Het algoritme van Instagram wordt bepaald om de beste, meest relevante inhoud aan elke gebruiker te tonen elke keer dat ze hun Instagram feed bekijken. De vraag hierbij is: hoe bepaalt Instagram welke content aan die criteria voldoet? Dit is een vraag die veel influencers, marketeers en normale gebruikers stellen. In deze blog zullen we daarom dieper ingaan op de factoren die het Instagram algoritme van 2022 beïnvloeden. Het loont om te begrijpen hoe dit social media platform evolueert. Bovendien delen we tips om je zichtbaarheid op Instagram te vergroten en zo je volgersaantal te laten groeien. Dus laten we eens een kijkje nemen!

Wat is een Instagram algoritme?

Instagram heeft in 2022 wereldwijd meer dan een 1,2 miljard gebruikers en dit aantal lijkt nog altijd te groeien. Meer gebruikers zorgt er automatisch ook voor dat het aantal berichten per dag toeneemt. Bovendien vormt iedere gebruiker hierin een uniek persoon met een uniek gedragspatroon. Desondanks wil Instagram voor iedereen relevante content in hun persoonlijke tijdlijn. Het platform personaliseert de content dus. Hierdoor zie je sommige berichten steeds terugkomen, terwijl je posts van anderen nooit ziet. Instagram probeert met haar algoritme in 2022 dus te voorspellen wat jij leuk vindt en laat daardoor meer zien van hetzelfde zien.

Instagram maakt pas sinds 2016 gebruik van een algoritme. Voor die tijd toonde het platform alle content in chronologische volgorde in je tijdlijn. Maar omdat er steeds meer berichten geplaatst werden door gebruikers werd het bijhouden van een Instagram-tijdlijn bijna een dagtaak. Daar moest verandering in komen! Nu, in 2022 maakt Instagram nog altijd gebruik van een algoritme.

Hulp nodig met Insta-famous worden?

Hoe werkt het Instagram algoritme in 2022?

Er zijn meerdere factoren die invloed hebben op wat jij te zien krijg op je Instagram tijdlijn. En als jij kennis hebt van deze factoren kun je je content hierop aanpassen voor een groter bereik en natuurlijk meer interactie met je volgers. Hoe beter je scoort op elke factor, hoe meer je posts verschijnen op de tijdlijn van anderen.

  • Hoe recent is jouw post?
  • Waar ligt je interesse?
  • Wat is de relatie tussen jou en je volger?
  • Hoelang gebruik je het platform?
  • Hoe vaak maak je gebruik van het platform?

1. Hoe recent is jouw post?

Hoelang geleden is jouw content geplaatst? Dit is een vraag waar het Instagram algoritme van 2022 rekening mee houdt. Het platform wil jou namelijk altijd de nieuwste en meest interessante content laten zien. Ook de relevantie van een post wordt hierin meegenomen. Een post die het eerste uur weinig interactie heeft, is waarschijnlijk niet erg interessant, zo redeneert het Instagram algoritme van 2022. Kwaliteit is immers een belangrijk spelletje op het platform.

Als je aandacht besteed aan wanneer jouw volgers online zijn, is de kans groter dat ze jouw content te zien krijgen. Zodra je content plaatst op de momenten dat je volgers het meest actief zijn, is de kans groter dat je account groeit. Houd er wel rekening mee dat er geen “perfecte” tijd bestaat om te posten.

2. Waar ligt jouw interesse?

Het Instagram algoritme van 2022 kijkt naar jouw Instagram-gebruik om te bepalen hoe groot de kans is dat jij een post interessant gaat vinden of erop gaat reageren. Heb jij bijvoorbeeld een foto geliked van een restaurant, dan zul je in de toekomst meer food-gerelateerde posts terugzien. Instagram probeert dus jouw interesses te achterhalen. Instagram filtert de berichten in 2022 op de accounts die je volgt, welke berichten je leuk vindt en met welke account je de meester interactie hebt. Denk hierbij ook aan hoe vaak je iemands profiel bezoekt, een reactie achterlaat of een DM stuurt.

Telefoon met een gebruiker zijn/haar Instagram tijdlijn.

3. Wat is de relatie tussen jou en je volger?

Jouw interactie is in het algoritme van Instagram in 2022 een hele belangrijke factor. Het platform wil je het liefst content laten zien die jij leuk vind. Zo laat het platform je vaker posts zien van mensen waar jij veel contact mee hebt. Hoe vaak liken jij en je volger elkaars posts? En hoe vaak reageren jullie op elkaar?

