e-mail marketing

De e-mail als marketingtool bestaat al jaren, maar het is nog steeds een winstgevend onderdeel van de marketingstrategie. Je bouwt er een community mee rondom je product of merk en het is grotendeels te automatiseren. Wil je weten hoe e-mail marketing precies werkt en welke slimmigheden je kunt toepassen? We leggen in 4 stappen uit hoe je start met e-mail marketing.

De voordelen van e-mail marketing

Verstuur je nog geen e-mails of steek je er eigenlijk te weinig tijd in? Weet wat een goede e-mail marketingstrategie je kan opleveren:

  • Een manier om een community op te bouwen voor jouw merk of product.
  • Het kan leiden tot meer leads en uiteindelijk tot meer verkoop.
  • Het is een goedkope manier van marketing.
  • Het spreid je kans op bezoekers naar je website, want je bent niet meer alleen afhankelijk van organisch (SEO) of betaald (SEA) verkeer.
  • Makkelijk te optimaliseren doordat je alle linkjes kunt meten.
  • Makkelijk persoonlijk te maken.
  • Veel tijd kwijt met opzetten, maar daarna grotendeels te automatiseren.

Hoe werkt e-mail marketing?

Er zijn ontzettend veel manieren om e-mail in te zetten als onderdeel van je marketingstrategie. Je kunt dit zelfs grotendeels automatiseren. Dit is heel waardevol om te doen, want zo heb je meer tijd over voor de inhoud van je e-mails. E-mail marketing is lastiger dan het lijkt. Wil je het goed doen? Dan is de A/B test je beste vriend. Door constant te testen en te optimaliseren, weet je wat werkt voor jouw bedrijf en jouw community. Bedenk ook goed wat je uit e-mail marketing wilt halen. Welke doelen wil je bereiken en zijn deze realistisch?

Er zijn een aantal stappen waarmee je aan de slag kunt:

Stap 1. Start met een e-mail marketing CRM-tool

Om het versturen van je e-mails te automatiseren, heb je een e-mail marketingtool nodig. En het liefst met een CRM-koppeling. Met de tool kun je:

  • E-maillijsten maken en bijhouden.
  • E-mails versturen naar verschillende doelgroepen.
  • Rapportages bekijken van het aantal geopende mails, de interacties etc.
  • E-mails automatiseren, zoals een verzendbevestiging of een welkomstmail voor nieuwe inschrijvers.
  • Doelgroepen maken voor retargeting in Facebook op basis van je e-maillijsten.

Een aantal bekende e-mail tools met CRM-integratie zijn:

  • Mailchimp.
  • Spotler.
  • Clang.

Stap 2. Bouw aan je community en je e-maillijst 

Om succesvolle e-mailcampagnes op te zetten, heb je een goede lijst met ontvangers nodig: je e-maillijst. En het liefst wil je hierin ontvangers die zichzelf hebben ingeschreven. Die zijn het waardevolst bij e-mail marketing. Je e-maillijst kun je op verschillende manieren laten groeien.

Geef iets weg – Denk aan een e-book, gratis whitepaper op Linkedin, 10% korting bij je eerste bestelling. Geef iets wat jouw doelgroep aantrekt en wat past bij je product.

Plaats waardevolle content op je website – Als je website niet aantrekkelijk is voor je doelgroep, dal zal je nieuwsbrief dat ook niet zijn. Deel je kennis of andere relevante content op je website, iets wat past bij jouw onderneming. Zo maak je je website waardevol voor je doelgroep en voelt de nieuwsbrief als een extraatje.

Maak het inschrijven simpel én snel – Zorg ervoor dat je inschrijfbutton goed zichtbaar is en op de juiste plekken staat op je website. Dit lijkt misschien simpel, maar is het niet altijd. Je wilt namelijk ook niet overdrijven. Let er ook op dat de button er goed uitziet op desktop én mobiel.

Stap 3. De e-mail marketing nieuwsbrief: maak ‘m relevant

Met de meeste e-mail marketingtools kun je je e-mails personaliseren. Stuur je je nieuwsbrief regelmatig naar een grote groep? Probeer uit te zoeken hoe je die groep kunt segmenteren. Dit kan op basis van demografische gegevens, interesses of andere gegevens.

Je kunt dit ook inzetten bij het aanmelden voor je nieuwsbrief. Vraag om een vinkje bij een bepaalde interesse. Bijvoorbeeld: wil je meer weten over heren-, dames- of kindermode? Zorg er dan ook voor dat je nieuwsbrieven hierop aansluiten. Je groepen worden misschien kleiner, maar je nieuwsbrief is wel een stuk relevanter voor die groep. Kwaliteit boven kwantiteit. 

Stap 4. Automatiseer je e-mail marketing 

Het automatiseren van je e-mails klinkt nogal onpersoonlijk. Maar dat hoeft het niet te zijn! Een geautomatiseerde campagne is juist super waardevol, als je het goed doet. Denk aan verjaardagen, de datum waarop iemand klant is geworden, de bevestiging na het aanmelden voor de nieuwsbrief. Hierbij is de koppeling met je CRM-systeem erg belangrijk, want je data moet wel kloppen. Je wilt iemand niet op de verkeerde datum feliciteren.

Als je automatische e-mailcampagne eenmaal goed staat, heb je er nog weinig omkijken naar. Probeer wel op regelmatige basis je e-mails te reviewen. Past het nog bij deze tijd? En past het nog bij je bedrijf?

Kan ad your service je helpen?

Kun je met deze tips uit de voeten of schakel je liever de hulptroepen in? Wij zijn gespecialiseerd in het opzetten van strategieën voor onder andere e-mail marketing. Neem gerust contact met ons op en bespreek je wensen met ons.

Dit vinden onze klanten van ons