Google Trends

Wat is Google Trends?

Google Trends is een (gratis) tool van Google waarmee je de trends in de zoekmachine kunt inzien. Dit kan heel actueel zijn, zoals je op de homepage te zien krijgt onder ‘trending op dit moment’, maar ook over een heel jaar genomen, zoals bij ‘year in search’.

De grafieken in Google Trends geven een duidelijk inzicht in actuele zoekwoorden en je hebt de optie om woorden met elkaar te vergelijken. Niet alleen kun je woorden met elkaar vergelijken, maar je kunt vooral zien hoe een zoekwoord presteert gedurende een bepaalde periode. Zo kun je bijvoorbeeld over een jaar zien wanneer de piek van een zoekwoord is. Je kunt tot 2004 terugzien hoe een zoekwoord heeft gescoord door de jaren heen. Zie het als een soort indicator van de populariteit van een zoekwoord, soms te linken aan nieuws (actualiteit), maar ook aan seizoenen (trends).

Waarvoor je Google Trends gebruikt

Contentkalender: zoekwoorden met een piek
Voor zowel SEO als SEA kun je Google Trends goed inzetten. Denk bijvoorbeeld aan het maken van een contentkalender: wat voor artikelen of advertenties publiceer je wanneer? Een groot deel van de zoekwoorden hebben één duidelijke piek in het jaar. Zie hier een voorbeeld van het zoekwoord ‘kerst’ in de afgelopen vijf jaar:

google trends

Met Google Trends kun je er gemakkelijk achter komen waar jouw doelgroep op een bepaald moment naar zoekt. Je kunt inspelen op deze inzichten, door het mee te nemen in je contentkalender of social media planning. Zo biedt je altijd de content aan op het moment dat de doelgroep erom vraagt en je kunt er met deze informatie natuurlijk elk jaar weer voor zorgen dat content al voor de piek weer up-to-date is.

De populariteit van een zoekwoord
Ook kun je de groei van een bepaald zoekwoord gemakkelijk terugzien in Google Trends. Denk eens aan het zoekwoord ‘podcast’. Tegenwoordig luisteren veel mensen naar podcasts, bespreken we met elkaar welke leuk zijn om te luisteren en zijn we er vanzelfsprekend online ook naar op zoek. Maar hoe was dit vijf jaar geleden? Zie hier de stijgende lijn die de zoekterm de afgelopen vijf jaar in Nederland heeft doorgemaakt. Je ziet overigens ook een aantal uitschieters in de grafiek, deze kunnen weer te linken zijn aan actualiteiten uit die periode.

google trends

Zoekwoorden vergelijken in Google Trends
Je kunt twee zoekwoorden met elkaar vergelijken in Google Trends. Dit kun je bijvoorbeeld doen met synoniemen, om te zien welke van de twee populairder is. Ook kun je verschillende onderwerpen met elkaar vergelijken, zoals in onderstaand (flauwe) voorbeeld:

Google Trends

In totaal kun je maximaal vijf zoekwoorden met elkaar vergelijken. Hierbij kun je uiteraard de periode zelf instellen, zoals de afgelopen vijf jaar net als in dit voorbeeld, maar je kunt zelf ook specifiekere periodes instellen.

Zo werkt Google Trends

Actualiteit
Als je naar de homepage van Google Trends kijkt, zie je direct de actualiteiten. Als je klikt op een van deze zoektrends, krijg je er ook gelinkte nieuwsberichten bij te zien. Zo weet je direct waarom een zoekwoord daar staat en wat het nieuws eromheen is.

Regio’s en zoekwoorden vergelijken
Benieuwd hoe populair een zoekwoord in verschillende regio’s is? Ook dat kun je zien in Google Trends. Hieronder twee voorbeelden: de eerste draait om de zoekterm ‘wereldkampioenschap voetbal’ en geeft wereldwijd de trends aan. Hoe donkerder de kleur groen, hoe meer ernaar gezocht wordt. Hier kun je goed zien hoe het WK voetbal leeft in verschillende landen. Het tweede voorbeeld is een vergelijking van twee zoekwoorden, namelijk de zangeres Taylor Swift en televisiepersoonlijkheid Kim Kardashian. Hierin zie je de verschillende staten van de VS en welk zoekwoord daar populairder is. Deze twee voorbeelden zijn wereldwijd en over de Verenigde Staten, maar dit kan natuurlijk ook in Nederland. En dat is heel interessant als je wilt weten hoe een zoekterm lokaal presteert. Zo kun je geheel nieuwe inzichten krijgen over je doelgroep.

