E-commerce tracking instellen voor Google Analytics 4 met WooCommerce en Google Tag Manager

Als je producten verkoopt via een webshop wil je natuurlijk graag weten hoeveel producten dat zijn en hoeveel omzet het uiteindelijk heeft opgeleverd. Om deze data inzichtelijk te krijgen heb je allereerst een Google Analytics 4-account nodig. Maar om deze data überhaupt vanaf je webshop naar Google Analytic 4 te sturen moet je e-commerce tracking instellen. In dit blog leggen we je graag uit hoe je dit doet met behulp van Google Tag Manager, WooCommerce en GTM4WP.
Inhoudsopgave
– Wat is e-commerce tracking?
– Wat is een datalayer?
– Stap 0 – controle vooraf
– Stap 1 – plug-in downloaden
– Stap 2 – variabelen importeren
– Stap 3 – voltooing
Wat is e-commerce tracking?
Als je een eigen webshop bezit dan is het fijn als je inzicht hebt in het aantal bestellingen en de opbrengst van je verkopen. Om die opbrengst inzichtelijk te kunnen maken moet je e-commerce tracking instellen. Dit werkt als volgt:
Iemand die een aankoop heeft gedaan belandt op een bedankpagina. Deze bedankpagina bevat alle e-commerce data in de code, de datalayer. Denk hierbij aan: de naam van het verkochte product(en), de prijs, verzendkosten etc.
Met behulp van Google Tag Manager kunnen we die code eruit halen, bundelen en inschieten in Google Analytics 4. Zo wordt alle informatie voor jou inzichtelijk.
Wat is een datalayer?
Zoals hierboven omschreven staat alle informatie rondom de e-commerce data in de datalayer. Dus welke producten er zijn verkocht, welke prijs aan welk product hangt, de maat van het product, de verzendkosten etc. De datalayer geeft alle informatie die voor jou relevant is. Hieronder zie je een voorbeeld.
De datalayer zelf op je WordPress website zetten is een optie, maar met behulp van de GTM4WP plug-in én deze handleiding kan je gemakkelijk e-commerce tracking instellen voor Google Analytics 4 met behulp van Google Tag Manager.
Stap 0: Controle vooraf – configuratietag Google Analytics 4
Voordat je kunt beginnen met het instellen van e-commerce tracking voor Google Analytics 4 met WooCommerce is het van belang om eerst even te checken of je de Google Analytics-4 configuratietag hebt toegevoegd in Google Tag Manager.
Heb je nog geen Google Analytics 4-account? Lees dan hier hoe je deze aanmaakt.
Heb je de Google Analytics 4 configuratietag nog niet toegevoegd in je Google Tag Manager-account? Dan lees je hieronder hoe je dit doet.
- Creëer een nieuwe tag in Google Tag Manager.
- Geef de tag een naam. Bijvoorbeeld: ‘GA4_Algemeen’.
- Selecteer ‘GA4-configuratie’ onder ‘tagconfiguratie’.
- Voer het Google Analytics 4 meet-ID in (ook bekend als webstream-ID)
- Selecteer ‘all pages’ als trigger voor deze tag.
- Sla de nieuwe tag op.
Stap 1: GTM4WP plug-in downloaden
In deze handleiding leggen we je uit hoe je e-commerce tracking instelt zonder de datalayer op de bedankpagina te plaatsen. In dit voorbeeld doen we dit met behulp van de GTM4WP plug-in die je gemakkelijk op je WordPress website installeert.
- Om te beginnen moet je inloggen bij jouw WordPress website. Ga dan naar ‘plug-ins’ en klik op ‘nieuwe plug-ins’. Voer dan als zoekopdracht ‘GTM4WP’ in en download de plug-in.
- Als je de plug-in geïnstalleerd hebt ga je naar ‘geïnstalleerde plug-ins’. Als je de GTM4WP plug-in gevonden hebt klik je op ‘instellingen’.
- Open ‘general’ en vul bij Google Tag Manager ID het ID van je Google Tag Manager-account in. Zet vervolgens je ‘container code’ aan en je ‘container code compatibility’ mode uit.
- Klik vervolgens op ‘integration’ en kies voor ‘WooCommerce’. Hier vink je vervolgens ‘track enhanced e-commerce’ aan. De overige instellingen kunnen blijven zoals ze staan ingesteld.
- Sla de opgegeven instellingen op.
