Google analytics basis tips

Wanneer je voor het eerst aan de slag gaat met Google Analytics kun je nogal overrompeld worden door alle cijfers, grafieken en diagrammen en de eindeloze opties. Waar begin je? Om een beter beeld van het programma te krijgen, is het goed om te weten waar je het eigenlijk voor gebruikt: data. En data biedt inzicht.

Je kunt door het gebruik van Google Analytics heel veel te weten komen over de bezoeker van jouw website. Wie zijn deze mensen? Waar wonen ze, hoe oud zijn ze, zijn het mannen of vrouwen? En bekijken ze jouw website via hun mobiel op zondagmiddag, of zitten ze op dinsdagochtend achter hun pc? Google Analytics heeft dé antwoorden op al jouw vragen. Het programma verzamelt namelijk continu data over jouw bezoekers.

Google Analytics is in te delen in een aantal verschillende onderdelen van het programma:

  • Realtime
  • Doelgroep
  • Acquisitie
  • Gedrag
  • Conversies

Deze onderdelen zijn ingedeeld in zogeheten ‘rapporten’ in het menu van het programma. Het begrip ‘realtime’ verklapt al veel over wat je hier kunt bekijken: de activiteit van gebruikers op jouw website, op het moment dat deze plaatsvinden. Je kunt zien op welke locaties de gebruikers zich bevinden, via welke verkeersbronnen gebruikers op de website zijn gekomen, welke content zij op de website bekijken en welke conversies er gemeten worden (wanneer zij bijvoorbeeld een formulier invullen).  

Doelgroep in Google Analytics

Onder het rapport ‘doelgroep’ kom jij meer te weten over de gebruikers zelf. Dit rapport is ingedeeld in verschillende onderwerpen, zoals demografie (leeftijd en geslacht), interesses, geo (taal en locatie), gedrag (nieuwe of terugkerende bezoekers), technologie (browser en besturingssystemen), je kunt zien of gebruikers via een desktop, tablet of mobiel de website bezoeken en zelfs op wat voor soort mobiel.

Deze informatie is waardevol, omdat jij zo kunt inschatten wie jouw doelgroep is. Legde jij de focus altijd op mannen van boven de vijftig in Amsterdam? Misschien kom je er met deze data wel achter dat vrouwen een groot deel van de doelgroep zijn, of de leeftijd een stuk lager ligt en de bezoekers over het hele land verspreid zijn.

Acquisitie in Google Analytics

De rapporten die je vindt onder het kopje ‘acquisitie’ geven jou inzicht over hoe gebruikers jouw website bereiken. Waar ze vandaan komen; niet in de zin van geografie, want dat vind je onder ‘doelgroep’ > ‘geo’. Bij acquisitie zie je hoe gebruikers bij jou website uitkomen, zoals bijvoorbeeld via een link op een andere website of via een zoekmachine.

Google Analytics deelt de gebruikers in verschillende categorieën in, zoals: ‘Organic Search’, ‘Direct’, ‘Referral’, ‘Social’ en ‘E-mail’.  Organic Search is wanneer gebruikers op de website terechtkomen via een zoekmachine. Direct is wanneer men (het woord zegt het al) direct naar jouw website komt, zonder enige tussenwegen. Staat er ‘referral’ in de bronnen, dan betekent dit dat gebruikers via andere websites komen, waar een link is geplaatst naar jouw website. ‘Social’ staat voor social media platforms. Ben je daar actief bezig met online marketing? Dan kun je hier ontdekken of je de doelgroep enigszins bereikt.

Onder acquisitie vind je ook eventueel gekoppelde Google Ads-campagnes en de tool Search Console.

Gedrag in Google Analytics

Het volgende rapport dat je tegenkomt in het menu van Google Analytics is ‘gedrag’. Hier kun je zien welk pad gebruikers afleggen op jouw website. Ze gaan van de ene naar de andere pagina en dat is voor jou hier allemaal terug te zien.

