Voice Search

Stel, je bent onderweg en op zoek naar een restaurant, supermarkt, de dichtstbijzijnde pinautomaat. Wat doe je dan? Met Voice Search spreek je een zoekopdracht in. Dit scheelt een hoop klikken én typen. Je vraag spreek je in via een slimme speaker, je telefoon of Voice Search in Google. Het is een nieuwe manier van zoeken die vooral veel in de VS al wordt gebruikt. Van de volwassenen gebruikt 41% Voice Search al dagelijks (Google). Maar wat is het precies? En hoe werkt deze technologie? Dit en meer leggen we je graag uit. En we geven je tips over hoe je je website optimaliseert voor Voice.

Wat is Voice Search precies?

Voice Search is letterlijk vertaald: spraakgestuurd zoeken. Op basis van wat je zegt, start je een (zoek)opdracht. Het voordeel van een gesproken zoekopdracht is dat het ook direct een gesproken antwoord oplevert. Je kunt een vraag stellen zonder je apparaat aan te raken. Typen kost toch meer tijd en we zijn allemaal druk, druk, druk en met meerdere activiteiten tegelijk bezig. Toch handig, als je tijdens het koken aan Siri of Alexa kunt vragen om een timer aan te zetten.

Ondertussen heb je vast al kennis gemaakt met Google’s virtuele assistent via Google Home of met Siri van Apple. De grote bekenden uit Silicon Valley zijn al een aantal jaar hard aan de weg aan het timmeren met hun eigen spraakgestuurde, virtuele assistenten. Deze assistenten zijn bereikbaar op slimme speakers die je op allerlei manieren kunt inzetten. Of gewoon op je iPhone natuurlijk: ‘Hey, Siri!’. Ze weten steeds beter je vraag te herkennen én aan het juiste antwoord te komen. Vraag haar bijvoorbeeld om het laatste weerbericht, om je favoriete playlist in Spotify, of waar je vanavond nog Indiaas kunt eten. Er komt altijd een antwoord. Maar het belangrijkste is, begrijpen ze je ook bij Voice Search?

Voice Search

Zo werkt het: de technologie

Voice Search werkt pas écht goed als de vraag wordt beantwoord met een zo natuurlijk mogelijk en gebruiksvriendelijk antwoord. Hier komt Natural Language Processing aan te pas, ook wel NLP. De rol van NLP in Voice Search is het controleren, analyseren en evalueren van de vraag om het gepaste antwoord te kunnen geven. Dit gebeurt er allemaal achter de schermen:

– Fonologie: een analyse van de uitspraak, zoals het gebruik van de klemtoon of intonatie.

– Morfologie: een analyse van de manier waarop woorden samenkomen en hoe woorden gevormd worden.

– Syntax: een analyse van de grammatica en zinsopbouw in vergelijking met het natuurlijke taalgebruik van de vrager.

– Semantiek: een analyse van de context en bepaalde kenmerken.

– Redenering: een analyse van de intentie van de gebruiker. Wat is de vraag achter de vraag?

Het belang achter deze technologie is dat Voice Search geen simpele vraag-en-antwoord machine wordt en is. Nee, we willen een écht antwoord. Net als hoe je collega of partner ook je vraag zou kunnen beantwoorden. Wij mensen gebruiken natuurlijke taal.

Met Voice Search typen we niet meer in de zoekbalk van Google, maar praten we in volledige zinnen tegen onze slimme apparaten. Dit zorgt voor best wat verandering in de manier waarop we zoeken. Ben je op zoek naar een vegetarisch restaurant in Amsterdam? In Google typ je: ‘vega restaurant Amsterdam’. Tegen je virtuele assistent zeg je: ‘Hey Google, waar vind ik een vegetarisch restaurant in Amsterdam? Deze vraag kun je op verschillende manieren stellen. Hier moet de technologie voor geoptimaliseerd zijn. Zeker bij moeilijkere vragen komt het al snel voor dat niet meteen duidelijk is wat de gebruiker nodig heeft bij Voice Search.

Het feit dat zoekopdrachten langer worden en een vraag op minstens 10 verschillende manieren gesteld kan worden, is een belangrijke verandering voor je SEO.

Voice Search

Voice Search en SEO: tips voor je website

Het is niet meer de vraag óf het aantal gebruikers van Voice Search gaat stijgen, maar vooral wanneer. Zorg dat je website voorbereid is op de nieuwe manier van zoeken. Gesproken zoekopdrachten verschillen echt van getypte zoekopdrachten.

