Met een VR bril stapt een vrouw je in een virtuele omgeving. Ze draagt hiervoor een VR-headset. Ze is aan het zitten en voor haar staat een laptop.

In oktober 2021 kondigde Facebook aan dat het platform haar naam zou veranderen in Meta, met deze naamsverandering heeft het bedrijf een gigantische hype aangewakkerd. Facebooks Metaverse moet een gedeelde onlinewereld worden waarin gebruikers kunnen communiceren, werken en gamen in een virtuele omgeving. Maar wat is Metaverse eigenlijk en in hoeverre moeten we echt geloven dat dit sciene fiction wereldje in de toekomst centraal gaat staan in ons dagelijkse leven?

Wat is Metaverse?

Metaverse is een computer gegenereerd universum waarin mensen sociale interactie hebben en werken via 3D-avatars. Het woord metaverse komt van ‘meta’ – wat ‘over’ betekent – en ‘universum’. De term is geworteld in sciene-fiction romans en films waarin de Metaverse hand in hand gaat met een ontsnapping uit de realiteit. Metaverse wordt vaak in verband gebracht met Web 3.0, oftewel de volgende versie van het internet. Ook voor Metaverse zal gelden dat de verschillende platforms – net als bij het internet, met elkaar verbonden zijn. Het heeft veel overeenkomsten met VR-games, maar bij Metaverse zullen gebruikers de headsets voor alles gebruiken; en dus niet alleen voor games.

Meer dan één Metaverse?

Zoals bij vrijwel alle hypes gaat de komst van Metaverse gepaard met veel opwinding. Gaat het huidige 2D-paragdigma écht vervangen worden door deze next-step, grenzeloze 360° ervaring? Geen wonder dat steeds meer bedrijven een graantje van deze Metaverse-actie willen meepikken. Elk bedrijf wil hierbij vooraan staan. Facebook is dan ook niet de enige die in Metaverse een toekomst ziet. Onder andere Microsoft, Roblox en Epic Games zien Metaverse als een volgende stap in de evolutie van het huidige internet. Al deze grote Tech bedrijven maken dus een stukje van Metaverse. Het is uiteindelijk de bedoeling dat al deze virtuele ruimtes met elkaar verbonden worden. Oftewel: wat in de ene virtuele wereld van Facebook werkt, werkt ook in de wereld van Epic Games.

Online marketing en Metaverse

Zoals gezegd: Metaverse is niet slechts een game. Het zal ook andere aspecten van het online leven omvatten, en dus zit het boordevol innovatief marketingpotentieel. Dit zal variëren van winkelen tot productlanceringen en interessantere zoom-meetings. Net zoals het internet en mobiele technologie voorheen de grote transformaties waren, staan we nu op het punt een virtueel tijdperk te bereiken.

NFT’s: de betaalmethode van Metaverse

NFT staat voor nun-fungible token. Ze zijn binnen Metaverse de weg naar een nieuwe digitale economie. Bij deze tokens gaat het om het bezitten van een one-of-a-kind item voor bijvoorbeeld kunst, muziek of evenementen. Een NFT zorgt ervoor dat eigenaarschap van een digitaal item kan worden bewezen, doordat het wordt vastgelegd op een blockchain. Net als in het echte leven wordt Metavers ook een plaats voor commerciële uitwisselingen. Transacties worden gedaan in cryptocurrencies, en elk bedrijf heeft hierbij zijn eigen cryptocurrency. NFT’s vertegenwoordigen dus alle goederen die op Metaverse kunnen worden verdiend.

Nike opent schoenenwinkel in Metaverse

Zoals besproken willen steeds meer grote bedrijven al een graantje meepikken van Metaverse. Zo ook de koploper in de verkoop van sneakers: Nike. Zij hebben in december een Metaverse sneakerbedrijf geopend. Dit virtuele bedrijf richt zich voornamelijk op de opkomende modetrends rondom (sport)schoenen. Dit stelt Nike instaat om kosteloos monsters van sneakers te produceren. Zo omzeilen ze dus de productiekosten van de fysieke monsters van de sneaker. Ook zorgt dit nieuwe vitruele bedrijf ervoor dat het uiterlijk van de nieuwe sneakers op grote schaal verspreid kunnen worden. Dit zal ervoor zorgen dat de verkoopkosten op de winst- en verliesrekening gaat dalen. Dit innovatieve denken is opwindend en zal naar verwachting op korte termijn nog veel meer grote bedrijven aantrekken.

