De handigste gratis SEO-tools op een rij

Leestijd 6 minuten

Als je net begint met SEO (zoekmachineoptimalisatie), kom je er snel achter dat er ontzettend veel SEO-tools zijn. Er zijn veel betaalde tools en deze kunnen behoorlijk wat kosten per maand, maar er zijn gelukkig ook een aantal gratis tools. En dat is wel zo fijn om mee te beginnen. Daarom zetten we een aantal gratis SEO-tools voor je op een rij:

Google Trends

De naam van deze tool doet al wat vermoeden, maar met Google Trends kun je de populariteit van zoekwoorden checken. Dit kan heel actueel zijn, bijvoorbeeld onder het kopje ’trending op dit moment’, maar ook over een heel jaar genomen, zoals bij ‘year in search’.

google trends

Je kunt één zoekwoord invullen en van (bijvoorbeeld) de afgelopen vijf jaar de trend zien. Zoals in de afbeelding hierboven, waar je duidelijk een piek ziet in december bij het zoekwoord ‘kerst’. Naast het ontdekken van trends rondom een zoekwoord, kun je ook zoekwoorden met elkaar vergelijken.

Google Trends is een handige tool als je een contentkalender wilt maken, omdat je hier meerdere jaren terug kan kijken naar de populariteit van een zoekwoord. Zo kun je inschatten wanneer de piek komt in een jaar en daar je kalender op aanpassen.

Lees hier alles over Google Trends en wat je ermee kunt.

Anwser The Public

Op zoek naar ideeën voor content? Dan is het interessant om te ontdekken waar gebruikers naar zoeken. Natuurlijk kan dat via suggesties in keyword planners, maar AnswerThePublic is ook een toffe tool om eens mee te spelen. In bovenstaand voorbeeld hebben we het zoekwoord ‘Netflix’ door de tool gehaald. Ingedeeld in vragen die beginnen met ‘wie’, ‘wat’, ‘waar’ et cetera zie je waar gebruikers naar zoeken rondom dit zoekwoord. Je ontdekt verder niet hoe vaak hier dan naar gezocht wordt, maar dat kun je dus in andere (gratis) SEO-tools weer ontdekken. AnswerThePublic gebruik je dus samen met andere SEO-tools, maar het is zeker een interessante tool om inspiratie op te doen.

seo tool answerthepublic

Google Analytics

Google Analytics geeft je de waardevolle data die je nodig hebt voor een succesvolle SEO-strategie. Als je aan de slag gaat met SEO, wil je natuurlijk meer weten over het verkeer op jouw website. Je ontdekt via Google Analytics hoe jouw doelgroep eruitziet (van geslacht tot leeftijd en van woonplaats tot de telefoon die ze gebruiken). Ook kun je precies zien hoe gebruikers zich op jouw website bewegen. Welke pagina’s bezoeken ze, hoe lang zitten ze op deze pagina en waar gaan ze daarna naartoe? Informatie die je nodig hebt wanneer je je website wilt verbeteren.

seo tools google analytics

Deze tool kan er in het begin behoorlijk overweldigend uitzien, daarom hebben we de basis van Google Analytics voor je op een rij gezet.

Google Search Console

Google is misschien wel je beste vriend als het aankomt op SEO-tools. Ook Search Console is namelijk een gratis tool van de zoekmachine. Hiermee kun je de aanwezigheid van jouw website in de zoekresultaten van Google bijhouden. Search Console geeft als het ware inzicht in hoe Google jouw website ziet. Daarmee kun je dus de prestaties van de site verbeteren, om uiteindelijk weer beter te scoren in de zoekmachine. Search Console gaat goed samen met Analytics. in Analytics ontdekt je meer over jouw doelgroep en waar de bezoeker vandaan komt (hoe ze op jouw site terechtkomen) en in Search Console ontdek je hoe Google jouw links analyseert en indexeert in de zoekmachine.

seo tools search console

Bij zoekmachineoptimalisatie zijn de prestaties van een website van groot belang. Hiervoor gebruik je dus bijvoorbeeld Search Console. Lees hier meer over waar je Search Console voor kunt gebruiken.

SEOQuake

SEOQuake is een handige SEO-tool die je gratis als extensie download. Je achterhaalt met deze tool gemakkelijk informatie over in hoeverre een pagina op jouw website is geoptimaliseerd voor de zoekmachine. Denk aan je meta title, je meta description en je belangrijkste zoekwoorden. De extensie analyseert als het ware een pagina. Foutmeldingen of verbeteringen mogelijk? Dan weet je gelijk of er werk aan de winkel is.

seo tools seoquake

Google Ads Keyword Planner

Net als de andere tools van Google is de keyword planner van Google Ads een gratis tool. De tool is makkelijk in gebruik en denkt met je mee. Jij vult één zoekwoord in waar je het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten van wilt weten en de Google Ads Keyword Planner komt zelf met suggesties voor andere relevante zoekwoorden.

seo tools

Waar vind je deze tool? De naam verklapt al een hoop, maar de keyword planner vind je in Google Ads en dan onder ’tools en instellingen’. Ga daar met je muis op staan en er vouwt een menu open naar beneden, waar je onderaan ‘planning’ ziet staan. Daar vind je deze tool onder ‘zoekwoordplanner’. Klik op ‘nieuwe zoekwoorden ontdekken’ en you’re good to go.

In deze tool ontdek je onder andere het volume van een zoekwoord, de concurrentie en de CPC (in het geval je gaat adverteren). En dat is natuurlijk interessant wanneer je onderzoek doet naar zoekwoorden voor SEO-content.

Ubersuggest keyword tool

Een heel fijne en vooral uitgebreide gratis SEO-tool is de Ubersuggest keyword tool van Neil Suggest. Wil je (nog) niet betalen voor een SEO-tool, maar wel interessante data vinden? Dan is deze tool het antwoord op jouw vraag!

ubersuggest keyword tool

Je kunt de cijfers achter een zoekwoord achterhalen, je krijgt suggesties voor andere zoekwoorden en je kunt de zoekwoorden van jouw concurrent ontdekken. Naast onderzoek rondom zoekwoorden kun je ook een verkeersanalyse doen in Ubersuggest. Hier zie je onder andere op hoeveel zoekwoorden je organisch gevonden wordt, hoeveel backlinks jouw website of een pagina heeft en hoeveel organische bezoekers je maandelijks hebt. Er is nog veel meer te ontdekken via Ubersuggest, dus ga vooral met deze tool aan de slag. Het is eigenlijk de meest uitgebreide tool voor SEO die je gratis kunt gebruiken.

Wil jij advies over een SEO-strategie of deze helemaal uit handen geven? Neem contact met ons op om te bespreken wat we voor elkaar kunnen betekenen.

Neem contact op

Wil jij meer bezoekers, klanten, verkopen of aanvragen dan óóit tevoren? Dat snappen we. Neem contact met ons op om samen te bekijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen! ad your service werkt namelijk voor iedereen.

 

Nils Kuipers

Founder