Google Mijn Bedrijf inrichten en beheren

Leestijd 6 minuten

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Google Mijn Bedrijf is een tool van Google waarmee bedrijven hun zichtbaarheid kunnen vergroten op websites van Google, zoals Google Zoeken en Google Maps. Google Mijn Bedrijf inrichten en beheren doe je zelf. Zo kun je informatie over jouw bedrijf delen met klanten. Denk aan de locatie van jouw bedrijf, de openingstijden en een link naar de website.

Zoek je naar een restaurant of winkel in Google? Dan zie je aan de rechterkant (op een desktop) of bovenaan de pagina (op mobiel) de informatie uit Google Mijn Bedrijf.

Google Mijn Bedrijf

Waarom Google Mijn Bedrijf gebruiken?

We zeiden het al: met Google Mijn Bedrijf verbeter je de zichtbaarheid van jouw bedrijf online. Maar er zijn meer voordelen. Om er maar één te noemen: Mijn Bedrijf is een gratis tool van Google. Het kost je dus niks (behalve wat tijd).

Je beheert zelf de informatie over jouw bedrijf

Door Google Mijn Bedrijf in te richten voor jouw bedrijf, beheer je zelf de informatie die gebruikers op Google te zien krijgen wanneer ze naar jouw bedrijf zoeken. Je hebt zelfs twee keer zoveel kans om als betrouwbaar gezien te worden wanneer je zelf de informatie op Google Mijn Bedrijf verifieert.

Sneller contact met potentiële klanten

Via Mijn Bedrijf kunnen bezoekers reviews achterlaten en daar kun jij als beheerder op reageren. Je kunt foto’s uploaden in Mijn Bedrijf waarmee je laat zien wat jouw bedrijf precies doet. Uit resultaten van Google blijkt dat bedrijven met foto’s in hun profiel 42% meer verzoeken krijgen voor een route op Google Maps. Ook ontvangen de bedrijven met foto’s zo’n 35% meer klikken naar hun website dan bedrijven die geen foto’s uploaden.

De eerste stap in een goede service

Je wilt natuurlijk een klantvriendelijke uitstraling hebben en goede reviews krijgen van klanten. Waar dit vroeger begon wanneer een klant jouw bedrijf binnenstapte, begint dit nu al online. Het goed inrichten van Google Mijn Bedrijf is in principe de eerste stap die je zet om het de klant naar de zin te maken. De klant kan namelijk direct en heel gemakkelijk informatie vinden: over de openingstijden, de locatie of het telefoonnummer van jouw bedrijf. Een goed begin is immers het halve werk.

Google Mijn Bedrijf beheren

Zoals we al zeiden is het gebruik van Google Mijn Bedrijf gratis. Google heeft een handleiding gemaakt, zodat de tool ook nog eens makkelijk in gebruik is. Deze handleiding vind je hier.

google mijn bedrijf

Om aan de slag te gaan met Google Mijn Bedrijf, tik je simpelweg de naam van jouw bedrijf in. Het kan zijn dat er namelijk al informatie over jouw bedrijf te vinden is in Mijn Bedrijf, maar dat jij dit account nog niet geclaimd hebt. Dit kun je doen via deze weg en anders kun je jouw bedrijf toevoegen aan Google.

Informatie up-to-date houden

Je kunt informatie te allen tijde wijzigen in Mijn Bedrijf. Veranderen de openingstijden, ga je een dag in de week extra open of doe je er een koopavond bij? Pas het aan in Google Mijn Bedrijf en zorg ervoor dat bezoekers altijd de juiste informatie krijgen. Ook het telefoonnummer en de website zijn te wijzigen, evenals het fysieke adres van jouw bedrijf, maar hier komt wel een verificatieproces bij kijken.

Wanneer informatie over jouw bedrijf verandert, pas je deze aan met Google Mijn Bedrijf. Als je jouw account up-to-date houdt, weet je zeker dat Google beschikt over de meest nauwkeurige informatie om te delen met potentiële klanten. In sommige gevallen is het mogelijk dat Google wijzigingen niet accepteert als we denken dat ze onjuist zijn.

