Meer informatie over Google Analytics 4

We kunnen er niet meer omheen. We leven en werken in een nieuwe realiteit. Alles verandert: het gedrag van internetgebruikers, de behoeften en wensen van je doelgroep, de behoeftes van bedrijven, de manieren waarop bedrijven met gegevens omgaan en zo ook Google Analytics. De huidige Google Analytics aanpak werkt namelijk niet meer. En al helemaal niet in de toekomstige post-cookie-wereld. Ontdek in dit blog daarom alles over deze ingrijpende update: Google Analytics 4!

Wat is Google Analytics 4? 

Google Analytics vormt een belangrijke tool die je kan helpen om de resultaten van je website en je online marketing te meten en te analyseren. Eind 2020 kondigde Google de meest ingrijpende wijziging van Google Analytics ooit aan: Google Analytics 4. Deze nieuwe versie van Google Analytics zal sterk verschillen van de huidige variant. Het was groot nieuws, maar kwam voor velen niet als een big-surprise. 

De grootste wijziging zit ‘m in de manier van meten. Google Analytics 4 werkt met het event-driven datamodel, en dit heeft redelijk grote gevolgen voor de manier waarop je website gemeten wordt. Wil je meer weten over dit event-driven data model? Lees dan eens onze blog ‘Maak kennis met de nieuwe Google Analytics: Google Analytics 4

Verschillen tussen Universal Analytics en GA4 

In de ‘oude’ versie van Google Analytics, ook wel Universal Analytics werd alles doorgemeten op basis van zogeheten sessions (sessies) die gekoppeld waren aan user data (gebruikersgegevens). Deze data werd verzameld vanuit cookies en jouw persoonlijke browser instellingen. Zoals hierboven al aangegeven, in Google Analytics 4 zal dit datamodel worden vervangen door een event-driven data model. Wat houdt dit in? Dit model zorgt ervoor dat interactie wordt gemeten als event. Dit wordt doorgemeten aan de hand van parameters met meer informatie. Het maakt hierbij niet uit of het gaat om iets dat gelijktijdig met het laden van een pagina plaatsvindt of dat het gaat om iets dat losstaand is van het laden van een pagina. Zodoende zul je als website beheerder een eerlijker inzicht krijgen in de bezoekers van je website. 

Kort door de bocht: Waar Google Analytics voorheen keek naar het aantal websitebezoekers en sessieduur kijkt het nu naar de gebruikers en de gebeurtenissen op de betreffende website. Hiermee wordt tevens een grote ergernis van veel online marketeers opgelost, de nadruk komt nu namelijk meer te liggen op waardevolle bezoeken en interacties. 

Wat verandert er in Google Analytics 4? 

Er wordt dus gemeten wat iemand precies doet op je website. En daarmee krijg je meer inzicht in het gebruikersgedrag van bezoekers zoals het scrollgedrag. Maar wat verandert er nog meer? 

We nemen afscheid van het bouncepercentage

Het bouncepercentage is in Universal Analytics iemand die op een website komt en zonder interactie de pagina verlaat. Met de intrede van Google Analytics 4 breekt er een eind van een tijdperk aan wat betreft het bouncepercentage. En terecht als je het ons vraagt. Tegenwoordig zien we immers steeds meer uitgestrekte landingspagina’s waarbinnen een websitebezoeker alles kan doen wat hij of zij zou willen doen. Als je bijvoorbeeld wilt dat iemand een bepaald formulier invult, dan staat er op de pagina zelf een contactformulier. Het verwijzen naar een andere pagina is niet langer een vereiste. Zodra een bezoeker van jouw website dan het formulier invult maar geen andere pagina bezoekt, wordt dit ook als een bounce geregistreerd. Dit is vreemd, er vond immers ook een conversie plaats. 

Hulp nodig bij Google Analytics 4?
Vraag naar de mogelijkheden!

