Google Chrome trackingcookies

Google kondigt aan dat we geen trackingcookies meer kunnen verwachten in de browser Google Chrome. Dit beleid zal vanaf 2022 ingevoerd worden, waarmee Chrome in de voetsporen treedt van de webbrowsers van Apple en Mozilla: Safari en Firefox. Zij hebben al eerder het gebruik van deze cookies verboden om zo de privacy van hun gebruikers te garanderen. Meer over de trackingcookies van Google Chrome vind je hieronder.

Wat zijn trackingcookies?

Cookies zijn kleine bestandjes die op je computer worden opgeslagen wanneer je een webpagina bezoekt. Deze bestandjes bevatten informatie gelinkt aan een webbrowser en de website(s) die je bezoekt. Wanneer je opnieuw naar diezelfde webpagina gaat, zal de desbetreffende website jouw cookies herkennen. Dit kan enorm handig zijn, want dan hoef je niet altijd opnieuw in te loggen op sommige websites, maar worden die gegevens automatisch opgeslagen.

Trackingcookies, ofwel third-party cookies, stellen ons marketeers in staat om cookies te plaatsen op externe sites. Deze trackingcookies zorgen ervoor dat we het surfgedrag van websitegebruikers kunnen analyseren en online advertenties kunnen tonen aan de juiste mensen. Hiermee zorgen we ervoor dat bedrijven online kunnen groeien en de relevantste bezoekers naar hun website trekken. Ook veel internetgebruikers vinden het prettig om online advertenties te zien van producten en/of diensten waarin zij mogelijk geïnteresseerd kunnen zijn.

Google Chrome trackingcookies

Stoppen met trackingcookies, de gevolgen voor online marketing

Uiteraard roept dit nieuwe beleid vragen op, vooral bij online marketeers. Welke invloed zal dit verbod hebben, aangezien trackingcookies belangrijk zijn om de online movements van klanten te volgen. Tóch betekent dit nieuwe beleid niet dat gericht adverteren niet meer mogelijk is.

Google verwijst met zijn nieuwe plannen naar de Federated Learning. Hiermee maakt een browser zoals Google Chrome het mogelijk om in de toekomst relevante advertenties te blijven tonen zonder een inbreuk te maken op de privacy van de gebruiker.

Websites kunnen met zogeheten API-calls alsnog voldoende info krijgen om een gebruiker als lid aan een groep te wijzen, maar meer data blokkeert de browser vervolgens. API staat voor Application Program Interface (API) en is een reeks aan procedures en tools voor het bouwen van softwareapplicaties. Deze processen maken het voor ontwikkelaars gemakkelijker om bepaalde technologieën te gebruiken bij het bouwen van applicaties. Simpel gezegd, elke keer dat je een server oproept met behulp van API’s, telt dit als een API-call. Elke keer dat je je bijvoorbeeld aanmeldt en een vraag stelt op je computer of in een app, voer je in feite een API-call uit.

Met een privacybudget hoopt Google fingerprinting te voorkomen. Fingerprinting is een methode om leads te kunnen meten op het moment dat de bezoeker op een website op een advertentie heeft geklikt. Google werkt op dit moment aan technieken waarmee adverteerders conversies kunnen meten zonder dat ze een gebruiker via tracking hoeven te volgen.

Hoe ziet de toekomst eruit zonder trackingcookies?

Google heeft aangekondigd dat er een alternatief komt voor trackingcookies, ofwel third-party cookies. Het blijft dan nog steeds mogelijk om gepersonaliseerde advertenties uit te zenden, zonder de privacy van de klant te schenden. Dit alternatief zal de Privacy Sandbox heten. Gegevens van bezoekers zullen dus anoniem blijven, doordat ze worden verdeeld in grote groepen, die gebruikt kunnen worden door adverteerders. Hierdoor blijft het mogelijk om relevante advertenties uit te zenden zonder dat de privacy wordt geschonden.

De gebruikers worden ingedeeld op basis van hun interesses. Eind dit jaar beginnen de tests, dus het is nog even afwachten wanneer we met de nieuwe Privacy Sandbox zullen gaan werken. We keep you posted

Dit vinden onze klanten van ons
Puck Middelkoop
Puck Middelkoop
17:25 10 Jun 20
Nils verzorgt voor ons bedrijf de ads en we zijn erg tevreden daarmee! Hij denkt mee, kan zich goed inleven in de doelgroep, is oplossingsgericht en komt ook met suggesties voor vervolgstappen. Oftewel fijn om mee samen te werken.
C. Tang
C. Tang
20:32 24 Apr 20
Het team van ad your service is kort samengevat vakkundig, vriendelijk en behulpzaam. Zeker een aanrader als je de online zichtbaarheid van je website of webshop wil vergroten!
Daniel
Daniel
06:12 22 Apr 20
Nils heeft voor verschillende klanten van ons de paid advertising verzorgd en ik ben zeer te spreken over de kwaliteit, de professionaliteit en de communicatie. Hij denkt mee, komt met nieuwe ideeën en is een fijn persoon om mee samen te werken. Een absolute aanrader dus.
Evelyn van Hasselt
Evelyn van Hasselt
13:14 20 Apr 20
Samenwerken met Ad your service kan ik van harte aanbevelen. Nils is creatief, goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en (ook niet onbelangrijk) prettig in de omgang. Hij heeft ons goed geholpen met het vergroten van het bereik van ons online magazine Holistik.
Robert Pielanen
Robert Pielanen
19:50 02 Dec 19
Professioneel en vakkundig
Tim de Ket
Tim de Ket
19:05 02 Dec 19
Heel tevreden met deze service! Altijd Enthousiast en weet waar hij over praat
Jeroen Albrecht
Jeroen Albrecht
08:45 10 Oct 19
Ik was op zoek naar iemand die mij kon helpen mijn website beter vindbaar te maken . Ik had gelijk een goed gevoel bij Nils. Ik heb mijn wensen kenbaar gemaakt en hij is daar gelijk mee aan de slag gegaan. Tot volle tevredenheid👍
Koen Dorreboom
Koen Dorreboom
20:01 03 Oct 19
De samenwerking met Nils van Ad your service heb ik als zeer prettig ervaren. Nils heeft kennis van zaken en zijn (goede) ideeën zijn doeltreffend. Zeer zeker aan te raden!