Dit zijn de social media en Google ads banners afmetingen van 2022

Worden jouw social media of Google Ads afbeeldingen niet juist of volledig weergegeven? Dat kan weleens kloppen, want social media afmetingen en Google Ads banner formaten zijn veranderd in 2022. Het is natuurlijk goed om te weten wat dan wél de juiste formaten zijn. Wij zetten in dit blog de meest up-to-date formaten voor je op een rijtje. Zo weet je zeker dat je voortaan de juiste formaten gebruikt!
Inhoudsopgave
Afmetingen Google Mijn Bedrijf 2022
Afmetingen Google Ads banners 2022
Alle Google Ads banner formats
Afmetingen social media 2022
Om je op weg te helpen hebben we alle juiste Social media en Google Ads afmetingen 2022 voor je op een rijtje gezet. Wel zo handig! Goed om te weten is dat alle afmetingen in pixels (px) zijn. In dit artikel komen de volgende formaten aan bod (organisch en advertising):
- YouTube
- Google Mijn Bedrijf
- Google Ads banners
Afmetingen LinkedIn 2022
LinkedIn is essentieel voor updates binnen jouw zakelijk netwerk. Goed om te weten: bij LinkedIn kun je heel goed segmenteren in ads. Handig wanneer je het platform dus inzet voor B2B! De social media afmetingen op business platform Linkedin in 2022 zijn als volgt:
Omslagfoto LinkedIn
- Omslagfoto LinkedIn privé:
1536 X 396 - Omslagfoto LinkedIn business:
1536 X 768 - Minimale vereisten omslagfoto: 1192 X 220
- Bestandsgrootte:
4 MB - Beeldverhouding:
91:1 - Bestandsformaat:
JPG of PNG
Profielfoto LinkedIn
- Profielfoto LinkedIn privé:
400 X 400 - Profielfoto LinkedIn business:
300 X 300 - Profielfoto minimum:
200 X 200
Overige afbeeldingen LinkedIn
- Linkafbeelding:
1200 X 628 - Afbeelding:
1024 X 512 - Vierkant:
1200 X 1200 - ‘Hero’ afbeelding:
1128 X 376 - Business banner:
646 X 220
LinkedIn advertentie afmetingen 2022
- Sponsored: 1200 X 627
- Carrousel: 1080 X 1080
Afmetingen Facebook 2022
Nog altijd is Facebook het grootste social media platform. De overkoepelende naam van het moederbedrijf van Facebook is eind 2021 veranderd in Meta. Volgens Facebook-oprichter Mark Zuckerberg geeft deze naam beter weer waar het bedrijf naartoe wil in de toekomst met zijn technologie. Namelijk: meer focussen op het bereiken van jongvolwassenen (18 tot 29 jaar) en minder op het bereiken van een zo breed mogelijk publiek.
Goed om te weten is dat je bij Facebook ads niet teveel tekst wilt gebruiken in de advertenties. Met meer dan 20% tekst als overlap, zal Facebook je bereik namelijk beperken! De social media afmetingen op Facebook in 2022 zijn als volgt:
Omslagfoto Facebook
- Omslagfoto Facebook desktop:
820 X 312 - Omslagfoto Facebook smartphone:
640 x 360 - Bestandsformaat:
JPG (voorkeur) - Bestandsgrootte:
< 100 kb (voorkeur) - Minimale vereisten:
400 X 150
Profielfoto Facebook
- Profielfoto Facebook desktop:
180 X 180 - Profielfoto Facebook smartphone:
128 X 128
Overige Facebook afbeeldingen
- Uitgelichte foto’s Facebook:
1200 X 717 - Foto’s en video’s Facebook:
1200 X 630
Deze zal je doorgaans het meeste gebruiken - Vierkante foto’s en video’s Facebook:
1080 X 1080 - Afbeeldingen voor Facebook events:
1920 X 1080 - Facebook Stories:
1080 X 1920
Facebook Ads afmetingen 2022
- Afbeelding carrousel (vierkant):
1080 X 1080 - Liggende afbeelding:
1200 X 628 - Video’s:
1200 X 675
Afmetingen Instagram 2022
Instagram is natuurlijk het meest visuele social media platform. Wat ooit begon als digitaal fotoalbum voor persoonlijke accounts, groeide al gauw uit tot een platform dat zich perfect leent voor influencer marketing en social media advertenties. Een tip voor zowel persoonlijke als bedrijfsaccounts op Instagram is het opmaken van een grid, oftewel het overzicht van je feed. Dit kun je doen met behulp van filters of door gebruik te maken van tools zoals Canva. Social media afmetingen op Instagram in 2022 zijn:
- Profielfoto Instagram: 180 X 180, (in een cirkel)
- Vierkante foto Instagram: 1080 X 1080, in je grid wordt een foto altijd vierkant getoond