Onder het kopje ‘sitesnelheid’ vind je ook nog de laadsnelheid van pagina’s. Uiteraard: hoe sneller, hoe beter.

Heeft jouw website een zoekfunctie? Hier kun je ook de zoekopdrachten van gebruikers terugvinden. Deze informatie kan erg interessant zijn als je kijkt naar de indeling van jouw website. Zoeken heel veel mensen op de website naar bijvoorbeeld ‘openingstijden’? Dan kan het een goed idee zijn om hier een kopje voor aan te maken in het hoofdmenu of deze informatie direct op de homepage te delen.

Conversies in Google Analytics

Om conversies te meten moet je eerst doelen instellen en die vind je hier allemaal onder het kopje ‘conversies’. Bij doelen moet je denken aan handelingen als het invullen van een formulier, aanmelden voor een nieuwsbrief of het kopen van een product in een webshop.

Dit zijn echter voor de hand liggende conversies, maar er is veel meer mogelijk. Je kunt meten hoe vaak er op een e-mailadres of telefoonnummer wordt geklikt. Maar je kunt ook bezoekers traceren die een bepaald aantal keer een pagina hebben bekeken. Zo zie je of bezoekers misschien vaker terugkomen naar een pagina op jouw website,

Worden er handelingen verricht op de website? Alle doelen en conversies kun je hier terugvinden.

In principe kun je met bovenstaande informatie al heel veel data uit Google Analytics halen en zo meer te weten komen over de gebruikers van jouw website. Zorg ervoor dat jouw website goed in elkaar zit, want zo verzamel je waardevolle informatie.

Dit vinden onze klanten van ons
Puck Middelkoop
Puck Middelkoop
17:25 10 Jun 20
Nils verzorgt voor ons bedrijf de ads en we zijn erg tevreden daarmee! Hij denkt mee, kan zich goed inleven in de doelgroep, is oplossingsgericht en komt ook met suggesties voor vervolgstappen. Oftewel fijn om mee samen te werken.
C. Tang
C. Tang
20:32 24 Apr 20
Het team van ad your service is kort samengevat vakkundig, vriendelijk en behulpzaam. Zeker een aanrader als je de online zichtbaarheid van je website of webshop wil vergroten!
Daniel
Daniel
06:12 22 Apr 20
Nils heeft voor verschillende klanten van ons de paid advertising verzorgd en ik ben zeer te spreken over de kwaliteit, de professionaliteit en de communicatie. Hij denkt mee, komt met nieuwe ideeën en is een fijn persoon om mee samen te werken. Een absolute aanrader dus.
Evelyn van Hasselt
Evelyn van Hasselt
13:14 20 Apr 20
Samenwerken met Ad your service kan ik van harte aanbevelen. Nils is creatief, goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en (ook niet onbelangrijk) prettig in de omgang. Hij heeft ons goed geholpen met het vergroten van het bereik van ons online magazine Holistik.
Robert Pielanen
Robert Pielanen
19:50 02 Dec 19
Professioneel en vakkundig
Tim de Ket
Tim de Ket
19:05 02 Dec 19
Heel tevreden met deze service! Altijd Enthousiast en weet waar hij over praat
Jeroen Albrecht
Jeroen Albrecht
08:45 10 Oct 19
Ik was op zoek naar iemand die mij kon helpen mijn website beter vindbaar te maken . Ik had gelijk een goed gevoel bij Nils. Ik heb mijn wensen kenbaar gemaakt en hij is daar gelijk mee aan de slag gegaan. Tot volle tevredenheid👍
Koen Dorreboom
Koen Dorreboom
20:01 03 Oct 19
De samenwerking met Nils van Ad your service heb ik als zeer prettig ervaren. Nils heeft kennis van zaken en zijn (goede) ideeën zijn doeltreffend. Zeer zeker aan te raden!