Met social media is het nog nooit zó makkelijk geweest om informatie te verspreiden over jouw bedrijf. Social media is een zeer breed begrip, dus we beginnen bij het begin, want wat is social media precies? Social media (sociale media in het Nederlands) is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst, de inhoud verzorgen. Hoofdkenmerken zijn interactie en dialoog tussen de gebruikers. En wat zijn zulke platformen? Denk aan Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn en Pinterest. Maar wat kan sociale media voor jouw bedrijf betekenen? Je leest het hieronder.

Waarom is socialmediamarketing belangrijk?

Social media is een belangrijke tool om jouw bedrijf te promoten en kan je helpen bepaalde doelgroepen te bereiken. Het vergroot je naamsbekendheid en zichtbaarheid online. Daarnaast kun je met social media nieuwe klanten aantrekken. Door gebruik te maken van social advertising kun je gericht targeten op verschillende doelgroepen die jij wil bereiken. Daarover straks meer.

Door dagelijks content over jouw bedrijf te plaatsen, zal jouw bedrijf opvallen bij potentiële klanten. Hoe vaker ze over jouw merk te horen krijgen, hoe eerder potentiële klanten producten en/of diensten gaan uitproberen. Door continu te posten en campagnes op te zetten, kun jij ervoor zorgen dat jouw doelgroep zich betrokken voelt bij jouw bedrijf. En het mooie aan social media is dat je zelf de kosten bepaalt.

Het aangaan van de interactie met je doelgroep is ook een stukje klantenmanagement. Consumenten kunnen online steeds makkelijker hun mening geven. Ook uit negatieve reacties kun jij je voordeel halen. Wanneer je een slechte beoordeling of klacht krijgt, kun je daar op inspelen door op de klacht te reageren. Klanten hechten veel waarde aan het feit dat jij een slechte beoordeling of klacht hebt proberen op te lossen. Social media is de makkelijkste manier om te laten zien dat je klaarstaat voor je klanten.

Je aanwezigheid op social media kan effect hebben op je positie in de zoekmachines. Heb je interactie met klanten en deel je regelmatig content? Dan kun je beloond worden in de zoekmachines, want je hebt een bepaalde autoriteit opgebouwd.

Wat kun je met social advertising?

Social media geven je ook de kans om via verschillende kanalen te adverteren. Vooral bij Facebookcampagnes zijn er enorm veel targetingopties mogelijk. Deze zijn verdeeld in vier categorieën: locatie, demografie, interesses en gedrag. Hierbij kun je targeten op de precieze plek waar iemand zich bevindt of op iemand met een bepaalde interesse. Valt je product of dienst bijvoorbeeld meer in de smaak bij vrouwen van boven de 30 jaar? Daar kun je je met social advertising op richten. Zo komt jouw boodschap bij de juiste mensen terecht.

Wat zijn de belangrijkste social media platformen?

Er zijn enorm veel social mediakanalen te vinden, maar een aantal kanalen stijgen toch écht boven de rest uit qua populariteit.

Facebook

Als je denkt aan social media, dan is Facebook een van de grootste platformen ter wereld. Het is eigenlijk een must om met je bedrijf aanwezig te zijn op Facebook. Het is een handig platform voor het delen van content over je bedrijf, zoals de introductie van nieuwe producten en/of diensten, wijzigingen in de openingstijden of aanbiedingen. Met Facebook Business Manager, ofwel Bedrijfsmanager, kun je met jouw bedrijf een zakelijk profiel aanmaken. Bedrijfsmanager is een tool om je bedrijf te organiseren en te beheren. Met de Bedrijfsmanager kun je posts maken en er budgetten achter zetten. Het business-account geeft je opties om specifieke doelgroepen te targeten op basis van locatie, interesses, gedrag en leeftijd.

Instagram

Misschien wel het belangrijkste online platform anno 2020. Het is het perfecte social mediakanaal om je creativiteit als bedrijf te laten zien. Naast deelmogelijkheden voor video’s en foto’s, kun je ook Instagram-stories inzetten. Een handige tool om promoties aan te kondigen. Zeker wanneer je een jongere doelgroep wil bereiken, is dit social mediakanaal een must.

Met je Bedrijfsmanager in Facebook, kun je ook posts en stories voor Instagram instellen, waar je budgetten achter kunt zetten en een specifieke doelgroep kunt targeten.

Twitter

Met Twitter kun je slechts in enkele woorden je boodschap verspreiden. Het is een goede manier om op de hoogte te blijven van hoe er over jouw merk wordt gesproken. Allemaal stukjes informatie die je kunt gebruiken om jouw bedrijf succesvoller te maken. Ook kun je een business-account voor Twitter aanmaken, waar je op kunt adverteren.

