Veel ondernemingen hebben een fysieke locatie in een bepaalde stad of regio. Denk aan de bakker, de kapper of de plaatselijke shoarma zaak. Deze ondernemers focussen zich dan ook op een doelgroep uit hetzelfde gebied als waar het bedrijf gevestigd is. Het is dan ook belangrijk voor deze ondernemers om online gevonden te worden door mensen die zich in de buurt bevinden. Lokale SEO kan helpen om deze lokale zichtbaarheid te bereiken. Benieuwd hoe? We leggen het je uit! 

Wat is lokale SEO?

Lokale SEO richt zich op het verbeteren van de vindbaarheid in de lokale zoekresultaten van Google. SEO staat voor Search Engine Optimization. Zoekmachine optimalisatie dus. Lokale SEO zet specifiek in op het verbeteren van de online vindbaarheid in de buurt. De zoekresultatenpagina (SERP) van Google is sterk gepersonaliseerd en gelokaliseerd. Dit betekent dat wanneer jij vanuit Amsterdam zoekt naar een kapper, je andere resultaten kunt verwachten dan wanneer je vanuit Den Haag zoekt naar een kapper. 

Lokale SEO

 

Lokale SEO heeft verschillende definities. Met lokale SEO kan het ‘local pack’ worden bedoeld (Google Search en Google Maps), maar ook de gelokaliseerde organische resultaten. Maar met lokale SEO wordt meestal het verbeteren van de zichtbaarheid in het ‘local 3-pack’ bedoeld. Deze resultaten zijn gelijk aan die in Google Maps en tonen alleen lokale bedrijfsmeldingen. Het local 3-pack staat boven de organische zoekresultaten. 

Lokale SEO

Met ‘’local search’’ wordt een lokale zoekopdracht bedoeld. Google richt zich bij het zoeken naar een antwoord op jouw ingevoerde zoekopdracht op aanbieders in de buurt, uitgaande van jouw locatie. Als je, zoals in bovenstaande voorbeeld, op zoek bent naar een kapper en je bevindt je in Amsterdam, dan gaat Google er vanuit dat je niet op zoek bent naar een kapper in Amersfoort. Het verschilt dus per zoekterm in hoeverre Google je locatie mee weegt in de ranking van de resultaten. Over het algemeen bevat een lokale zoekopdracht een specifieke plaatsnaam of omgeving. 

Waarom lokale SEO?

Wie zich dichter in de buurt bevindt van jouw bedrijf, zal sneller overtuigd zijn van jouw aanbod. Dat is logisch, want als je een kapper in de buurt zoekt, om weer even ons voorbeeld erbij te halen, verwacht je ook echt een kapper in de buurt, niet eentje die zich 50 kilometer verderop bevindt. Investeren in je lokale SEO is een quick win. Het kan je namelijk klanten opleveren, aangezien degene die naar jouw dienst zoekt ook echt intentie heeft om jouw product/dienst af te nemen. Zo zal iemand pas op zoek gaan naar een kapper als hij/zij deze op korte termijn nodig heeft. Kortom, de intentie van de bezoeker is zeer hoog. 

Wat zijn lokale zoektermen?

Lokale SEO richt zich dus op lokale zoektermen, dit zijn in feite alle zoektermen waarbij het local 3-pack wordt getoond. Lokale zoektermen zijn zoektermen met een lokale intentie. Iemand is mogelijk op zoek naar een locatie, product of dienst in de buurt. 

Voorbeelden van zoekopdrachten met een lokale zoekintentie: 

– Kapper
– Kapper + Amsterdam
– Kapsalon + Amsterdam
– Kapper + in de buurt
– Beste kapper in Amsterdam 

De meeste lokale zoektermen bevatten de locatie waarin men naar een bepaalt product of service op zoek is. Dit hoeft echter niet altijd zo te zijn. Google is namelijk slim genoeg om te bepalen of iemand op zoek is naar iets dat in de buurt is. Er zijn dus verschillende soorten lokale zoektermen: 

– Zoektermen buiten het servicegebied: iemand zoekt naar kapper Amsterdam.
– Zoektermen binnen het servicegebied: iemand zoekt naar een kapper in de buurt. 

Wat zijn lokale zoekresultaten pagina’s?

Het local 3-pack zijn dus de drie bedrijven die als eerst worden getoond bij een lokale zoekopdracht. Als jouw bedrijf daar tussen staat is dat natuurlijk hartstikke mooi. De kans dat men jou service of product daadwerkelijk bij jouw bedrijf afneemt is groot. De resultaten die in deze lijst worden weergegeven zijn uitgebreider dan bij een algemene zoekopdracht. Een vermelding in de local 3-pack wordt in de meeste gevallen ook voorzien van beknopte bedrijfsinformatie, afbeeldingen, openingstijden en reviews van klanten. 

Om deze informatie te kunnen tonen moet Google deze natuurlijk wel ergens vandaan halen. Die haalt Google uit jouw Google Mijn Bedrijf. Een account op Google Mijn Bedrijf is dus onmisbaar als je onderdeel wilt uitmaken van de ‘’club van drie’’. 