We maken plaats voor het betrokkenheidspercentage

Heel betrouwbaar was het bouncepercentage dus niet en dat is dus ook de reden dat we het niet gaan terugvinden in Google Analytics 4. In plaats daarvan maken we plaats voor het betrokkenheidspercentage. Dit percentage zal aangeven hoeveel procent van de sessies een sessie betreft met ook daadwerkelijk engagement. Engagement betreft hier een bezoeker die ten minste 10 seconden op je pagina is of als hij of zij verder klikt in de website. 

Grenzen aan standaardrapporten 

De standaardrapporten van Google Analytics kunnen je veel tijd besparen. In Google Analytics 4 zullen er grenzen worden gesteld aan deze standaardrapporten. Van de 150 rapporten in de oude versie zijn er in Google Analytics 4 nog maar 30 over. Hoewel dit niet erg positief klinkt is het best praktisch. Het is namelijk overzichtelijker en je bent nu namelijk sneller geneigd om zelf rapportages te maken waarbij je de voor jou relevante data naast elkaar kunt zetten. Hier zal ook een analyse-tool beschikbaar worden gesteld. In dit analyse gedeelte kun je diepgaande analyses uitvoeren. Voorheen was dit alleen beschikbaar voor Google Analytics 360 gebruikers. 

IP maskeren in GA4

Voorheen was het in Google Analytics nodig om handmatig je privacy instellingen te regelen om te voorkomen dat de tool persoonsgegevens opslaat. In Google Analytics 4 wordt IP maskeren als standaard ingesteld en gaat het dus automatisch. 

Het meten van gebeurtenissen 

Als je conversies wil meten in Google Analytics 4 selecteer je de gebeurtenissen die het belangrijkst zijn voor je bedrijf en markeer je deze als conversie gebeurtenissen. Wil je bijvoorbeeld weten hoeveel een bezoeker heeft gescrold, hoelang hij of zij een video heeft bekeken en of er een bestand gedownload is? Het kan allemaal! Google Analytics 4 maakt dan ook gebruik van continue machine learning om sneller en makkelijker inzichten op te doen. Dit is een toepassing van artificial intelligence waarmee Google met behulp van algoritmes autonoom te leren van data en input. 

Maak kennis met de zoekbalk van GA4

Google Analytics 4 heeft iets nieuws: een zoekbalk. Hier kan de gebruiker vragen stellen. Vaak krijg je meteen antwoord op je vraag. Dus heb je nog meer vragen over de nieuwe Analytics? Met deze tool kun je makkelijk je weg vinden. Super handig dus om snel gegevens op een overzichtelijke manier op te zoeken! 

De zoekbalk van Google Analytics 4

Onderscheid tussen app en website in Google Analytics 4

De laatste belangrijke ontwikkeling gaat over de statistieken die zowel op website als appdata gericht zijn. In Google Analytics 4 wordt het mogelijk om beide factoren in slechts één account te meten. Interacties worden op deze manier veel belangrijker. Waarom? Met het toenemende aantal apps en onepage-sites is het bijhouden van sessies en paginaweergaven niet meer de beste manier om bezoekerservaringen te meten. Door app- en webstatistieken te combineren word je in staat gesteld bezoekers beter te volgen over de verschillende platformen heen. Alles staat zo in één helder overzicht. Hier kleeft een mooi voordeel aan, zo kun je de customer journey van een klant ontdekken. Immers: je krijgt inzicht in hoe bezoekers over platformen bewegen. 

Deze ontwikkeling komt dus voort uit de behoefte van Google Analytics 4 gebruikers met een website, met alleen een app of met zowel een website als een app die al hun gegevens gecombineerd willen meten. Super handig dus!

Waarom nu overstappen naar Google Analytics 4? 

Momenteel bevat Google Analytics 4 nog niet alle functionaliteiten die je gewend bent van Google Analytics. Er worden nog wekelijks functionaliteiten aan toegevoegd. De oude Google Analytics werkt nu nog prima, maar daar zullen geen updates meer plaatsvinden. Daarom is het van groot belang jezelf nu alvast te verdiepen in de wereld van Google Analytics 4, dit is immers de toekomst! En zo kun je voorkomen dat je straks onvoorbereid over moet. 

