Alles is aan verandering onderhevig. De wereld om ons heen verandert constant en wij zelf veranderen ook. Zelfs Google Analytics verandert. Het is om duizelig van te worden… Maar, geen stress: ad your service to the rescue! Bereid je samen met ons voor op de toekomst. Het is immers hoog tijd om alvast over te stappen naar Google Analytics 4. Hoe eerder je hiermee begint, hoe beter! Wij willen jou maar al te graag wegwijs maken binnen deze nieuwe, hypermoderne interface. Hoe? First things first! Want Google Analytics 4 instellen: hoe doe je dat eigenlijk?

Google Analytics 4 instellen: waarom is het nodig? 

“Google Analytics gaat veranderen” Een paniekgolf zoals we die sinds de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in 2016 niet meer hebben gezien, trekt door veel marketingafdelingen van verschillende organisaties. Na al die jaren gewerkt te hebben met Universal Analytics komt Google plotseling met een totale makeover van ‘s werelds populairste webanalyse tool: Google Analytics 4! Deze paniek is nergens voor nodig. Mits je natuurlijk nu alvast Google Analytics 4 instelt. Maar waarom nu al? 

Het is nu alvast nodig om Google Analytics 4 in te stellen. Deze nieuwe versie verwerkt data op een heel andere manier dan Universal Analytics. Je huidige data die je de afgelopen tijd verzameld hebt is niet over te zetten naar Google Analytics 4. Weest gewaarschuwd: dit betekent dat je weer helemaal vanaf nul moet starten met data-historie opbouwen. Een hele schone lei dus, heel vervelend natuurlijk! Vandaar is het dus van belang zo snel mogelijk te starten met het instellen van Google Analytics 4! 

De overstap naar Google Analytics 4 gebeurt helaas niet vanzelf, daar moet je iets voor doen. Hoe je Google Analytics 4 instelt? Dat leggen we uiteraard graag aan je uit! Lees snel verder! 

Hulp nodig bij Google Analytics 4 instellen?

Google Analytics 4 instellen: dit levert het jou op!

De nieuwe interface van Google Analytics 4 is natuurlijk even wennen. Maar we beloven je: uiteindelijk zul je er de voordelen van inzien. Met een nieuw datamodel, nieuwe technieken en talloze nieuwe functies biedt GA4 jou alle handvatten om jouw online business een extreme boost te geven. Het is dus hét ultieme platform om tot de juiste inzichten te komen. Maar waarom dan? Welke voordelen heeft het instellen van Google Analytics 4? Dat hebben wij hieronder voor jou op een rijtje gezet!

  • Nadat jij Google Analytics 4 hebt ingesteld kun je gebruikers volgen op verschillende apparaten, zo heb je jouw app en website data bij elkaar; 
  • Je krijgt toegang tot een tal van gedetailleerde datacontrole mogelijkheden;
  • Een diepere en nauwkeurigere integratie met Google Ads;
  • Bij het instellen van Google Analytics 4 zul je al snel merken dat je veel eenvoudiger kan aangeven welke gebeurtenissen wel of niet als conversie gemeten mogen worden;
  • Met het instellen van Google Analytics 4 ben jij helemaal future-proof. Zo verzamel je namelijk zo veel mogelijk data zonder gebruik te maken van cookies! 

TIP: Ben jij benieuwd hoe Google Analytics 4 er nou eigenlijk uit ziet? Google heeft daarvoor een demo-account beschikbaar gesteld. Zo kun je zelf alvast een kijkje nemen. Check het hier!

Nu je op de hoogte bent van het belang van het instellen van Google Analytics 4 rest ons nog één belangrijk ding: het instellen ervan! Hiervoor hebben wij een handig stappenplan gemaakt. 

Maak een Google Analytics 4 property aan

Stap 1: Laten we beginnen bij het begin. Om Google Analytics 4 in te stellen dien je eerst een property aan te maken. Ga hiervoor naar je GA4 account en klik op Beheer. Hier verschijnt een button met + Property aanmaken, klik daar ook op.

Meer informatie over het instellen van de google analytics 4 property

Stap 2: Vervolgens kom je op een andere pagina terecht. Op deze pagina moet je jouw unieke property een naam geven. Ook is het van belang om de juiste tijdzone en valuta te in te stellen. Klik daarna op Volgende.

Property maken bij het instellen van Google Analitycs 4, hier kies je jouw propertynaam, de tijdzone en de valuta

Stap 3: Je komt nu wederom op een andere pagina terecht. Het is nu tijd om je gegevens stream in te stellen. De meeste organisaties zullen hierbij kiezen voor een web platform. In dit stappenplan kiezen wij daarom ook voor web platform.

Bij het instellen van Google Analytics 4 moet je kiezen welk platform je gaat gebruiken. Hier kun je kiezen uit web platform of andriod app

Stap 4: Je bent al goed op weg bij het instellen van jouw Google Analytics 4 account! Nog maar een paar stappen te gaan. Bij deze stap vul je de gegevens in van je website. Onder meer de URL en de naam van je stream. Zet hierbij ook Verbeterde meting aan. Klik daarna op Stream maken. Meer informatie over je webstream instellen bij het instellen van Google Analytics 4

Stap 5: Dit is alweer de laatste stap voor het aanmaken van een Google Analytics 4 property. Je bent er dus bijna! Bij deze stap krijg je jouw persoonlijke webstream gegevens te zien. Deze gegevens heb je nodig om Google Analytics 4 in te stellen bij Google Tag Manager. Het belangrijkste gegeven hiervoor is het Metings-ID

Wil je het op een andere manier proberen? Ook dat is mogelijk! Gebruik hiervoor de Algemene Site-tag. 