Pinterest

Het platform Pinterest verbindt gebruikers door gedeelde interesses, zoals mode, koken, interieur, bruiloftsplanning en meer. Gebruikers kunnen pins bewaren (content die ze interessant vinden) en toevoegen aan hun eigen borden. Het kan daarom ook interessant zijn om te adverteren via Pinterest. Dit doe je via Business Pinterest. De advertentie-indelingen helpen je om pinners te bereiken die op zoek zijn naar handige ideeën voor het dagelijks leven.

LinkedIn

Dit social media platform richt zich vooral op de zakelijke markt. LinkedIn is belangrijk als je een zakelijke doelgroep wil targeten of jouw bedrijf onder de aandacht wil brengen bij dit soort mensen. Met een LinkedIn business-account kun zo’n 630 miljoen professionals bereiken en je naamsbekendheid verhogen.

Welk social mediakanaal kies jij?

Als je interactie wil met gebruikers is het van belang om te weten welk platform hier het best voor gebruikt kan worden. Een kledingwinkel vindt bijvoorbeeld meer potentiële klanten op Instagram dan op Twitter, doordat er bijvoorbeeld foto’s van de collectie geplaatst kunnen worden. Ook bij het opbouwen van een community en het meeslepen van je klanten in het verhaal van jouw bedrijf is Instagram erg geschikt.

Veel bedrijven kiezen Facebook als startpunt voor de online marketing. Wil je potentiële klanten motiveren en inspireren? Dan zijn Instagram en Pinterest een goede keuze. LinkedIn is een strategisch platform om klanten te overtuigen van je kennis, vaardigheden en ervaring binnen de sector.

Tijd investeren in social media

De tijd die je steekt in je social mediastrategie en de uitvoering ervan is afhankelijk van het aantal platformen waarop je actief wil zijn. Ook de manier en de frequentie waarop je je doelgroep wil benaderen, speelt een rol. Het opbouwen en onderhouden van social media gaat niet vanzelf, hier zit veel tijd in.

Zo moet je natuurlijk consistent zijn in het plaatsen van content. Wellicht heb je geen tijd om dagelijks bezig te zijn met social media. Gelukkig zijn er veel tools die mogelijkheid bieden om berichten te schrijven die pas later online worden geplaatst. Of je kunt het onderhoud van je social media uitbesteden aan een online marketingbureau zoals wij.

Wat kan ad your service voor jou betekenen?

Een duidelijke social mediastrategie is onderdeel van het bedrijfsleven. Wij kunnen je helpen bij het opzetten en beheren van succesvolle social mediacampagnes. Daarnaast kunnen wij voor jouw bedrijf een passende social mediastrategie uitwerken, waarin wij proberen jouw doelen te realiseren. Ook voor het schrijven van (SEO) teksten ben je bij ons aan het juiste adres.

Dit vinden onze klanten van ons
Puck Middelkoop
Puck Middelkoop
17:25 10 Jun 20
Nils verzorgt voor ons bedrijf de ads en we zijn erg tevreden daarmee! Hij denkt mee, kan zich goed inleven in de doelgroep, is oplossingsgericht en komt ook met suggesties voor vervolgstappen. Oftewel fijn om mee samen te werken.
C. Tang
C. Tang
20:32 24 Apr 20
Het team van ad your service is kort samengevat vakkundig, vriendelijk en behulpzaam. Zeker een aanrader als je de online zichtbaarheid van je website of webshop wil vergroten!
Daniel
Daniel
06:12 22 Apr 20
Nils heeft voor verschillende klanten van ons de paid advertising verzorgd en ik ben zeer te spreken over de kwaliteit, de professionaliteit en de communicatie. Hij denkt mee, komt met nieuwe ideeën en is een fijn persoon om mee samen te werken. Een absolute aanrader dus.
Evelyn van Hasselt
Evelyn van Hasselt
13:14 20 Apr 20
Samenwerken met Ad your service kan ik van harte aanbevelen. Nils is creatief, goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en (ook niet onbelangrijk) prettig in de omgang. Hij heeft ons goed geholpen met het vergroten van het bereik van ons online magazine Holistik.
Robert Pielanen
Robert Pielanen
19:50 02 Dec 19
Professioneel en vakkundig
Tim de Ket
Tim de Ket
19:05 02 Dec 19
Heel tevreden met deze service! Altijd Enthousiast en weet waar hij over praat
Jeroen Albrecht
Jeroen Albrecht
08:45 10 Oct 19
Ik was op zoek naar iemand die mij kon helpen mijn website beter vindbaar te maken . Ik had gelijk een goed gevoel bij Nils. Ik heb mijn wensen kenbaar gemaakt en hij is daar gelijk mee aan de slag gegaan. Tot volle tevredenheid👍
Koen Dorreboom
Koen Dorreboom
20:01 03 Oct 19
De samenwerking met Nils van Ad your service heb ik als zeer prettig ervaren. Nils heeft kennis van zaken en zijn (goede) ideeën zijn doeltreffend. Zeer zeker aan te raden!