Wie kent de social mediakanalen Instagram, Facebook en Twitter nu niet? Wanneer je dacht dat dit slechts de enige écht succesvolle social mediakanalen zijn, dan heb je het mis. Want er is meer: op het wereldwijde web zijn er enorm veel andere online platformen die door miljoenen mensen en bedrijven over de hele wereld gebruikt worden. Zoals Pinterest, dat sinds een paar jaar een forse stijging van gebruikers kent. In deze blog vertellen wij je wat Pinterest is en wat het voor jouw bedrijf kan betekenen.

Wat is Pinterest?

Pinterest is als het ware een digitaal prikbord, net zoals het prikbord in je keuken waar je leuke foto’s, quotes en recepten hebt hangen. De gebruikers van Pinterest kunnen afbeeldingen pinnen en vervolgens op hun eigen thematische moodboards bewaren. Het bord geef je zelf een naam, bijvoorbeeld ‘inspiratie voor het interieur’. Zo kun je je eigen interesses instellen en andere Pinterest gebruikers volgen. Maar je kunt je bord(en) ook gewoon op ‘privé’ zetten.

Pinterest is enorm visueel ingesteld met veel foto’s en een strak design. Je kunt er van alles ontdekken en het platform is een bron van inspiratie voor bijvoorbeeld de inrichting van je huis of het plannen van een bruiloft.

Volgens de marktonderzoeker Newcom Research & Consultancy maakte Pinterest in 2018 een flinke groei door: van 3 miljoen gebruikers in 2018 naar 3,5 miljoen in 2019. Het online platform is met name bij vrouwen populair (zo’n 80% van de gebruikers). 

Pinterest advertising

Omdat mensen Pinterest gebruiken om nieuwe ideeën op te doen, kunnen ze meer te weten willen komen over jouw producten en/of diensten. Pinterest biedt een aantal advertentiemogelijkheden die kunnen passen bij jouw bedrijfsdoelen, doelgroep en creatieve behoeften. Je kunt marketingdoelen instellen, zoals meer bekendheid genereren.

Of je Pinterest wilt inschakelen voor jouw bedrijf hangt af van de content. Zijn jouw producten of diensten aantrekkelijk om gepind te worden op Pinterest? Zo ja, dan moet je consistent content aanjagen. Als bedrijf, merk of organisatie kun je een Pinterest business-account aanmaken.

Het online platform is vooral bedoeld om je merkwaarden over te brengen. Door categorieën toe te voegen aan pins, worden ze bij relevante onderwerpen getoond. Net als bij andere social media kun je op Pinterest statistieken bekijken om te zien welke pins jouw volgers interessant vinden. Daarnaast bepaal je altijd zelf het budget.

Wat zijn Pinterest Advertenties?

Advertenties op Pinterest zijn in feite gesponsorde pins (afbeeldingen). Deze pins verschijnen zowel op de homepage als tussen de zoekresultaten en bij gerelateerde pins. Er zijn verschillende soorten Pinterest Advertenties:

Gesponsorde pins

Gesponsorde pins bevatten een ‘gesponsord’ label. Dit type pin komt eerder naar boven en wordt aan meer mensen getoond dan andere vaak niet-betaalde pins. Wanneer gebruikers op je pin drukken, worden ze direct naar je website doorgestuurd. Gebruikers kunnen jouw pin ook vastpinnen op hun bord(en) en delen op andere social media. Als anderen je pin delen, dan verdwijnt het ‘gesponsord’-label. Gratis reclame voor jouw bedrijf dus.

Gesponsorde video’s

Dit is een advertentie op Pinterest in de vorm van een video. Video’s op standaardbreedte zijn even groot als een ‘normale’ pin. Video’s met een maximale breedte zijn dubbel zo breed als een ‘normale’ pin. Hiermee krijgt jouw pin extra aandacht.

Gesponsorde carrousels

Net zoals op Instagram en Facebook kun je een gesponsorde carrousel maken met 2 tot 5 foto’s. Zo’n carrousel is een verzameling van verschillende advertenties, want elke foto krijgt zijn eigen titel, beschrijving én landingspagina. Een landingspagina is de pagina waar een bezoeker van Pinterest op terecht komt nadat hij op een advertentie heeft geklikt. Zo’n landingspagina is zeer belangrijk, want de bezoeker verwacht relevante informatie als deze op een advertentie klikt.