Stap 2: Importeer GTM4WP Google Analytics 4 containersjabloon
Om de variabelen te kunnen meten die zich in de datalayer van de bedankpagina voor e-commerce bevinden moeten we deze toevoegen in Google Tag Manager. Dit gaat om de volgende variabelen:
1. Transaction_id
2. Affiliation
3. Value
4. Tax
5. Shipping
6. Currency
7. Coupon
8. Items
Dat zijn dus acht verschillende variabelen.
Je kunt ervoor kiezen om deze handmatig toe te voegen in Google Tag Manager. Dit doe je dan op basis van de informatie die je in de datalayer van de bedankpagina kunt vinden.
Je kunt er ook voor kiezen om deze te downloaden en in één keer in Google Tag Manager up te loaden.
In dit voorbeeld kiezen we ervoor om te werken met het Google Analytics 4 container sjabloon van Google. Deze kun je hier downloaden: GA4-containersjabloon.
- Download de Google Analytics 4 containersjabloon en sla deze op je computer op onder een door jou gewenste naam.
- Open vervolgens de gebruikersinterface van Google Tag Manager en ga naar ‘beheer’.
- Selecteer onder ‘container’ de optie om een container te importeren.
- Selecteer het eerder gedownloade bestand en kies onder ‘werkruimte’ voor ‘bestaand’ en selecteer hierbij jouw werkruimte.
- Kies er vervolgens voor om het bestand te samenvoegen en kies voor de optie ‘conflicterend tags, triggers en variabelen overschrijven’.
- Klik op bevestigen om het bestand te importeren naar de werkruimte.
Wat zie je nu in de werkruimte?
Met behulp van het bestand dat je zojuist hebt geïmporteerd in je werkruimte moet de volgende trigger zijn aangemaakt:
- Event – Ecommerce Events GA4: deze trigger wordt geactiveerd op alle e-commerce evenementen in jouw WooCommerce webshop.
Verder zijn de volgende variabelen aangemaakt en toegevoegd onder ‘variabelen’:
- Ecommerce: hulpvariabele om de meest recente e-commercegegevens uit de datalayer te halen.
- Ecommerce Items: retourneert de meest recente productgegevens uit de datalayer.
- Ecommerce Transaction ID: de bestel ID op de pagina voor ontvangen bestellingen.
- Ecommerce Value: geeft de totale waarde van de bestelling door.
- Ecommerce Tax: geeft de totale belasting waarde van de bestelling weer.
- Ecommerce Affiliate: meestal een lege variabelen. Kan worden gebruikt voor aangesloten partners.
- Ecommerce Shipping: geeft de totale verzendkosten van de bestelling mee.
- Ecommerce Coupon: deze bevat alle couponcodes in een door komma’s gescheiden lijst die is ingewisseld tijdens het afrekenen.
- Ecommerce Currency: geeft de valuta weer die is gebruikt in de laatste e-commerce transactie.
Ook is de volgende tag aangemaakt:
- GA4 – Event – Ecommerce events: deze wordt geactiveerd met behulp van de hierboven beschreven trigger.
Stap 3: Voltooi de nieuw aangemaakte e-commerce event tag
Om ervoor te zorgen dat de e-commerce aankopen ook daadwerkelijk worden doorgestuurd naar je Google Analytics 4-account moet er nog wel een koppeling worden gemaakt met de zojuist aangemaakte tag ‘GA4 – Event – Ecommerce events’ en de GA4-configuratietag.
Dat gaat als volgt:
- Open de zojuist aangemaakt tag ‘GA4 – Event – Ecommerce events’.
- Open de lijst in de vervolgkeuzelijst voor de configuratietag.
- Selecteer jouw GA4-configuratietag.
- Sla de wijzigingen op en vergeet niet om alle wijzigingen in de werkruimte te publiceren.
En klaar! Als je bovenstaande stappen goed hebt uitgevoerd dan staat alles gereed om e-commerce tracking voor Google Analytics 4 bij te houden voor jouw WooCommerce webshop.
Wil je naast e-commerce ook graag andere conversies binnen je webshop meten? Denk aan het invullen van een contactformulier? Dan lees je hier hoe je dat doet.
Om te controleren of alles werkt kan je een test conversie uitvoeren. Check dan gelijk even of de conversie goed doorkomt in je Google Analytics 4-account.
Hulp nodig met e-commerce tracking instellen voor Google Analytics 4 met WooCommerce en Google Tag Manager?
Bij ad your service begrijpen we dat het instellen van e-commerce tracking voor Google Analytics 4 met behulp van Google Tag Manager nog best een uitdaging kan zijn. Wij staan dan ook graag voor je klaar. Kom je er niet uit? Neem dan gerust contact met ons op!