- Vierkante foto mimimum: 612 X 612
- Liggende foto Instagram: 1350 X 1080
- Staande foto Instagram: 1080 X 1350
- Instagram Stories: 1080 X 1980
- Instagram Stories mimimum: 600 X 1067
- IGTV omslagfoto: 420 X 654
Afmetingen voor Instagram advertenties 2022
- Liggende foto: 1350 X 1080
- Staande foto: 1080 X 1350
- Vierkante foto: 1080 X 1080, in je grid wordt een foto altijd vierkant getoond
Afmetingen Pinterest 2022
Naast Instagram als visueel platform is er natuurlijk ook nog Pinterest, het platform dat draait om afbeeldingen oftewel ‘pins’. Op Pinterest zijn alle pins vierkant en verticaal. Horizontale afbeeldingen zul je dus niet spotten op dit platform. Social media formaten Pinterest 2022 zijn:
- Beste formaat pin Pinterest: 1000 X 1500
- Omslagfoto Pinterest: 656 X 369
- Profielfoto Pinterest: 165 X 165
- Vierkante pin Pinterest: 600 X 600
- Portret pin Pinterest: 600 X 750
- Lange pin Pinterest: 600 X 1260
Afmetingen voor Pinterest advertenties 2022
- Advertentie pin Pinterest: 1000 X 1500
Afmetingen Twitter 2022
Het platform waar anno 2022 nog altijd veel getweet wordt is natuurlijk Twitter. Twitter beschikt over diverse doelgroepen die – ook na de opkomst van populaire social media platformen als Instagram – trouw blijven aan het platform. Voorzie jij je netwerk op het platform nog regelmatig van kakelverse Tweets? En is jouw doelgroep actief op Twitter? Dan is het noodzaak om de Twitter afmetingen van 2022 te weten:
Omslagfoto Twitter
- Omslagfoto Twitter:
1500 X 500 - Minimaal:
1024 X 280 - Bestandsgrootte:
5 MB - Bestandsformaat:
JPG of PNG
Profielfoto Twitter
- Profielfoto Twitter:
400 X 400
Overige Twitter afbeeldingen
- Afbeelding Twitter:
1024 X 512 - Afbeelding minimum Twitter:
440 X 220 - Video Twitter:
1280 X 720 (HD)
Afmetingen voor Twitter advertenties 2022
- Vierkante afbeelding Twitter: 800 X 800
- Liggende afbeelding Twitter: 800 X 418
- Video Twitter: Ten minste 720 pixels breed
- GIF Twitter: 1200 X 675
Afmetingen Google Ads banners 2022
Nu we de social media formaten 2022 behandeld hebben in dit artikel, zijn er nog drie belangrijke categorieën waarvan jij de afmetingen moet weten. Namelijk die van Google Ads banners 2022. Hieronder vallen de banner formats van YouTube, Google Mijn Bedrijf en Google Ads banners.
Afmetingen YouTube 2022
YouTube is – na Facebook en Whatsapp – het grootste social media platform in ons land. De kans is dan ook groot dat jouw doelgroep hier actief is! De social media formaten YouTube 2022 zijn:
- Omslagfoto YouTube: 2560 X 1440
- Profielfoto YouTube: 800 X 800
- Video YouTube: 1920 X 1080 (FHD)
Afmetingen voor YouTube advertenties 2022
- YouTube banners: 480 X 70
- YouTube video: 1920 X 1080 (FHD)
- YouTube display: 300 X 250 & 300 X 60
- YouTube overlay: 468 X 60 & 728 X 90
Afmetingen Google Mijn Bedrijf 2022
In Google Mijn Bedrijf vindt men alle belangrijke informatie over jouw bedrijf. Zoals openingstijden, adres en reviews. Het is dus belangrijk dat je jouw vermelding op GMB claimt en alle services altijd up-to-date houdt. In Google Mijn Bedrijf kun je posts maken die binnen Google worden weergegeven wanneer mensen zoeken naar jouw bedrijf. Goed om te weten is dat foto’s in Google Mijn Bedrijf niet zichtbaar bewerkt mogen zijn. De afmetingen voor Google Mijn bedrijf 2022 zijn als volgt:
- Omslagfoto Google Mijn Bedrijf: 1080 X 608 (minimum is 480 X 270)
- Profielfoto Google Mijn Bedrijf: 250 X 250 (minimum is 120 X 120)
- Google Mijn Bedrijf Posts: 800 X 600
- Bestandsgrootte: tussen de 10 KB en 5 MB (de foto moet scherp en goed belicht zijn)
- Bestandsformaat: JPG of PNG
Afmetingen Google Ads banners 2022
Google Ads heeft veel verschillende advertentiemogelijkheden. Denk aan banners, afbeeldingen, logo’s en video’s die je in je campagnes kunt verwerken. Alle afmetingen van de verschillende advertentieformaten in Google Ads van 2022 hebben wij hieronder op een rij gezet:
Standaard display advertenties
- Bestandsindelingen:GIF*, JPG, PNG, HTML5 & AMP
