Hoe je succesvol linkstickers kunt gebruiken in Instagram Stories

Leestijd 4 minuten

Instagram is booming! Het is hét platform voor de huidige en toekomstige generaties. Waarom? Door content te delen, laat je anderen meekijken in jouw wereld. Dit is precies wat werkt op social media en daarom is Instagram zo populair. Eind oktober maakte het platform zich nóg populairder met een nieuwe online marketingtrend: linkstickers. Deze update maakt het voor bedrijven veel eenvoudiger om te linken naar externe inhoud. Hieronder leggen we je uit wat linkstickers zijn en hoe je ze effectief kunt inzetten.

Links in je Instagram story

Het werven van nieuwe bezoekers naar je website, het kan op honderden manieren. We zijn met z’n allen massaal alle SEA- en SEO-trends van 2021 aan het toepassen. Nu is daar nog een veelbelovende manier bijgekomen. Een manier waar wij als online marketeers al lang naar hebben uitgekeken. We hebben het over linkstickers. Linkstickers zijn interactieve elementen die je via Instagram aan je verhalen kunt toevoegen.

Ze bevatten een linkpictogram met een URL van jouw website erin verwerkt. Als gebruikers dan op deze URL klikken worden ze automatisch doorgelinkt naar jouw website. Voorheen konden alleen gebruikers met een blauw vinkje of meer dan 10.000 volgers gebruik maken van deze functie. Net als andere Instagram-verhaalstickers zijn linkstickers eenvoudig aan te passen. Je kunt ze verplaatsen, draaien en het formaat aanpassen zodat ze perfect bij jouw inhoud aansluiten. De nieuwe functie moet de ervaring op Instagram “stroomlijnen” en gebruikers meer “creatieve controle” geven, aldus Instagram.

linkstickers

Bijwerken van de story template

Misschien heb je een groot account dat altijd al toegang heeft gehad tot swipe-up links. Of misschien heb je een kleiner account dat nu voor het eerst vanuit stories externe content kan delen. Hoe dan ook, door de nieuwe update zullen er wat aanpassingen moeten worden gedaan aan jouw verhaal-templates. Bevatten jouw huidige templates swipe-up teksten of GIF’s? Je zult deze aspecten moeten verwijderen om te kunnen profiteren van de nieuwe functionaliteit en te voorkomen dat je volgers in de war zullen raken. Besteed je normaliter veel ruimte voor Link in Bio GIFs? Je hoeft deze Call To Actions (CTA’s) niet per se te vervangen. Biolinks gaan tenslotte niet weg. Maar nu linkstickers beschikbaar zijn voor elk account, wil je prioriteit geven aan de interactieve optie in plaats van volgers naar je bio te sturen.

linkstickers

Zijn je linkstickers zichtbaar genoeg? Als je jouw templates opnieuw aan het ontwerpen bent, kun je overwegen om een plekje vrij te laten voor stickers en GIF’s, die extra aandacht vestigen op je link. Door deze extra stap te nemen, zullen je volgers waarschijnlijk nog sneller klikken op je link.

Linkstickers inzetten

Als je aan het voorbereiden bent voor het plaatsen van je eerste Instagram linksticker heb je misschien eerst wat inspiratie nodig om ermee aan de slag te gaan. Hieronder vind je twee manieren waarop grote merken linkstickers al goed inzetten. In de story hieronder belicht @stellafietsennl hun nieuwe Livorno Premium MDB FI. De linksticker leidt gebruikers rechtstreeks naar de pagina waar lezers meer informatie vinden over de betreffende fiets. Met behulp van de CTA ‘klik hier’ worden volgers aangemoedigd om op de link te klikken.

linkstickers

Het social media account @npozapp kondigt de nieuwste aflevering van Freeks Wilde Wereld aan en gebruikt daarbij een linksticker om de gebruiker door te sturen naar de website. Stories, ofwel verhalen, zorgen ervoor dat een bedrijf wekelijkse items onder de aandacht kan brengen zonder dat hun Instagram- feed onoverzichtelijk wordt.

linkstickers

Linkstickers voegen een veelgevraagde functionaliteit toe aan Instagram Verhalen en geven alle gebruikers de mogelijkheid om te linken naar externe inhoud, waardoor het potentieel van het gemiddelde Instagram-account aanzienlijk wordt vergroot. Dus waarom wachten met experimenteren? Gebruik onze tips om linkstickers effectief in te zetten en haal meer uit de Instagram-verhalen van je bedrijf. Wil je meer informatie ontvangen? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder!

Neem contact op

Wil jij meer bezoekers, klanten, verkopen of aanvragen dan óóit tevoren? Dat snappen we. Neem contact met ons op om samen te bekijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen! ad your service werkt namelijk voor iedereen.

 

Nils Kuipers

Founder