Tip 1: Staar je niet blind op korte zoekwoorden

De meeste zoekopdrachten in Google zijn op basis van weinig woorden. Niemand typt ellendig lange woorden of veel woorden om een antwoord te krijgen op je vraag. Maar, met Voice Search wordt dat ineens een stuk gebruikelijker. De vragen worden langer, dus komen er ook meer woorden in één zoekopdracht. Houd hier rekening mee in je zoekwoordenanalyse.

Tip 2: Denk in vragen

Dacht je voorheen tijdens het zoeken naar de juiste keywords vooral in korte en bondige taal? Dan is het nu tijd om dat aan te passen naar vragende zinnen bij Voice Search. Daarbij zoek je dan de juiste keywords. Even een voorbeeld. Zoek je via je browser iets, dan typ je: ‘SEO hoe beter’ Wanneer je met je stem zoekt, zeg je: ‘Hoe zorg ik voor een hogere ranking in Google?’.

Tip 3: Optimaliseer voor Featured Snippets

Ruim 40% van de antwoorden die Voice Assistants geven, komen uit Featured Snippets. Even kort uitgelegd: een Featured Snippet staat altijd bovenaan de zoekresultaten en geeft kort en duidelijk antwoord op de vraag. Zolang jouw content antwoord geeft op de vraag, je de juiste zoekwoorden gebruikt en je website netjes op orde is, kan het tevoorschijn komen in een FS. Dit is niet te manipuleren. Je content en je website optimaliseren is dus prioriteit.

Kan ad your service jou helpen met Voice Search optimalisatie? 

Voice Search zal niet een vervanging worden van de ‘gewone’ zoekopdracht, maar het zal 100% steeds meer een rol gaan spelen in ons dagelijks leven. Het is dus goed om je hierop voor te bereiden en je SEO-strategie nog eens onder de loep te nemen. Zijn je Featured Snippets er klaar voor? En geeft je content echt antwoord op de vragen van je klant? Als je hier wel wat hulp bij kunt gebruiken, neem dan gerust contact met ons op.

Dit vinden onze klanten van ons
Puck Middelkoop
Puck Middelkoop
17:25 10 Jun 20
Nils verzorgt voor ons bedrijf de ads en we zijn erg tevreden daarmee! Hij denkt mee, kan zich goed inleven in de doelgroep, is oplossingsgericht en komt ook met suggesties voor vervolgstappen. Oftewel fijn om mee samen te werken.
C. Tang
C. Tang
20:32 24 Apr 20
Het team van ad your service is kort samengevat vakkundig, vriendelijk en behulpzaam. Zeker een aanrader als je de online zichtbaarheid van je website of webshop wil vergroten!
Daniel
Daniel
06:12 22 Apr 20
Nils heeft voor verschillende klanten van ons de paid advertising verzorgd en ik ben zeer te spreken over de kwaliteit, de professionaliteit en de communicatie. Hij denkt mee, komt met nieuwe ideeën en is een fijn persoon om mee samen te werken. Een absolute aanrader dus.
Evelyn van Hasselt
Evelyn van Hasselt
13:14 20 Apr 20
Samenwerken met Ad your service kan ik van harte aanbevelen. Nils is creatief, goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en (ook niet onbelangrijk) prettig in de omgang. Hij heeft ons goed geholpen met het vergroten van het bereik van ons online magazine Holistik.
Robert Pielanen
Robert Pielanen
19:50 02 Dec 19
Professioneel en vakkundig
Tim de Ket
Tim de Ket
19:05 02 Dec 19
Heel tevreden met deze service! Altijd Enthousiast en weet waar hij over praat
Jeroen Albrecht
Jeroen Albrecht
08:45 10 Oct 19
Ik was op zoek naar iemand die mij kon helpen mijn website beter vindbaar te maken . Ik had gelijk een goed gevoel bij Nils. Ik heb mijn wensen kenbaar gemaakt en hij is daar gelijk mee aan de slag gegaan. Tot volle tevredenheid👍
Koen Dorreboom
Koen Dorreboom
20:01 03 Oct 19
De samenwerking met Nils van Ad your service heb ik als zeer prettig ervaren. Nils heeft kennis van zaken en zijn (goede) ideeën zijn doeltreffend. Zeer zeker aan te raden!