan een product op jouw website, dus wanneer de gebruiker op de extensie klikt, komt hij/zij direct uit bij het product. Een voorbeeld: je hebt een webshop waarop je telefoons verkoopt en je wilt hier prijs-extensies bij maken.

In de extensie kun je de ‘vanaf’-prijzen noemen of exacte prijzen. Zo kun je zeggen dat je iPhones verkoopt vanaf €500, maar je kunt ook gedetailleerder de producten aanprijzen door het soort iPhone te noemen. Denk aan de iPhone 15 Pro, iPhone 14 Pro Max, iPhone 13, iPhone SE en iPhone XR die je allemaal een prijs-extensie kunt geven.

Image-extensie

Wil jij wat visuals toevoegen aan jouw Google advertentie? Dat kan! Met de nieuwe image-extensie van Google Ads kun je afbeeldingen toevoegen als aanvulling op de tekstadvertentie. Dit helpt met het optimaliseren van de advertentie en trekt sneller verkeer naar jouw website. Lees hier onze blog waarin we dieper ingaan op het gebruik van deze extensie en hoe jij een image-extensie maakt.

De extensies van Google Ads instellen, wijzigen en verwijderen

De extensies van Google Ads zijn te allen tijde gemakkelijk te wijzigen of verwijderen. Je kunt de extensies instellen op bepaalde dagen en tijden, zodat deze niet 24/7 worden weergegeven. Kortom: alles is mogelijk met extensies. Wijzigt een product, prijs of de openingstijden van jouw bedrijf? Met een paar klikken verander je de extensies van Google Ads en zijn de advertenties weer helemaal up-to-date.

Neem contact op

Wil jij meer bezoekers, klanten, verkopen of aanvragen dan óóit tevoren? Dat snappen we. Neem contact met ons op om samen te bekijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen! ad your service werkt namelijk voor iedereen.

 

Nils Kuipers

Founder


    Dit formulier is beveiligd met reCAPTCHA en de Google
    Privacybeleid en
    Servicevoorwaarden zijn van toepassing.