Nieuw van Google: Search Console Insights

Leestijd 3 minuten

Google Search Console Insights is een gloednieuwe tool van het Google Web Creators- team. De tool richt zich he tbegrijpelijker maken van content prestaties in één oogopslag. Het combineert gegevens van Google Search Console en Google Analytics voor een gebruiksvriendelijk overzicht van belangrijke statistieken. Het afgelopen halfjaar is de tool uitvoerig getest door een selecte groep gebruikers, maar vanaf nu is de tool beschikbaar voor alle Google Search Console gebruikers. Benieuwd wat de nieuwe tool allemaal te bieden heeft? We leggen het je uit!

Wat is Google Search Console Insights?

Search Console Insights is een nieuwe functionaliteit speciaal ontwikkelt voor contentmakers, publishers en copywriters, SEO-experts en bloggers De tool geeft inzicht over hoe doelgroepen de content van hun site ontdekken, hoe ze binnen Google zoeken en welke content de beste prestaties oplevert. Met deze inzichten wordt het mogelijk om content te creëren die nog beter aansluit bij de doelgroep. Deze nieuwe functie wordt mogelijk gemaakt door gegevens van zowel Google Search Console als Google Analytics. Analytics maakt het mogelijk om gedrag van bezoekers met betrekking tot content te interpreteren.

Waarmee kan Google Search Console Insights je helpen?

Met Search Console Insights kunnen gebruikers snel vaststellen welke stukken hun best presterende inhoud zijn, hoe nieuwe stukken presteren en hoe mensen de site ontdekken. Zo krijgen site-eigenaren, bloggers en contentmakers antwoord op de volgende vragen:

  • Welke content levert de beste prestaties?
  • Hoe presteert je nieuwe content
  • Waar zoeken mensen naar op Google voordat ze je content bezoeken?
  • Via welke kanalen komen je bezoekers op je site?
  • Welk artikel verwijst gebruikers door naar je website en content?
  • Via welke social media komen je bezoekers op je site?

Als gebruiker krijg je door Search Console Insights allerlei nieuwe inzichten en kun je aan de hand daarvan jouw content bijsturen en optimaliseren. Zo weet je precies welke content je vaker kunt behandelen en van welke content je beter afscheid kunt nemen.

Wie kan de tool gebruiken?

Search Console Insights kan door iedereen met een geverifieerd Google Search Console-property gebruikt worden. Het is aan te raden om de Google Search Console-property van je site te koppelen aan de Google Analytics-property van je site. Zo krijg je namelijk nog veel meer en betere inzichten van je content. Tot op heden ondersteunt Search Console Insights alleen Google Analytics UA-property’s. Google is bezig om dit uit te breiden naar Google Analytics 4-property’s, zodat alle Google Analytics gebruikers Search Console Insights kunnen gebruiken.

Hoe ziet Google Search Console Insights eruit?

De nieuwe tool van Google beschikt over een overzichtelijk dashboard. Zie de afbeelding hieronder. Met dit dashboard krijg je razendsnel inzicht over jouw bezoekers. Binnen Search Console Insights kun je klikken en statistieken op paginaniveau bekijken. Door te klikken op een pagina kun je de statistieken van de afgelopen 28 dagen over de desbetreffende pagina bekijken. Zo krijg je eenvoudig meer inzicht in het gedrag van je bezoekers met betrekking tot de specifieke content van jouw site.

Google Search Console Insights

Wat kan de nieuwe tool voor jou betekenen?

Ben jij publisher, copywriter, blogger of contentmaker en wil jij meer duidelijkheid over het gedrag van bezoekers met betrekking tot de content die jij maakt? Dan is Search Console Insights echt van toegevoegde waarde. Met Search Console Insights is het mogelijk om de content nog beter te laten aansluiten bij de behoeften van jouw doelgroep. Op deze manier kun je bezoekers nog meer binden aan jouw ‘nieuwe’ content.

Let op: de tool is nu in béta, maar Google is van plan de ervaring de komende dagen geleidelijk uit te rollen naar alle gebruikers van Search Console.

Neem contact op

Wil jij meer bezoekers, klanten, verkopen of aanvragen dan óóit tevoren? Dat snappen we. Neem contact met ons op om samen te bekijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen! ad your service werkt namelijk voor iedereen.

 

Nils Kuipers

Founder