Google Mijn Bedrijf uitbesteden

Heb je zelf geen tijd voor de online marketing van jouw bedrijf en kom je er niet aan toe om Google Mijn Bedrijf zelf te beheren? Dat snappen we. En Google snapt dat ook. Je kunt namelijk eigenaren en beheerders toevoegen aan Mijn Bedrijf. Zo blijf jij wel de eigenaar, maar kun je hulp krijgen bij het beheren van de tool.

Google geeft de optie voor drie soorten gebruikers in Mijn Bedrijf: de eigenaar, die heeft de meeste rechten en kan andere eigenaren en beheerders toevoegen (of verwijderen). De beheerder kan de meeste dingen doen die een eigenaar ook kan, zoals informatie over het bedrijf updaten. Wel kan een eigenaar een beheerder dus weer verwijderen uit de tool. En al laatst is er de locatiebeheerder: deze kan communiceren met klanten door foto’s te plaatsen en te reageren op recensies. Dit is een goede optie wanneer jouw bedrijf meerdere locaties heeft, waarbij je een personeelslid locatiebeheerder van de betreffende Mijn Bedrijf-pagina maakt.

Foto’s uploaden in Mijn Bedrijf

Zoals eerder beschreven scoren bedrijven met foto’s in hun account beter in Google. Aan wat voor soort beeld moet je dan denken? Je kunt natuurlijk het logo van jouw bedrijf uploaden in Mijn Bedrijf, om herkenbaarheid te creëren. Ook kun je een omslagfoto uploaden bovenaan het profiel van Mijn Bedrijf. Daarnaast kun je nog extra foto’s uploaden, denk aan foto’s van de buitenkant van het pand van jouw bedrijf, de inrichting van het bedrijf, producten die je verkoopt of een foto van het team dat er werkt.

Mijn Bedrijf gebruiken om de positie in Google te verbeteren

Mijn Bedrijf is een uitstekende tool om lokale resultaten in de zoekmachine te verbeteren. Wanneer mensen zoeken naar bedrijven en plaatsen in de buurt van hun locatie, worden deze vaak op Google Maps en Google Zoeken weergegeven. Als je een supermarkt in de buurt zoekt, zul je de dichtstbijzijnde te zien krijgen. Het goed inrichten van Mijn Bedrijf speelt daar een grote rol bij. Door de informatie te updaten bij veranderingen in jouw bedrijf, zullen de lokale zoekresultaten verbeteren.

Om te weten hoe je lokaal beter gevonden kunt worden in Google, is het goed om te weten hoe de zoekmachine de posities van zoekresultaten bepaalt. Dit doet Google op basis van drie aspecten: relevantie, afstand en prominentie.

Relevantie

Om relevant gevonden te worden door Google, is het belangrijk dat je uitgebreide informatie levert in Mijn Bedrijf. Zorg dus dat je een goede omschrijving geeft van jouw bedrijf. Ook al zit je qua locatie iets verder weg dan een ander bedrijf: wanneer je relevanter bent, zal Google jouw bedrijf hoger waarderen.

Afstand

De afstand wordt berekend vanaf de locatie waar de gebruiker zoekt naar jouw bedrijf. Zorg dus ook dat de locatiegegevens van jouw bedrijf correct zijn ingevuld en dat je deze verifieert.

Prominentie

Hiermee wordt de bekendheid van een bedrijf bedoeld. Bedrijven die online misschien niet heel aanwezig zijn, maar in de ‘offline wereld’ wel heel bekend zijn, zullen als prominent worden gezien. Denk aan beroemde musea of bekende winkels. Ook baseert Google de prominentie van een bedrijf op informatie op internet, zoals reviews in Google. Hoe hoger de score, hoe hoger de positie.

Wil je meer informatie over het inrichten van Google Mijn Bedrijf of wil je hier hulp bij? Neem contact met ons op om erachter te komen wat we voor elkaar kunnen betekenen.

Neem contact op

Wil jij meer bezoekers, klanten, verkopen of aanvragen dan óóit tevoren? Dat snappen we. Neem contact met ons op om samen te bekijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen! ad your service werkt namelijk voor iedereen.

 

Nils Kuipers

Founder


    Dit formulier is beveiligd met reCAPTCHA en de Google
    Privacybeleid en
    Servicevoorwaarden zijn van toepassing.