Meer informatie over duplicated content

Het is niet ongebruikelijk dat content op meerdere plaatsen op het internet verschijnt, zowel binnen jouw domein als erbuiten. Oftewel: dit fenomeen treedt op zodra er op verschillende webpagina’s nagenoeg dezelfde inhoud staat. Dit heet duplicated content. Voor de meeste marketeers en webdevelopers geen onbekend begrip. Maar wat is het eigenlijk? En hoe kun je het voorkomen?   

Wat is duplicated content? 

Google wil haar gebruikers de meest relevante content bieden. De zoekmachine wil de gebruiker een zo goed mogelijk antwoord geven op zijn of haar vraag. Wanneer google ziet dat webpagina’s voor een groot deel dezelfde teksten bevatten vindt Google dit niet relevant. Als je googlet: “waarom is duplicated content niet goed voor SEO?’ Google kan het immers niet maken om dan 100 keer hetzelfde resultaat te laten zien. En daarom krijgt je pagina met duplicated content minder waarde. Slechts een van de pagina’s krijgt waarde van Google. Om uit te vogelen welke tekst het origineel is kijkt de zoekmachine naar meerdere factoren. Bijvoorbeeld naar hoe oud je webpagina al is en de autoriteit van je domein. 

Hoe erg is duplicated content? 

Nu vraag je jezelf waarschijnlijk af hoe erg duplicated content eigenlijk is. Dit heeft Google zelf ook heel scherp uitgelegd op haar eigen domein. Het komt erop neer dat de waarde van je webpagina omlaag gaat zodra Google duplicated content constateert. Als gevolg hiervan kan de zoekmachine jouw website zelfs verwijderen uit haar index. Dit komt echter niet zo vaak voor. Alleen gebruikers die bewust de zoekresultaten van Google willen beïnvloeden met het overnemen van content worden op deze zware manier afgestraft.  

Duplicated content voorkomen

Bewust of onbewust, het kan zo zijn dat er duplicated content op jouw website voorkomt. Zonde, want dat had makkelijk voorkomen kunnen worden! Wij hebben een aantal manieren om duplicated content te voorkomen voor jou op een rijtje gezet. 

Kopiëren en plakken 

Om duplicated content op te kunnen sporen kopieer je simpelweg letterlijk een gedeelte van de tekst. Deze tekst gebruik je als zoekopdracht in Google. Als je deze zoekopdracht uitvoert zal google je heel snel kunnen laten zien of er sprake is van duplicated content. Als je immers meerdere resultaten ziet kan het zomaar zijn dat je te maken hebt met duplicated content. 

Httpstatus

Typ jij tegenwoordig nog ‘www’ in voor de URL bij het bezoeken van een website? Wij in ieder geval niet! Het is van belang om te testen of je website te bereiken is op zowel ‘www’ als zonder ‘www’. Want als ze beiden werken heb je ook te maken met duplicated content.  Ga naar deze website en check of er duplicated content is door verschillen in je URL. Vul zorgvuldig alle versies van je URL in. Het systeem laat hierbij zien welke statuscodes erbij de door jou opgegeven URL passen. Zodra jouw URL geen duplicated content bevat zal er één URL uitrollen met 200 als code. De rest wordt als 301 code weergeven. 

Google Search Console

Surf naar Google Search Console en ontdek of er sprake is van duplicated content op jouw webpagina. Log eerst in en klik vervolgens op Dekking. Er verschijnen nu resultaten op je beeldscherm. Klik dan op Uitgesloten. Google zal je nu laten zien of er pagina’s niet goed geïndexeerd zijn en wat hier de oorzaak van is. Het komt zo nu en dan voor dat deze oorzaak duplicated content betreft. 

Andere online tools 

Er zijn nog meer online tools waarmee je jouw website kan laten controleren op eventuele duplicated content. Op bijvoorbeeld Siteliner of Copyscape kun je de URL van de betreffende pagina invoeren. Deze tools zoeken dan op het web naar mogelijke overlap of kopieën van de tekst op de ingevoerde link. 