- Maximale grootte: 150 KB
Meest gebruikte banner formats Google Ads 2022
De meest gebruikte formaten voor de standaard display advertenties in Google Ads zijn:
- Leaderboard: 728 X 90
- Grote rechthoek: 336 X 280
- Inline rechthoek: 300 X 250
- Grote banner mobiel: 320 X 100
- Advertentie halve pagina:
300 X 600
Slimme display advertenties
Ook wel een responsieve display advertentie genoemd. Bij slimme display advertenties in Google wordt de indeling en het formaat van een beeld advertentie automatisch opgemaakt aan de hand van items die je opgeeft. Hieronder vallen afbeeldingen, logo’s en advertentieteksten. Google genereert zelf de advertentie aangepast aan de beschikbare ruimte. De formaten voor slimme display advertenties in Google zijn:
Afbeelding
Voor slimme display advertenties in Google heb je minimaal één vierkante afbeelding en één liggende afbeelding nodig. De bestandsgrootte van afbeeldingen en logo’s in responsieve display advertenties mogen maximaal 5120 KB zijn. Het is beter om geen liggende logo te gebruiken binnen je advertentie, want dit kan het bereik beperken. Goed om te weten is ook dat het beter is om tekst te vermijden omdat deze maar 20% van een afbeelding mag bedekken. Horizontaal kan een afbeelding met maximaal 5% bijgesneden worden aan beide kanten, zodat deze goed binnen de advertentieruimte past.
- Liggend:
1200 x 628 met een verhouding van 1,91:1 (min. 600 x 314 pixels) - Vierkant:
1200 x 1200 met een verhouding van 1:1 (min. 300 x 300 pixels)
Logo
- Liggend:
1200 x 300 met een verhouding van 4:1 (min. 512 x 128 pixels) - Vierkant:
1200 x 1200 met een verhouding van 1:1 (min. 128 x 128 pixels)
Discovery ads binnen Google Discovery
Binnen de Google Discovery Feed kun je Discovery ads inzetten om jouw doelgroep te bereiken. Een bijkomend voordeel is dat deze ads ook direct getoond worden op de YouTube Homepage en in G-mail. Handig om te weten is dat de bestandsgrootte van deze afbeeldingen niet boven de 5MB mag uitkomen. De afmetingen van Discovery Ads zijn als volgt:
Afbeelding
Naast de afbeelding en het logo moet een Discovery Ad van Google aangevuld worden met een kop van maximaal 30 tekens en een omschrijving van maximaal 90 tekens. Het is mogelijk om voor de koppen en omschrijvingen 5 teksten aan te leveren. Google maakt vervolgens een combinatie van de beste koppen en omschrijvingen. Dit gebeurd op basis van machine learning. Handig! De formaten van de afbeeldingen zijn als volgt:
- Vierkant:
1200 x 1200 pixels (1:1) (min. 300 x 300 pixels)
- Liggend:
1200 x 628 pixels (1,91:1) (min. 600 x 314 pixels.)
- Staande afbeelding:
960 x 1200 pixels (4:5) (min. 480 x 600 pixels). Deze afbeeldingen met een staand formaat kunnen op YouTube niet getoond worden.
Logo
Het logo van een Discovery Ad heeft een formaat van 1:1 met een aanbevolen verhouding van 1200 x 1200. Een formaat van 128×128 is ook geschikt. De bestandsgrootte moet altijd kleiner zijn dan 5 MB.
Alle Google Ads advertentieformaten
Alle advertentieformaten van Google Ads op een rij zijn:
Vierkant & rechthoek
- Verticale rechthoek:
240 X 400 - Vierkant:
250 X 250 - Klein vierkant:
200 X 200 - 3x keer breedbeeld:
250 X 360 - Inline rechthoek:
300 X 250 - Grote rechthoek:
336 X 280 - Netboard:
580 X 400
SkyScraper
- Staand:
300 X 1050 - Skyscraper:
120 X 600 - Brede skyscraper:
160 X 600 - Advertentie van een halve pagina:
300 X 600
Leaderboard
- Banner:
468 X 60 - Banner bovenaan:
930 X 180 - Leaderboard:
728 X 90 - Groot Leaderboard:
970 X 90 - Billboard:
970 X 250 - Panorama:
980 X 120
Mobiel
- Banner mobiel:
300 X 50 - Grote banner mobiel:
320 X 100
Wil je meer informatie of hulp bij social media en Google Ads banner 2022 afbeeldingen? En ben je benieuwd welk social media platform het beste ingezet kan worden om jouw doelgroep te bereiken? Dan helpen we jou bij ad your service graag verder! Neem contact met ons op en wij denken graag met je mee.
Lees ook: Afbeeldingen optimaliseren voor SEO: een stappenplan