De voordelen van Pinterest adverteren

Tot nu toe is er nog relatief weinig concurrentie op Pinterest vergeleken bij adverteren op Instagram of Facebook. Pinterest is een van de weinige online platforms waar reclame voor een merk of product niet stoort. De meeste ‘pinners’ vinden content van merken en bedrijf juist waardevol.

Een gesponsorde pin valt veel minder op dan op andere social mediakanalen. Dit maakt de kans groter dat gebruikers doorklikken naar je website. Daarnaast heeft Pinterest handige tools om je advertenties te meten. Zo zie je onder andere het totaal aantal vertoningen, het betrokkenheidspercentage, je kosten en het aantal conversies. Op deze manier zijn je advertenties altijd meetbaar.

Met Pinterest kun je heel goed bepaalde doelgroepen targeten, net zoals via Facebook Manager. Zo kun je het geslacht, de locatie, taal en interesses instellen. En nog één voordeel: met Pinterest kun je targeten op trefwoorden. Met deze tool komen jouw advertenties bij de juiste personen terecht, net zoals bij Google Ads.

Vraag je je af of Pinterest interessant voor jouw bedrijf kan zijn? Gebruikers op Pinterest gebruiken het social mediakanaal vooral om inspiratie op te doen. Het is een goede tool om gebruikers te overtuigen van jouw product en/of dienst. Met een pakkende en visuele advertentie zullen pinners zich sneller betrokken voelen bij jouw product of dienst.

Wat kan ad your service voor jou betekenen?

Pinterest advertising is een goede tool om verkeer naar je website te leiden. Doordat er verschillende mogelijkheden zijn, kun je creatieve advertenties maken door middel van foto’s én video’s. En nog beter: er zit nog niet zoveel concurrentie op Pinterest. Wij bij ad your service kunnen je helpen met het opzetten van Pinterest en het creëren van Pinterest advertenties. Neem daarom contact met ons op.

Dit vinden onze klanten van ons
Puck Middelkoop
Puck Middelkoop
17:25 10 Jun 20
Nils verzorgt voor ons bedrijf de ads en we zijn erg tevreden daarmee! Hij denkt mee, kan zich goed inleven in de doelgroep, is oplossingsgericht en komt ook met suggesties voor vervolgstappen. Oftewel fijn om mee samen te werken.
C. Tang
C. Tang
20:32 24 Apr 20
Het team van ad your service is kort samengevat vakkundig, vriendelijk en behulpzaam. Zeker een aanrader als je de online zichtbaarheid van je website of webshop wil vergroten!
Daniel
Daniel
06:12 22 Apr 20
Nils heeft voor verschillende klanten van ons de paid advertising verzorgd en ik ben zeer te spreken over de kwaliteit, de professionaliteit en de communicatie. Hij denkt mee, komt met nieuwe ideeën en is een fijn persoon om mee samen te werken. Een absolute aanrader dus.
Evelyn van Hasselt
Evelyn van Hasselt
13:14 20 Apr 20
Samenwerken met Ad your service kan ik van harte aanbevelen. Nils is creatief, goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en (ook niet onbelangrijk) prettig in de omgang. Hij heeft ons goed geholpen met het vergroten van het bereik van ons online magazine Holistik.
Robert Pielanen
Robert Pielanen
19:50 02 Dec 19
Professioneel en vakkundig
Tim de Ket
Tim de Ket
19:05 02 Dec 19
Heel tevreden met deze service! Altijd Enthousiast en weet waar hij over praat
Jeroen Albrecht
Jeroen Albrecht
08:45 10 Oct 19
Ik was op zoek naar iemand die mij kon helpen mijn website beter vindbaar te maken . Ik had gelijk een goed gevoel bij Nils. Ik heb mijn wensen kenbaar gemaakt en hij is daar gelijk mee aan de slag gegaan. Tot volle tevredenheid👍
Koen Dorreboom
Koen Dorreboom
20:01 03 Oct 19
De samenwerking met Nils van Ad your service heb ik als zeer prettig ervaren. Nils heeft kennis van zaken en zijn (goede) ideeën zijn doeltreffend. Zeer zeker aan te raden!