Site Search: waar is jouw klant naar op zoek?

Leestijd 3 minuten

Heb je een uitgebreide website met veel informatie over jouw bedrijf, producten en diensten? Dan is de kans groot dat je een zoekfunctie op jouw website hebt. Deze functie is er om de gebruiker gemakkelijk de gewenste informatie op te laten zoeken. Maar jij kunt er ook iets uithalen. Ontdek hoe jouw zoekfunctie presteert met Site Search van Google Analytics.

Wat is Site Search?

Site Search is onderdeel van Google Analytics, waarmee jij inzicht kunt krijgen in hoeverre bezoekers gebruikmaken van de zoekfunctie op jouw website. Je kunt gemakkelijk zien welke zoektermen er zijn ingevoerd en of deze zoekresultaten uiteindelijk tot interactie hebben geleid.

Deze informatie kun je onder andere ontdekken in Site Search:

  • Het aantal sessies waarbij ten minste één zoekopdracht is uitgevoerd
  • Het aantal unieke zoekopdrachten
  • De tijd die bezoekers doorbrengen na het uitvoeren van een zoekopdracht
  • Het aantal pagina’s dat bezoekers hebben bekeken na het zien van de resultaten
  • Naar welke zoektermen is gezocht

site search

Ook interessant om naar te kijken: de statistiek ‘% uitstappunten zoekopdrachten’. Dit is een percentage van alle zoekopdrachten waarbij de gebruiker na het uitvoeren van de zoekopdracht de website heeft verlaten. Dit percentage wil je natuurlijk zo laag mogelijk houden. Hoe hoger dit percentage, hoe minder tevreden bezoekers zijn met de resultaten die ze te zien krijgen na de zoekopdracht.

Een statistiek die te maken heeft met het percentage uitstappunten na een zoekopdracht is de statistiek ‘Resultaten paginaweergaven/zoekopdracht. Hier zie je het aantal keren dat bezoekers op jouw website een pagina met zoekresultaten hebben bekeken, na het uitvoeren van zoekopdracht. Als dit getal erg hoog ligt, betekent het dat bezoekers op de website meerdere pagina’s moeten aanklikken tot ze het antwoord op hun vraag hebben gevonden. Er worden dus niet direct relevante resultaten weergegeven.

Waar vind je Site Search in Google Analytics?

Site Search staat bij Google Analytics onder het kopje ‘Gedrag’. Klik je hierop, dan vouwt er een menu open. Vervolgens ga je naar ‘Zoekopdrachten op site’ en hier vind je alle statistieken rondom de zoekfunctie van jouw website.

Deze informatie is opgedeeld in vier onderdelen: overzicht, gebruik, zoektermen en zoekpagina’s. Overzicht is de eerste pagina waar je op land bij Site Search. De naam verklapt het al: hier vind je een overzicht van alle waardevolle data, zoals de meest gebruikte zoektermen en het aantal zoekopdrachten.

Dan hebben we het kopje ‘gebruik’. Hier vind je informatie over hoeveel gebruikers de zoekfunctie hebben gebruikt. De informatie is opgedeeld in ‘Visits Without Site Search‘ en ‘Visits With Site Search‘. Hier vind je ook informatie over het aantal sessies, het aantal gebruikers, de gemiddelde duur van een sessie en het aantal pagina’s per sessie.

Nu komen we bij de zoektermen en dit is erg interessant om te zien. Hier zie je namelijk alle zoektermen, gesorteerd van ‘meest gezocht’ naar ‘minst gezocht’. En per zoekterm krijg je ook weer informatie over het aantal resultaten, de zoekdiepte en het percentage uitstappunten.

Als laatst hebben we zoekpagina’s en dit is eigenlijk de route die de gebruiker bewandeld op jouw website. Je kunt hier namelijk zien vanaf welke pagina de gebruiker is begonnen met zoeken. Verder krijg je dezelfde informatie te zien als bij de zoektermen.

Wat heb ik aan Site Search?

Goed, je hebt een zoekfunctie op jouw website en je kunt in Google Analytics tot in detail zien waar bezoekers op jouw website naar zoeken. Maar wat kun je met deze informatie?

Het is interessant om te kijken naar de zoektermen, omdat je hier ontdekt waar de gebruiker naar op zoek is. Zo zie je misschien wel heel vaak dezelfde zoekterm in Analytics staan. Heb je een webpagina die past bij deze zoekterm? Misschien moet je hem naar voren halen op je website en in het hoofdmenu plaatsen. Het kan ook zo zijn dat gebruikers een zoekterm invullen waar jij nog helemaal geen webpagina of informatie over hebt. Als een groot deel van de gebruikers hiernaar zoekt, wordt het misschien tijd om gehoor te geven aan deze vraag en content te schrijven of te plaatsen over dit onderwerp. Staat er één bepaald product of merk heel vaak genoemd in de zoektermen? Dan kun je deze uitlichten op je website.

Tegelijkertijd kun je de zoektermen uit Site Search gebruiken voor inspiratie op het gebied van SEO. Natuurlijk zijn er tools als de Google Ads Keyword Planner (of andere gratisSEO-tools) waarmee je zoektermen kunt vinden. Maar je kunt hier ook naar kijken. Het scheelt en hoop tijd en je vind je hier alsnog de informatie die je nodig hebt om jouw content en de opbouw van je website te verbeteren.

Wil jij meer weten over de zoekfunctie op jouw website of informatie uit Google Analytics? Bij ad your service zijn we hier elke dag mee bezig en we vertellen je er graag meer over! Neem contact met ons op.

Neem contact op

Wil jij meer bezoekers, klanten, verkopen of aanvragen dan óóit tevoren? Dat snappen we. Neem contact met ons op om samen te bekijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen! ad your service werkt namelijk voor iedereen.

 

Nils Kuipers

Founder