Het marktaandeel van social media: de verschillende platformen op een rij

Leestijd 3 minuten

Een interessant onderdeel van online marketing is social advertising: adverteren op social media. Met social media is het namelijk nog nooit zo makkelijk geweest om informatie over jouw bedrijf te verspreiden én dit bij de juiste doelgroep aan te laten komen. Met social advertising kun je namelijk héél gericht targeten op de doelgroep die jij wilt bereiken.

Maar social media is een breed begrip, want er zijn veel verschillende platformen die daar onder vallen. Denk aan Facebook, Instagram, X, LinkedIn en Pinterest. Wat is het marktaandeel van deze verschillende platformen? Dat is natuurlijk interessante informatie als je op social media wilt adverteren.

We bekijken de verhoudingen tussen de verschillende social media platformen met de meest recente cijfers (februari 2024) en vergelijken deze met de cijfers van vier jaar terug (februari 2020). Deze vergelijking geeft ons een duidelijk inzicht in de groei van de diverse platformen en hoe deze optimaal gebruikt kunnen worden in jouw online marketing strategie.

vergelijking-martkaandeel-social-media-kanalen-2020-en-2024

Marktaandeel Facebook

Facebook kelderde eind 2019 behoorlijk hard en sloot de decembermaand af met een marktaandeel van 49,02%. Februari 2020 begon het met een marktaandeel van 54.17% en inmiddels heeft het een inhaalslag gemaakt: februari 2024 steekt het grootste social media platform er weer met kop en schouders bovenuit met een marktaandeel van 72.82%. Een enorme groei dus in de laatste jaren! Het platform kan dus niet over het hoofd gezien worden in een social media strategie.

Marktaandeel Pinterest

Bij Pinterest lijkt het goed te gaan in 2020, maar schijn bedriegt. Hoe het platform nog nummer twee was in 2020, is dat nu veranderd en neemt het nu in 2024 de derde plek in na Instagram. In de bovenstaande tabel zie je namelijk dat het marktaandeel van Pinterest enorm is gedaald in vier jaar van 23.74% naar 9.65%. Dit komt door de opkomst van andere social kanalen zoals Reddit en Linkedin, en door de enorme groei van Facebook.

Marktaandeel Instagram

Naast Facebook heeft Instagram, het andere bedrijf van Meta, ook een groei meegemaakt in de afgelopen jaren. Het platform begon in 2020 met een marktaandeel van 7.45%, maar is in vier jaar tijd gegroeid naar 9.72%, waarmee het platform Pinterest voorbij gaat. Wil je een groot en breed publiek bereiken via social media? Dan is the Gram de plek voor jou!

Marktaandeel X

Nog een platform dat een opvallende verandering mee maakte in markaandeel is X. Ook X (voormalig Twitter) levert in op het succes van Facebook en Instagram. Het platform met de 140 tekens verliest bijna 6% in het marktaandeel op social media.

En de anderen?

Met de opkomst van andere en relatief nieuwere kanalen zoals Reddit lijkt het marktaandeel van de ‘oudere’ platforms te dalen. Zo is met de opkomst van short-form content het aandeel van YouTube gedaald. LinkedIn en Reddit daarentegen zien langzamerhand meer groei.

De cijfers in het overzicht zijn niet op basis van de hoeveelheid verkeer die de social media platforms genereren. Deze statistieken komen voort uit paginaweergaven waarnaar wordt verwezen door een social media-post. De rangschikking omtrent het marktaandeel is dus op basis van de hoeveelheid verkeer die deze platformen verwijzen naar andere websites. En dat maakt het zo interessant voor adverteerders. Facebook heeft dus (by far) het grootste marktaandeel en dat betekent dat er via dit platform veel andere websites bereikt worden.

Meer weten over social advertising? Lees hier wat social media voor jouw bedrijf kan betekenen of neem contact met ons op zodat wij je alles kunnen vertellen over adverteren op social media.

Bron: Statcounter

grafiek-social-media-markaandeel-2020-en-2024-statscounter

Het marktaandeel van social media platformen in Nederland van februari 2020 tot februari 2024.

Neem contact op

Wil jij meer bezoekers, klanten, verkopen of aanvragen dan óóit tevoren? Dat snappen we. Neem contact met ons op om samen te bekijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen! ad your service werkt namelijk voor iedereen.

 

Nils Kuipers

Founder