Metaverse: een blik op de toekomst

Voor het eerst sinds het ontsaan van het internet staan we de stap maken naar een digitaal 3D universum waarin de mogelijkheden eindeloos zijn. Toch kan het nog wel even duren voordat het allemaal echt zo ver is. Denk bijvoorbeeld aan het vaststellen van regels die in deze wereld zullen gelden. Wie gaat hierover beslissen? Tot die tijd blijft het belangrijk om via ons op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen en trends rondom Metaverse. Zo kun je snel schakelen en blijf je altijd op de hoogte.

Dit vinden onze klanten van ons
Steven David
Steven David
15:52 08 Aug 22
Top quality!! fantastische resultaten voor een chiropractisch bedrijf
Gianni Rota
Gianni Rota
11:08 03 Aug 22
Super vriendelijke en professioneel bedrijf. Korte lijnen en snelle reactietijden. Ik werk nu meer dan een jaar samen met Ad Your Service en ik ben meer dan tevreden over de resultaten die zij voor de exposure van mijn bedrijf hebben geboekt!
Arjan De Gast
Arjan De Gast
08:39 25 Nov 21
Prima bedrijf om mee samen te werken. Kwaliteit is goed!
Ad Raab
Ad Raab
13:28 24 Aug 21
Nils behoedt ons voor valkuilen en geeft gevraagd en ongevraagd advies. Daar worden wij gelukkig van!
Ginger Klink
Ginger Klink
07:45 14 Jul 21
De samenwerking met Nils en Angelique ervaar ik als zeer prettig. Hele fijne en toegankelijke mensen om mee te werken en houden de lijnen kort. Zij denken met je mee om ons bedrijf digitaal naar een hoger niveau te tillen en leren mij om hun vak beter te kennen.
arjanvdkooij
arjanvdkooij
07:47 04 Feb 21
We werken inmiddels al drie jaar samen met Ad your service en we zijn ontzettend tevreden over het meedenken, de persoonlijke benadering en uiteraard de resultaten!
Lydia Busstra Maven Publishing
Lydia Busstra Maven Publishing
15:09 09 Dec 20
We zijn superblij met de samenwerking: Ad Your Service tilt onze campagnes naar de next level, zijn erg leuk om mee te werken, zetten zich enorm in en hebben fantastische inzichten. Aanrader!
Puck Middelkoop
Puck Middelkoop
17:25 10 Jun 20
Nils verzorgt voor ons bedrijf de ads en we zijn erg tevreden daarmee! Hij denkt mee, kan zich goed inleven in de doelgroep, is oplossingsgericht en komt ook met suggesties voor vervolgstappen. Oftewel fijn om mee samen te werken.
C. Tang
C. Tang
20:32 24 Apr 20
Het team van ad your service is kort samengevat vakkundig, vriendelijk en behulpzaam. Zeker een aanrader als je de online zichtbaarheid van je website of webshop wil vergroten!
Evelyn van Hasselt
Evelyn van Hasselt
13:14 20 Apr 20
Samenwerken met Ad your service kan ik van harte aanbevelen. Nils is creatief, goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en (ook niet onbelangrijk) prettig in de omgang. Hij heeft ons goed geholpen met het vergroten van het bereik van ons online magazine Holistik.
Robert Pielanen
Robert Pielanen
19:50 02 Dec 19
Professioneel en vakkundig
Tim de Ket
Tim de Ket
19:05 02 Dec 19
Heel tevreden met deze service! Altijd Enthousiast en weet waar hij over praat
Jeroen Albrecht
Jeroen Albrecht
08:45 10 Oct 19
Ik was op zoek naar iemand die mij kon helpen mijn website beter vindbaar te maken . Ik had gelijk een goed gevoel bij Nils. Ik heb mijn wensen kenbaar gemaakt en hij is daar gelijk mee aan de slag gegaan. Tot volle tevredenheid👍
Koen Dorreboom
Koen Dorreboom
20:01 03 Oct 19
De samenwerking met Nils van Ad your service heb ik als zeer prettig ervaren. Nils heeft kennis van zaken en zijn (goede) ideeën zijn doeltreffend. Zeer zeker aan te raden!
js_loader