Meer informatie over het instellen van een property voor Google Analytics 4

En dan? Duik in Google Tag Manager! 

Gefeliciteerd! Nu ben jij officieel een expert op het gebied van een Google Analytics 4 property instellen. Nu je de property hebt aangemaakt kan het echte werk beginnen; Google Analytics 4 instellen. Maar hoe werkt dat? Heel eenvoudig: met de aangemaakte property kun je Google Analytics gaan instellen in Google Tag Manager. Maak hiervoor een tag aan in Google Tag Manager. Bij Tagtype-menu kies je voor Google Analytics – GA4-configuratie. Daaronder dien je jouw persoonlijke Metings-ID in te voeren. Onder aan de pagina vind je tevens het Trigger-menu. Daar kies je voor de optie all-pages. Je wilt immers dat Google alle pagina’s van je website meet. 

Het instellen van Google Analytics 4 met Google tag manager.

Google Tag Wattes? Ben jij nog niet up-to-date wat betreft dit handige tag beheersysteem? No worries! Lees hier alles wat je moet weten over Google Tag Manager!

Hulp nodig met het instellen van Google Analytics 4? 

Heb jij hulp nodig bij het instellen van Google Analytics 4? Of ben jij benieuwd naar wat deze nieuwe update van Google Analytics kan betekenen voor jouw bedrijf of organisatie? Wij adviseren je graag over hoe jij je optimaal kan voorbereiden op de toekomst door middel van Google Analytics 4! Neem daarom vandaag nog contact met ons op!

Dit vinden onze klanten van ons
Steven David
Steven David
15:52 08 Aug 22
Top quality!! fantastische resultaten voor een chiropractisch bedrijf
Gianni Rota
Gianni Rota
11:08 03 Aug 22
Super vriendelijke en professioneel bedrijf. Korte lijnen en snelle reactietijden. Ik werk nu meer dan een jaar samen met Ad Your Service en ik ben meer dan tevreden over de resultaten die zij voor de exposure van mijn bedrijf hebben geboekt!
Arjan De Gast
Arjan De Gast
08:39 25 Nov 21
Prima bedrijf om mee samen te werken. Kwaliteit is goed!
Ad Raab
Ad Raab
13:28 24 Aug 21
Nils behoedt ons voor valkuilen en geeft gevraagd en ongevraagd advies. Daar worden wij gelukkig van!
Ginger Klink
Ginger Klink
07:45 14 Jul 21
De samenwerking met Nils en Angelique ervaar ik als zeer prettig. Hele fijne en toegankelijke mensen om mee te werken en houden de lijnen kort. Zij denken met je mee om ons bedrijf digitaal naar een hoger niveau te tillen en leren mij om hun vak beter te kennen.
arjanvdkooij
arjanvdkooij
07:47 04 Feb 21
We werken inmiddels al drie jaar samen met Ad your service en we zijn ontzettend tevreden over het meedenken, de persoonlijke benadering en uiteraard de resultaten!
Lydia Busstra Maven Publishing
Lydia Busstra Maven Publishing
15:09 09 Dec 20
We zijn superblij met de samenwerking: Ad Your Service tilt onze campagnes naar de next level, zijn erg leuk om mee te werken, zetten zich enorm in en hebben fantastische inzichten. Aanrader!
Puck Middelkoop
Puck Middelkoop
17:25 10 Jun 20
Nils verzorgt voor ons bedrijf de ads en we zijn erg tevreden daarmee! Hij denkt mee, kan zich goed inleven in de doelgroep, is oplossingsgericht en komt ook met suggesties voor vervolgstappen. Oftewel fijn om mee samen te werken.
C. Tang
C. Tang
20:32 24 Apr 20
Het team van ad your service is kort samengevat vakkundig, vriendelijk en behulpzaam. Zeker een aanrader als je de online zichtbaarheid van je website of webshop wil vergroten!
Evelyn van Hasselt
Evelyn van Hasselt
13:14 20 Apr 20
Samenwerken met Ad your service kan ik van harte aanbevelen. Nils is creatief, goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en (ook niet onbelangrijk) prettig in de omgang. Hij heeft ons goed geholpen met het vergroten van het bereik van ons online magazine Holistik.
Robert Pielanen
Robert Pielanen
19:50 02 Dec 19
Professioneel en vakkundig
Tim de Ket
Tim de Ket
19:05 02 Dec 19
Heel tevreden met deze service! Altijd Enthousiast en weet waar hij over praat
Jeroen Albrecht
Jeroen Albrecht
08:45 10 Oct 19
Ik was op zoek naar iemand die mij kon helpen mijn website beter vindbaar te maken . Ik had gelijk een goed gevoel bij Nils. Ik heb mijn wensen kenbaar gemaakt en hij is daar gelijk mee aan de slag gegaan. Tot volle tevredenheid👍
Koen Dorreboom
Koen Dorreboom
20:01 03 Oct 19
De samenwerking met Nils van Ad your service heb ik als zeer prettig ervaren. Nils heeft kennis van zaken en zijn (goede) ideeën zijn doeltreffend. Zeer zeker aan te raden!
js_loader