Google Analytics 4 met Ad your service! 

Vanaf 1 juli 2023 is het zover, dan wordt het écht tijd voor Google Analytics 4! Met deze ontwikkeling verandert er veel en daarom is het ook belangrijk om goed voorbereid te zijn. Kom je er niet uit? Het team van ad your service wel! Sterker nog: wij zijn helemaal Google Analytics 4-ready! Heb je al een Universal Analytics account? Dan helpen we je graag met het maken van de overstap. Ben je startende ondernemer en moet je Google Analytics nog implementeren? Laat ons je dan gelijk helpen met het aanmaken van een GA4 account! 

Kunnen wij je helpen? Neem vandaag nog contact met ons op. Dan kijken we samen wat we voor jou en Google Analytics 4 kunnen betekenen. 

Dit vinden onze klanten van ons
Arjan De Gast
Arjan De Gast
08:39 25 Nov 21
Prima bedrijf om mee samen te werken. Kwaliteit is goed!
Ad Raab
Ad Raab
13:28 24 Aug 21
Nils behoedt ons voor valkuilen en geeft gevraagd en ongevraagd advies. Daar worden wij gelukkig van!
Ginger Klink
Ginger Klink
07:45 14 Jul 21
De samenwerking met Nils en Angelique ervaar ik als zeer prettig. Hele fijne en toegankelijke mensen om mee te werken en houden de lijnen kort. Zij denken met je mee om ons bedrijf digitaal naar een hoger niveau te tillen en leren mij om hun vak beter te kennen.
arjanvdkooij
arjanvdkooij
07:47 04 Feb 21
We werken inmiddels al drie jaar samen met Ad your service en we zijn ontzettend tevreden over het meedenken, de persoonlijke benadering en uiteraard de resultaten!
Lydia Busstra Maven Publishing
Lydia Busstra Maven Publishing
15:09 09 Dec 20
We zijn superblij met de samenwerking: Ad Your Service tilt onze campagnes naar de next level, zijn erg leuk om mee te werken, zetten zich enorm in en hebben fantastische inzichten. Aanrader!
Puck Middelkoop
Puck Middelkoop
17:25 10 Jun 20
Nils verzorgt voor ons bedrijf de ads en we zijn erg tevreden daarmee! Hij denkt mee, kan zich goed inleven in de doelgroep, is oplossingsgericht en komt ook met suggesties voor vervolgstappen. Oftewel fijn om mee samen te werken.
C. Tang
C. Tang
20:32 24 Apr 20
Het team van ad your service is kort samengevat vakkundig, vriendelijk en behulpzaam. Zeker een aanrader als je de online zichtbaarheid van je website of webshop wil vergroten!
Evelyn van Hasselt
Evelyn van Hasselt
13:14 20 Apr 20
Samenwerken met Ad your service kan ik van harte aanbevelen. Nils is creatief, goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en (ook niet onbelangrijk) prettig in de omgang. Hij heeft ons goed geholpen met het vergroten van het bereik van ons online magazine Holistik.
Robert Pielanen
Robert Pielanen
19:50 02 Dec 19
Professioneel en vakkundig
Tim de Ket
Tim de Ket
19:05 02 Dec 19
Heel tevreden met deze service! Altijd Enthousiast en weet waar hij over praat
Jeroen Albrecht
Jeroen Albrecht
08:45 10 Oct 19
Ik was op zoek naar iemand die mij kon helpen mijn website beter vindbaar te maken . Ik had gelijk een goed gevoel bij Nils. Ik heb mijn wensen kenbaar gemaakt en hij is daar gelijk mee aan de slag gegaan. Tot volle tevredenheid👍
Koen Dorreboom
Koen Dorreboom
20:01 03 Oct 19
De samenwerking met Nils van Ad your service heb ik als zeer prettig ervaren. Nils heeft kennis van zaken en zijn (goede) ideeën zijn doeltreffend. Zeer zeker aan te raden!
js_loader