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Google Mijn Bedrijf is een tool waarmee je kunt beheren hoe je lokale bedrijf wordt weergegeven in de Google-producten, zoals Google Maps en Google Search. Als het ware geef je jouw onderneming een eigen profiel. Je schrijft hier wat jouw bedrijf te bieden heeft, waar je bedrijf zich bevindt, je kunt foto’s plaatsen om jouw product of service beter te kunnen weergeven, je kunt openingstijden toe voegen zodat klanten weten op welke tijden ze bij jou langs kunnen komen en je kunt je klanten een recensie laten achterlaten. Kortom, jouw Google Mijn Bedrijf kan een schat aan informatie bevatten die Google kan gebruiken om mensen te laten vinden waarnaar ze op zoek zijn. 

Lokale SEO

Wil jij optimaal profiteren van je lokale SEO, dan is het belangrijk om je Google Mijn Bedrijf up-to-date te houden. Dit heeft een aantal voordelen. Allereerst vergroot je de kans dat je in de local 3-pack wordt getoond. Daarnaast draagt deze vermelding bij aan het vertrouwen dat de klant nodig heeft om door te klikken naar jouw website. En zeg nou zelf, niks is zo irritant als er staat dat een bedrijf vandaag geopend is en je vervolgens voor een dichte deur staat. Werk dus altijd je openingstijden bij tijdens de feestdagen of wanneer je bijvoorbeeld op vakantie bent. 

Hoe werkt lokale SEO eigenlijk?

Het algoritme van Google gebruikt bepaalde factoren om te bepalen of jouw bedrijf in Google Search en Google Maps wordt getoond. Google geeft aan hier de volgende factoren voor te gebruiken: 

– Relevantie: dit heeft aan hoe goed jouw bedrijfsprofiel overeenkomt met de zoekterm van een bezoeker. 

– Afstand: hier wordt rekening gehouden met de afstand waarin jouw bedrijf zich bevindt in verhouding tot de locatieterm of de locatie waarvandaan iemand zoekt. 

– Prominentie: dit gaat over de bekendheid van jouw bedrijf, prominentie wordt mede bepaald door het aantal online vermeldingen. 

Je lokale SEO optimaliseren

Met een gedegen local SEO strategie kun je zorgen dat jouw locaties beter zichtbaar worden in de lokale zoekresultaten van Google. Dit is vooral belangrijk voor bedrijven met meerdere locaties. Zoekmachine optimalisatie zal er altijd zijn. Je zult je vaardigheden moeten blijven bijspijkeren. Alleen op deze manier zorgt lokale zoekmachine optimalisatie voor meer relevant websiteverkeer, een hogere positie binnen Google en waardevolle bedrijfsvermeldingen. Om dit voor elkaar te krijgen moet je deze vier stappen volgen: 

1. Een Google Mijn Bedrijf-profiel aanmaken
2.
Vermeldingen aanmaken
3. On-page en off-page optimalisatie
4. Reviews

1. Google Mijn Bedrijf-profiel aanmaken

Om gevonden te worden in de lokale zoekresultaten van Google is een Google Mijn Bedrijf account dus van groot belang. 

Na verificatie is je bedrijf direct zichtbaar in de lokale zoekresultaten. Google weet nu waar je bedrijf gevestigd is, wat je aanbiedt en wat je openingstijden zijn. Dat helpt enorm met je lokale SEO. Met je Google Mijn Bedrijf account stel je Google in staat om je bedrijfsgegevens te gebruiken wanneer mensen op zoek zijn naar een bedrijf als die van jou en deze informatie weer te geven in Google Zoeken of Google Maps. 

Daarnaast komt je bedrijfsinformatie nu prominent naar voren als mensen in Google zoeken op jouw bedrijfsnaam. Dan krijg je aan de rechterkant van de zoekresultaten een venster te zien met jouw bedrijfsinformatie. 

Lokale SEO

2. Vermeldingen maken voor lokale SEO

Vermeldingen zijn de belangrijkste gegevens van je bedrijf. Je bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer en website. 

Als je bedrijf vaak genoemd wordt op het internet met de juiste gegevens, is dit voor Google een teken dat je een sterke lokale aanwezigheid hebt in de plaats waar je gevestigd bent. Dit helpt voor je lokale SEO en levert je bovendien meer klanten op. Zorg er dus voor dat de huidige online vermeldingen correct zijn, en je nieuwe vermeldingen aanmaakt. 

3. On-page en off-page optimalisatie

On-page optimalisatie heeft te maken met je eigen website. Off-page optimalisatie richt zich op andere websites (linkbuilding). 

Voor on-page optimalisatie kun je het volgende doen: 

– Vermeld je bedrijfsnaam, adres en telefoonnummer op je website. Bijvoorbeeld in de footer.
– Plaats eventueel een Google Maps-kaartje op je website. Bijvoorbeeld op je contact pagina. Dit is vooral handig voor bedrijven die klanten ontvangen op hun locatie.
– Eventueel kun je ook normale on-page optimalisatie toepassen. Dan vermeld je de plaatsnaam waar je gevestigd bent in de titel van de pagina, de tekst en de meta description. 