Hoeveel mensen volg jij momenteel? Als jij heel veel accounts volgt zal het algoritme van Instagram jou ook heel veel content willen laten zien. Je krijgt dan minder snel steeds dezelfde content te zien. Volg je bijvoorbeeld maar 50 mensen, dan is de kans groot dat het algoritme van Instagram 2022 je alle berichten kan laten zien. Als je daarentegen 5000 accounts volgt maakt het platform een selectie van de meest relevante berichten.

4. Hoelang gebruik je het platform?

Check jij je feed elke 10 minuten of scroll je slechts 1 keer per dag snel door je tijdlijn? Het Instagram van algoritme kijkt in 2022 ook naar hoeveel tijd je gemiddeld spendeert op het platform. De berichten bovenaan in je tijdlijn zijn de meest relevante berichten voor jou. Dit betreft meestal hoogtepunten, gebaseerd op je eerdere interactie en interesses. Als je verder scrolt krijg je nog meer content te zien die voor jou waarschijnlijk minder interessant is. Zodra je alle berichten gezien hebt zal Instagram je gerelateerde berichten van accounts die je (nog) niet volgt laten zien. Instagram wil namelijk dat mensen zo lang mogelijk blijven scrollen.

5. Hoe vaak maak je gebruik van het platform?

Hoe meer tijd je doorbrengt op Instagram, hoe groter de kans is dat Instagram je nieuwe content laat zien. Hetzelfde geldt voor je volgers! Zodra je dus frequent gebruikt maakt van het platform zal het Instagram algoritme in 2022 je meer frisse content laten zien. Dit zorgt ervoor dat jouw tijdlijn chronologischer wordt ingedeeld. Als je Instagram daarentegen minder vaak bekijkt, zal je tijdlijn gesorteerd worden op wat het Instagram algoritme 2022 denkt dat je leuk zult vinden.

Hack Instagrams algoritme in 2022!

Regelmatig iets posten en de juiste hashtags gebruiken werkt helaas niet (meer) om ervoor te zorgen dat je nieuwe content altijd bij je beoogde doelgroep terecht komt. Het is daarom tijd om uit te vogelen hoe je het beste om kunt gaan met het instagram algoritme in 2022. Wij geven je graag wat tips!

Check de statistieken van je Instagram pagina

Gebruik jij al een Business-account op Instagram? Zo krijg je namelijk extra inzicht in de statistieken van jouw posts. Zo kun je zien welke content het beste aanslaat, hoe snel je account groeit, of je jouw doelgroep bereikt en op welke tijden je het beste kunt posten. Duik dus regelmatig in je statistieken zodat je jouw volgers begint te begrijpen. Op deze manier kun je het Instagram algoritme van 2022 in je voordeel gebruiken. Heb je nog geen Business-account? Lees dan snel verder.

Krijg grip op het algoritme van Instagram met een Business account

Met een Instagram Business-account krijg je meer inzicht in je account. Daarom is het belangrijk om je account hiernaar om te zetten. Wij leggen graag voor je uit hoe je dit doet.

  • Zoek in Instellingen naar Account en klik op Overschakelen naar professioneel account
  • Selecteer de categorie die bij jou past en klik vervolgens op Bedrijf.
  • Nu heb je een Instagram Business-account!

Instagram algoritme 2022

Maak gebruik van de nieuwe functies

Instagram wil dat gebruikers volop gebruik gaan maken van de nieuwe functies. Hierom beloont Instagram deze gebruikers met meer vertoningen. Ga daarom aan de slag met de n nieuwe functies binnen Instagram en hack zo het algoritme in 2022! Wij hebben de nieuwste functies van Instagram alvast voor jou op een rijtje gezet

  • Reels: Inspireer jouw doelgroep met korte filmpjes.
  • Shopping: Gratis producten tonen en taggen in berichten. Op deze manier kun je gebruikers direct naar jouw website sturen.
  • Stories: Een korte afbeelding of video die slechts 24 uur zichtbaar is.
  • Hoogtepunten: Een verzameling van stories in een bepaald thema die bovenaan jouw persoonlijke feed staat.
  • IGTV: Plaatsen van langere videos. Zo kun je jouw verhaal langer zichtbaar maken.

Activeer je volgers

Zoals al eerder besproken: voorheen waren regelmatig iets posten en hashtags gebruiken belangrijke pijlers om je bericht meer interactie te geven. Instagrams algoritme geeft in 2022 meer voorkeur aan de opslaan- en deelfuncties. Het platform hoopt zo dat jij je volgers aanspoort om je posts op te slaan of te delen. Zo krijgt Instagram bevestiging dat hetgeen dat jij deelt of liked interessant is.