Gerelateerde zoekopdrachten
Wanneer je een zoekwoord invult in Google Trends geeft de tool ook gerelateerde zoekopdrachten weer. Dit zijn zoekopdrachten (de naam zegt het al) die te maken hebben met het door jou ingevulde zoekwoord. Als voorbeeld hebben we ‘coronavirus’ ingevuld in Google Trends, waar onderstaande vijftien zoekopdrachten aan gerelateerd werden:

google trends gerelateerde zoekopdrachten

Hiermee kun je er snel achter komen waar mensen nog meer naar zoeken en dit kan interessant zijn wanneer je SEO-content gaat schrijven. Ga je een artikel over het coronavirus schrijven? Dan kan het interessant zijn om meerdere van deze vijftien gerelateerde zoekopdrachten mee te nemen in je artikel.

De resultaten in Google Trends gebruiken

Google Trends is een handige tool om inzicht te krijgen in de populariteit van zoekwoorden, maar het is geen vervanging voor een echte keyword planner. Google Trends geeft bijvoorbeeld geen volumes aan (gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten), zoals de Google Ads keyword planner dit wel doet. De resultaten uit Google Trends worden op een schaal van 0 tot 100 geplaatst, zoals weergegeven in de grafieken.

De resultaten die je te zien krijgt in Google Trends is een steekproef van alle zoekopdrachten in Google. Dit klinkt misschien minder betrouwbaar dan je in eerste instantie dacht, maar deze steekproef wordt wel gedaan uit miljarden(!) zoekopdrachten die de zoekmachine elke dag verwerkt.

Doordat het slechts een steekproef is, zijn deze gegevens als binnen enkele minuten te zien in Google Trends. Als er iets in de wereld gebeurt, zul je dit binnen een paar minuten al terugzien in Google Trends.

Al met al is Trends dus een nuttige tool van Google: gratis in gebruik en ontzettend gebruiksvriendelijk. Ga er vooral mee aan de slag, kijk rond op de website van Google en probeer het een en ander uit met Google Trends.

Dit vinden onze klanten van ons
Puck Middelkoop
Puck Middelkoop
17:25 10 Jun 20
Nils verzorgt voor ons bedrijf de ads en we zijn erg tevreden daarmee! Hij denkt mee, kan zich goed inleven in de doelgroep, is oplossingsgericht en komt ook met suggesties voor vervolgstappen. Oftewel fijn om mee samen te werken.
C. Tang
C. Tang
20:32 24 Apr 20
Het team van ad your service is kort samengevat vakkundig, vriendelijk en behulpzaam. Zeker een aanrader als je de online zichtbaarheid van je website of webshop wil vergroten!
Daniel
Daniel
06:12 22 Apr 20
Nils heeft voor verschillende klanten van ons de paid advertising verzorgd en ik ben zeer te spreken over de kwaliteit, de professionaliteit en de communicatie. Hij denkt mee, komt met nieuwe ideeën en is een fijn persoon om mee samen te werken. Een absolute aanrader dus.
Evelyn van Hasselt
Evelyn van Hasselt
13:14 20 Apr 20
Samenwerken met Ad your service kan ik van harte aanbevelen. Nils is creatief, goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en (ook niet onbelangrijk) prettig in de omgang. Hij heeft ons goed geholpen met het vergroten van het bereik van ons online magazine Holistik.
Robert Pielanen
Robert Pielanen
19:50 02 Dec 19
Professioneel en vakkundig
Tim de Ket
Tim de Ket
19:05 02 Dec 19
Heel tevreden met deze service! Altijd Enthousiast en weet waar hij over praat
Jeroen Albrecht
Jeroen Albrecht
08:45 10 Oct 19
Ik was op zoek naar iemand die mij kon helpen mijn website beter vindbaar te maken . Ik had gelijk een goed gevoel bij Nils. Ik heb mijn wensen kenbaar gemaakt en hij is daar gelijk mee aan de slag gegaan. Tot volle tevredenheid👍
Koen Dorreboom
Koen Dorreboom
20:01 03 Oct 19
De samenwerking met Nils van Ad your service heb ik als zeer prettig ervaren. Nils heeft kennis van zaken en zijn (goede) ideeën zijn doeltreffend. Zeer zeker aan te raden!