Lokale SEO

Off-page optimalisatie is ook erg belangrijk. Hiermee worden links van andere websites naar jouw website bedoeld. Als andere websites met een hoge autoriteit linken naar jouw website, is dat een signaal voor Google dat je populair bent en zul je hoger komen in de zoekresultaten. 

4. Reviews

Reviews zijn belangrijk om nieuwe klanten binnen te halen. Als jij veel positieve reviews krijgt levert dit ”social proof’” op. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat mensen eerder geneigd zijn om ook klant bij jou te worden. Met goede reviews spring je er ook duidelijk uit bij de zoekresultaten in Google. Google toont deze reviews namelijk in de local 3-pack, Google Maps en in het kennis venster. Zijn de reviews van jouw bedrijf positief, dan levert dat meer klikken naar je website op. 

Het mooiste? Bij positieve reviews wordt je door Google beloond en kom je hoger in de lokale zoekresultaten te staan. 

Verhoog het aantal winkelbezoeken met je lokale SEO

Wil jij goed gevonden worden in de lokale zoekresultaten van Google? Dat kun je bereiken met de tips uit dit artikel. Hoe eerder je investeert in je lokale SEO, hoe sneller je een voorsprong kan nemen op je concurrentie. Hulp nodig met je lokale SEO of SEO in het algemeen? ad your service kan je helpen! Neem contact met ons op, dan zorgen we samen dat jij meer winkelbezoeken krijgt.

Dit vinden onze klanten van ons
Ad Raab
Ad Raab
13:28 24 Aug 21
Nils behoedt ons voor valkuilen en geeft gevraagd en ongevraagd advies. Daar worden wij gelukkig van!
Ginger Klink
Ginger Klink
07:45 14 Jul 21
De samenwerking met Nils en Angelique ervaar ik als zeer prettig. Hele fijne en toegankelijke mensen om mee te werken en houden de lijnen kort. Zij denken met je mee om ons bedrijf digitaal naar een hoger niveau te tillen en leren mij om hun vak beter te kennen.
arjanvdkooij
arjanvdkooij
07:47 04 Feb 21
We werken inmiddels al drie jaar samen met Ad your service en we zijn ontzettend tevreden over het meedenken, de persoonlijke benadering en uiteraard de resultaten!
Lydia Busstra Maven Publishing
Lydia Busstra Maven Publishing
15:09 09 Dec 20
We zijn superblij met de samenwerking: Ad Your Service tilt onze campagnes naar de next level, zijn erg leuk om mee te werken, zetten zich enorm in en hebben fantastische inzichten. Aanrader!
Puck Middelkoop
Puck Middelkoop
17:25 10 Jun 20
Nils verzorgt voor ons bedrijf de ads en we zijn erg tevreden daarmee! Hij denkt mee, kan zich goed inleven in de doelgroep, is oplossingsgericht en komt ook met suggesties voor vervolgstappen. Oftewel fijn om mee samen te werken.
C. Tang
C. Tang
20:32 24 Apr 20
Het team van ad your service is kort samengevat vakkundig, vriendelijk en behulpzaam. Zeker een aanrader als je de online zichtbaarheid van je website of webshop wil vergroten!
Daniel
Daniel
06:12 22 Apr 20
Nils heeft voor verschillende klanten van ons de paid advertising verzorgd en ik ben zeer te spreken over de kwaliteit, de professionaliteit en de communicatie. Hij denkt mee, komt met nieuwe ideeën en is een fijn persoon om mee samen te werken. Een absolute aanrader dus.
Evelyn van Hasselt
Evelyn van Hasselt
13:14 20 Apr 20
Samenwerken met Ad your service kan ik van harte aanbevelen. Nils is creatief, goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en (ook niet onbelangrijk) prettig in de omgang. Hij heeft ons goed geholpen met het vergroten van het bereik van ons online magazine Holistik.
Robert Pielanen
Robert Pielanen
19:50 02 Dec 19
Professioneel en vakkundig
Tim de Ket
Tim de Ket
19:05 02 Dec 19
Heel tevreden met deze service! Altijd Enthousiast en weet waar hij over praat
Jeroen Albrecht
Jeroen Albrecht
08:45 10 Oct 19
Ik was op zoek naar iemand die mij kon helpen mijn website beter vindbaar te maken . Ik had gelijk een goed gevoel bij Nils. Ik heb mijn wensen kenbaar gemaakt en hij is daar gelijk mee aan de slag gegaan. Tot volle tevredenheid👍
Koen Dorreboom
Koen Dorreboom
20:01 03 Oct 19
De samenwerking met Nils van Ad your service heb ik als zeer prettig ervaren. Nils heeft kennis van zaken en zijn (goede) ideeën zijn doeltreffend. Zeer zeker aan te raden!
js_loader