  • Opslaanfunctie: Een handige manier om je foto’s op te slaan en te categoriseren. Hoe vaker jouw content bewaard wordt door anderen, hoe hoger het in het Instagram algoritme van 2022 terecht zal komen.
  • Deelfunctie: Zodra jouw content gedeeld wordt via een DM of direct in de stories zal Instagram er meer waarde aan hechten. Ook hiervoor geldt dat hoe vaker jouw content gedeeld wordt, hoe hoger het in het algoritme van Instagram terecht zal komen.

Word Instagram famous!

Wil het je maar niet lukken om de aandacht van Instagram te trekken? Dan is het wellicht tijd voor wat verbetering. Ad your service helpt je hierbij graag! Wij zullen er samen met jou voor zorgen dat we optimaal gebruik kunnen maken van Instagrams algoritme in 2022. Zo bereik je gegarandeerd succes met je Instagram posts! Neem dus snel contact met ons op, dan zorgen wij ervoor dat je meer bekendheid krijgt via social media.

Psst… Ben je benieuwd naar ons Instagram kanaal? Volg ons en blijf op de hoogte van alle online marketing trends!

Dit vinden onze klanten van ons
Steven David
Steven David
15:52 08 Aug 22
Top quality!! fantastische resultaten voor een chiropractisch bedrijf
Gianni Rota
Gianni Rota
11:08 03 Aug 22
Super vriendelijke en professioneel bedrijf. Korte lijnen en snelle reactietijden. Ik werk nu meer dan een jaar samen met Ad Your Service en ik ben meer dan tevreden over de resultaten die zij voor de exposure van mijn bedrijf hebben geboekt!
Arjan De Gast
Arjan De Gast
08:39 25 Nov 21
Prima bedrijf om mee samen te werken. Kwaliteit is goed!
Ad Raab
Ad Raab
13:28 24 Aug 21
Nils behoedt ons voor valkuilen en geeft gevraagd en ongevraagd advies. Daar worden wij gelukkig van!
Ginger Klink
Ginger Klink
07:45 14 Jul 21
De samenwerking met Nils en Angelique ervaar ik als zeer prettig. Hele fijne en toegankelijke mensen om mee te werken en houden de lijnen kort. Zij denken met je mee om ons bedrijf digitaal naar een hoger niveau te tillen en leren mij om hun vak beter te kennen.
arjanvdkooij
arjanvdkooij
07:47 04 Feb 21
We werken inmiddels al drie jaar samen met Ad your service en we zijn ontzettend tevreden over het meedenken, de persoonlijke benadering en uiteraard de resultaten!
Lydia Busstra Maven Publishing
Lydia Busstra Maven Publishing
15:09 09 Dec 20
We zijn superblij met de samenwerking: Ad Your Service tilt onze campagnes naar de next level, zijn erg leuk om mee te werken, zetten zich enorm in en hebben fantastische inzichten. Aanrader!
Puck Middelkoop
Puck Middelkoop
17:25 10 Jun 20
Nils verzorgt voor ons bedrijf de ads en we zijn erg tevreden daarmee! Hij denkt mee, kan zich goed inleven in de doelgroep, is oplossingsgericht en komt ook met suggesties voor vervolgstappen. Oftewel fijn om mee samen te werken.
C. Tang
C. Tang
20:32 24 Apr 20
Het team van ad your service is kort samengevat vakkundig, vriendelijk en behulpzaam. Zeker een aanrader als je de online zichtbaarheid van je website of webshop wil vergroten!
Evelyn van Hasselt
Evelyn van Hasselt
13:14 20 Apr 20
Samenwerken met Ad your service kan ik van harte aanbevelen. Nils is creatief, goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en (ook niet onbelangrijk) prettig in de omgang. Hij heeft ons goed geholpen met het vergroten van het bereik van ons online magazine Holistik.
Robert Pielanen
Robert Pielanen
19:50 02 Dec 19
Professioneel en vakkundig
Tim de Ket
Tim de Ket
19:05 02 Dec 19
Heel tevreden met deze service! Altijd Enthousiast en weet waar hij over praat
Jeroen Albrecht
Jeroen Albrecht
08:45 10 Oct 19
Ik was op zoek naar iemand die mij kon helpen mijn website beter vindbaar te maken . Ik had gelijk een goed gevoel bij Nils. Ik heb mijn wensen kenbaar gemaakt en hij is daar gelijk mee aan de slag gegaan. Tot volle tevredenheid👍
Koen Dorreboom
Koen Dorreboom
20:01 03 Oct 19
De samenwerking met Nils van Ad your service heb ik als zeer prettig ervaren. Nils heeft kennis van zaken en zijn (goede) ideeën zijn doeltreffend. Zeer zeker aan te raden!
js_loader