GA4 instellen, hoe doe je dat?

Het digitale landschap verandert voortdurend. Het goede nieuws? Met Google Analytics 4 (GA4) blijf je altijd een stap voor. Wij helpen je daarom graag om deze krachtige tool volledig onder de knie te krijgen. In dit artikel zullen we je wegwijs maken in het instellen van Google Analytics 4.
Google Analytics 4 instellen: dit levert het jou op!
De nieuwe interface van Google Analytics 4 is natuurlijk even wennen. We beloven je: uiteindelijk zul je de voordelen van de nieuwe interface van GA4 zien. Laten we deze voordelen eens bekijken:
- Nadat je Google Analytics 4 hebt ingesteld kun je gebruikers volgen op verschillende apparaten, zo heb je jouw app en websitedata bij elkaar;
- Je krijgt toegang tot een tal van gedetailleerde datacontrole mogelijkheden;
- Een diepere en nauwkeurigere integratie met Google Ads;
- Bij het instellen van Google Analytics 4 zul je al snel merken dat je veel eenvoudiger kan aangeven welke gebeurtenissen wel of niet als conversie gemeten mogen worden;
- Met het instellen van Google Analytics 4 ben je helemaal future-proof. Zo verzamel je namelijk zo veel mogelijk data zonder gebruik te maken van cookies! Dit is belangrijk in een tijd waarin privacy en data-bescherming steeds belangrijker worden.
TIP: Ben je benieuwd hoe Google Analytics 4 er uit ziet? Google heeft daarvoor een demo-account beschikbaar gesteld. Zo kun je zelf alvast een kijkje nemen. Bekijk hier het demo-account van GA4!
Nu je weet wat GA4 jou kan opleveren, laten we eens kijken hoe je het kunt instellen.
Hoe stel je Google Analytics 4 in?
1. Begin bij de basis:
Stap 1: Laten we beginnen bij het begin van Google Analytics 4 instellen. Een Google-account is noodzakelijk. Heb je deze nog niet? Maak hier dan eerst jouw Google account aan.
Stap 2: Bevestig je aanmelding in je mailbox. Geen mail ontvangen? Check dan ook je spam.
Stap 3: Log in met je nieuwe Google Account binnen Google Analytics 4.
2. Een Google Analytics 4 account instellen voor gebruikers zonder Universal Analytics
Stap 1. Ga naar accounts.google.com.
Stap 2. Vul al je gegevens in en klik op ‘Volgende’.
Stap 3. Je bent nu ingelogd. Klik op ‘Meting starten’.
Stap 4. Kies een Accountnaam en vul deze in.
Stap 5. Klik op ‘Volgende’.
Stap 6. Stel je Google Analytics 4 property in en geef deze een naam.
Stap 7. Kies de tijdzone die op jou van toepassing is.
Stap 8. Kies de valuta die op jou van toepassing is.
Stap 9. Klik op ‘Volgende’.
Stap 10. Selecteer je branche.
Stap 11. Kies je bedrijfsgrootte en vink alle vakjes aan die op jou van toepassing zijn.
Stap 12. Klik op ‘Maken’.
Stap 13. Kies je land/regio.
Stap 14. Ga akkoord met de voorwaarden.
Stap 15. Klik op ‘Opslaan’.
En voilà! Je bent nu klaar om waardevolle inzichten uit je website te halen met GA4.
Verbind GA4 met je website via Google Tag Manager
Om GA4 te gebruiken, koppel je deze met je website. Wij raden Google Tag Manager (GTM) aan voor de integratie met je website. Onbekend met Tag Manager? Bekijk onze blog over het aanmaken van een Google Tag Manager account.
Hulp nodig met het instellen van je Google Tag Manager-account?
Struikel je over de instellingen van je GA4 of GTM? Geen zorgen! ad your service staat voor je klaar. Neem snel contact met ons op. We zorgen dat je snel aan de slag kunt met het instellen van je Google Analytics 4.