google ads keyword planner

Ga je een advertentie instellen in Google Ads, dan wil je natuurlijk wel weten waar de gebruiker van de zoekmachine precies naar zoekt. Daar is de Google Ads Keyword Planner voor bedoeld: je kunt hier zoekwoorden invullen, waarna je te zien krijgt hoe deze presteren in de zin van zoekvolume, concurrentie en de concurrerende biedingen voor een plaats bovenaan de pagina (CPC).

Waarom je Google Ads Keyword Planner kunt gebruiken

Waarom zou je aan de slag moeten gaan met de Google Ads Keyword Planner? De eerste reden: deze tool is gratis. En dat is natuurlijk altijd mooi meegenomen. Een andere reden is dat deze zoekwoordplanner heel makkelijk in gebruik is. De Keyword Planner helpt je om je advertentiebudget niet op te maken aan zoekwoorden die achteraf toch niet heel succesvol bleken. Je kunt van tevoren onderzoek doen naar de zoekwoorden en daarna je campagne instellen met deze woorden, immers: een goed begin is het halve werk.

De Google Ads Keyword Planner denkt met je mee. Zo geef jij bijvoorbeeld één zoekwoord op waar je meer informatie over wilt en de zoekwoordplanner komt zelf met suggesties voor zoekwoorden die óók interessant kunnen zijn.

google ads kewyord planner

 

Zo werkt de Keyword Planner van Google Ads

We zeiden het al: deze tool is makkelijk in gebruik. Je vindt ‘m bovenin de donkergrijze werkbalk van Google Ads onder ‘tools en instellingen’. Vervolgens vouwt er een menu open naar beneden en helemaal onderaan dat menu vind je ‘planning’.

google ads keyword planner

En daar staat de Keyword Planner verstopt onder ‘zoekwoordplanner’. Als laatst klik je op ‘nieuwe zoekwoorden ontdekken’ en je kunt aan de slag. Vergeet niet de juiste locatie en taal in te stellen, anders kan de data omtrent een zoekwoord heel anders uitpakken dan verwacht.

google ads keyword planner

De resultaten in de Google Ads Keyword Planner

Filteren en sorteren
Je hebt een zoekwoord ingevuld in de zoekwoordplanner en de resultaten verschijnen in beeld. Nu kun je de resultaten filteren. Zo kun je kiezen om de zoekwoorden op relevantie aan te geven, maar je kunt ook andere kolommen aanklikken. Zo kun je de zoekwoorden op de meeste maandelijkse zoekopdrachten sorteren, of je filtert ze op het gemiddeld hoge of lage bod in een campagne. Benieuwd naar de concurrentie op een zoekwoord? Dan vink je deze aan in de kolommen: het is natuurlijk altijd interessant om te zien welk relevant zoekwoord weinig concurrentie heeft (zeker in combinatie met veel maandelijkse zoekopdrachten).

Datum
In de lichtgrijze balk bovenaan de pagina zie je onder andere de ingestelde locatie en taal. Hier vind je ook het datumbereik van de zoekopdracht. Wil je weten hoe een zoekwoord de laatste vijf jaar heeft gepresteerd? Dan krijg je hiervan de resultaten te zien. Maar je kunt ook over een minder lange periode filteren, bijvoorbeeld de afgelopen maand.

Zo kun je ook kijken naar bijvoorbeeld trends, afhankelijk van de seizoenen. Heb je een bedrijf of verkoop je een product dat sterk gebonden is aan seizoenen? Dan kun je zo filteren dat je precies te zien krijgt in welke maanden de zoekvolumes stijgen en weer dalen.

Download de data

google ads keyword planner woorden downloaden

Doe je onderzoek naar zoekwoorden voordat je een campagne gaat instellen en heb je een aantal interessante woorden gevonden in de Google Ads Keyword Planner? Je krijgt (gratis en voor niks) de optie om de zoekwoorden te downloaden. Rechtsboven op de pagina zie je in het blauw een knop (zoals hierboven afgebeeld) waarmee je gemakkelijk de woorden naar een csv-bestand of Google Spreadsheets download.

Google Ads Keyword Planner gebruiken voor SEO

De Google Ads Keyword Planner is een tool die onderdeel is van het advertentieprogramma Google Ads. Google Ads gebruiken we om advertenties in te stellen in de zoekmachine: SEA, Search Engine Advertising, oftewel: het adverteren in zoekmachines of zoekmachinemarketing. SEO verschilt maar één letter van SEA, maar betekent heel iets anders. SEO draait namelijk om de organische zoekopdrachten en zoekmachineoptimalisatie om (als bedrijf) gevonden te worden in de zoekmachine.

Toch kun je de Google Ads Keyword Planner ook gebruiken bij jouw SEO-strategie. Hoewel de tool draait om zoekwoorden voor advertenties, kun je er wel achter komen hoe vaak er naar een bepaald zoekwoord gezocht wordt. En dat is voor SEO natuurlijk ook heel interessant. Let wel: de Google Ads Keyword Planner geeft alleen volumes aan van zoekwoorden die in Google worden gezocht. Mocht je data willen van andere zoekmachines voor jouw SEO-strategie, dan geeft de Google Ads Keyword Planner slechts beperkte data. Maar met de wetenschap dat 95% van al het zoekverkeer via Google gaat, is de data uit deze Keyword Planner al ontzettend waardevol.

 

Dit vinden onze klanten van ons
Puck Middelkoop
Puck Middelkoop
17:25 10 Jun 20
Nils verzorgt voor ons bedrijf de ads en we zijn erg tevreden daarmee! Hij denkt mee, kan zich goed inleven in de doelgroep, is oplossingsgericht en komt ook met suggesties voor vervolgstappen. Oftewel fijn om mee samen te werken.
C. Tang
C. Tang
20:32 24 Apr 20
Het team van ad your service is kort samengevat vakkundig, vriendelijk en behulpzaam. Zeker een aanrader als je de online zichtbaarheid van je website of webshop wil vergroten!
Daniel
Daniel
06:12 22 Apr 20
Nils heeft voor verschillende klanten van ons de paid advertising verzorgd en ik ben zeer te spreken over de kwaliteit, de professionaliteit en de communicatie. Hij denkt mee, komt met nieuwe ideeën en is een fijn persoon om mee samen te werken. Een absolute aanrader dus.
Evelyn van Hasselt
Evelyn van Hasselt
13:14 20 Apr 20
Samenwerken met Ad your service kan ik van harte aanbevelen. Nils is creatief, goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en (ook niet onbelangrijk) prettig in de omgang. Hij heeft ons goed geholpen met het vergroten van het bereik van ons online magazine Holistik.
Robert Pielanen
Robert Pielanen
19:50 02 Dec 19
Professioneel en vakkundig
Tim de Ket
Tim de Ket
19:05 02 Dec 19
Heel tevreden met deze service! Altijd Enthousiast en weet waar hij over praat
Jeroen Albrecht
Jeroen Albrecht
08:45 10 Oct 19
Ik was op zoek naar iemand die mij kon helpen mijn website beter vindbaar te maken . Ik had gelijk een goed gevoel bij Nils. Ik heb mijn wensen kenbaar gemaakt en hij is daar gelijk mee aan de slag gegaan. Tot volle tevredenheid👍
Koen Dorreboom
Koen Dorreboom
20:01 03 Oct 19
De samenwerking met Nils van Ad your service heb ik als zeer prettig ervaren. Nils heeft kennis van zaken en zijn (goede) ideeën zijn doeltreffend. Zeer zeker aan te raden!