Duplicated content voorkomen met ad your service

Bovengenoemde tools maken het voor jou wellicht al een stuk makkelijker om de SEO van jouw website op orde te krijgen. Toch blijft SEO wel een tijdrovende en veeleisende taak. Het is een vak dat je niet meteen onder de knie hebt. Wellicht is het handig om deze dienst uit te besteden aan ervaren specialisten. Neem gerust contact met ons op! Als wij een SEO rapport voor jou uitdraaien kijken we namelijk altijd of er sprake is van duplicated content en geven we advies hierover. Uiteindelijk zullen we dan samen met jou onderzoeken hoe ook jij slimmer en efficiënter aan je SEO-succes kan werken! 

Dit vinden onze klanten van ons
Arjan De Gast
Arjan De Gast
08:39 25 Nov 21
Prima bedrijf om mee samen te werken. Kwaliteit is goed!
Ad Raab
Ad Raab
13:28 24 Aug 21
Nils behoedt ons voor valkuilen en geeft gevraagd en ongevraagd advies. Daar worden wij gelukkig van!
Ginger Klink
Ginger Klink
07:45 14 Jul 21
De samenwerking met Nils en Angelique ervaar ik als zeer prettig. Hele fijne en toegankelijke mensen om mee te werken en houden de lijnen kort. Zij denken met je mee om ons bedrijf digitaal naar een hoger niveau te tillen en leren mij om hun vak beter te kennen.
arjanvdkooij
arjanvdkooij
07:47 04 Feb 21
We werken inmiddels al drie jaar samen met Ad your service en we zijn ontzettend tevreden over het meedenken, de persoonlijke benadering en uiteraard de resultaten!
Lydia Busstra Maven Publishing
Lydia Busstra Maven Publishing
15:09 09 Dec 20
We zijn superblij met de samenwerking: Ad Your Service tilt onze campagnes naar de next level, zijn erg leuk om mee te werken, zetten zich enorm in en hebben fantastische inzichten. Aanrader!
Puck Middelkoop
Puck Middelkoop
17:25 10 Jun 20
Nils verzorgt voor ons bedrijf de ads en we zijn erg tevreden daarmee! Hij denkt mee, kan zich goed inleven in de doelgroep, is oplossingsgericht en komt ook met suggesties voor vervolgstappen. Oftewel fijn om mee samen te werken.
C. Tang
C. Tang
20:32 24 Apr 20
Het team van ad your service is kort samengevat vakkundig, vriendelijk en behulpzaam. Zeker een aanrader als je de online zichtbaarheid van je website of webshop wil vergroten!
Evelyn van Hasselt
Evelyn van Hasselt
13:14 20 Apr 20
Samenwerken met Ad your service kan ik van harte aanbevelen. Nils is creatief, goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en (ook niet onbelangrijk) prettig in de omgang. Hij heeft ons goed geholpen met het vergroten van het bereik van ons online magazine Holistik.
Robert Pielanen
Robert Pielanen
19:50 02 Dec 19
Professioneel en vakkundig
Tim de Ket
Tim de Ket
19:05 02 Dec 19
Heel tevreden met deze service! Altijd Enthousiast en weet waar hij over praat
Jeroen Albrecht
Jeroen Albrecht
08:45 10 Oct 19
Ik was op zoek naar iemand die mij kon helpen mijn website beter vindbaar te maken . Ik had gelijk een goed gevoel bij Nils. Ik heb mijn wensen kenbaar gemaakt en hij is daar gelijk mee aan de slag gegaan. Tot volle tevredenheid👍
Koen Dorreboom
Koen Dorreboom
20:01 03 Oct 19
De samenwerking met Nils van Ad your service heb ik als zeer prettig ervaren. Nils heeft kennis van zaken en zijn (goede) ideeën zijn doeltreffend. Zeer zeker aan te raden!
js_loader